Permalänk
Avstängd

RAMDISK

Jag använder SoftPerfect Ram Disk. Kan jag på något sätt spara innehållet i RAMdisken så att jag inte behöver göra om allting på nytt när jag stänger av och startar datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Jag använder SoftPerfect Ram Disk. Kan jag på något sätt spara innehållet i RAMdisken så att jag inte behöver göra om allting på nytt när jag stänger av och startar datorn?

Själva gerjen med RAM är att finns det ingen ström så tömmer sej RAM:et på all information.
Det hade varit om du kunde få RAM:et att automatiskt spara det på hårddisken varje gång du ska stänga av datorn.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Borde det inte fungera att skicka ner datorn i hibernation istället för att stänga av? Drar ju i princip ingen extra elektricitet...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Själva gerjen med RAM är att finns det ingen ström så tömmer sej RAM:et på all information.
Det hade varit om du kunde få RAM:et att automatiskt spara det på hårddisken varje gång du ska stänga av datorn.

Det är ju det han efterfrågar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Själva gerjen med RAM är att finns det ingen ström så tömmer sej RAM:et på all information.
Det hade varit om du kunde få RAM:et att automatiskt spara det på hårddisken varje gång du ska stänga av datorn.

Det är fullt möjligt att göra också. Nu var det ett tag sen jag höll på med en RAM-disk, men det program jag använde mig av sparade automatiskt till en .ISO-fil när jag stängde av eller startade om. Som den automatiskt laddade vid uppstart också.

Minns tyvärr inte vad jag använde, men jag vill minnas att det var ganska simpelt.

Edit* Nackdelen men det är ju att du i princip får dubbla lagringen eftersom du kommer ha en ISO på vanlig hårddisk.

Edit2* Hittade detta på softperfect's egna sida: http://www.softperfect.com/products/ramdisk/manual/image_file...
Nu snabbläste jag bara det hela men som jag förstår det ska man kunna spara RAM-disken till en image fil. Om den startar den automatiskt eller ej vet jag inte.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren. Försökte mig på att laga en Image fil och koppla min RAM disk till den. Får nu vänta och se om det blir bättre när jag stänger av datorn : )

Permalänk
Medlem

Själv använder jag: http://memory.dataram.com/products-and-services/software/ramd...

Då kan man välja å att allt sparas till en .iso när man stänger av automatiskt, sen kan man göra så den laddas automatiskt när man startar datorn (tar längre tid att både stänga av och sätta på datorn dock)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Det är ju det han efterfrågar!!

Nja typ men ville bara förklara för han (och anda som läser tråden) att det finns inget sätt att spara på RAM minnet efter att datorn stängts av.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Själva gerjen med RAM är att finns det ingen ström så tömmer sej RAM:et på all information.
Det hade varit om du kunde få RAM:et att automatiskt spara det på hårddisken varje gång du ska stänga av datorn.

Själva grejen med RAM är att det är snabbt, inte att det skall "glömma" information när strömmen bryts. Om du kan konstruera ram moduler som kanb hålla informationen utan ström utan att tappa i snabbhet så kan du göra dig en rejäl peng. Bl.a hybernate sku blir enormt mycket snabbare då.

Hur som helst till TS, du kan skapa en typ av disk-image på ett lagringsmedie som du uppdaterar innehållet i med jämna mellan rum och/eller senast när datorn stängs av(om datan på din RAM disk ändrar under användning). När datorn startar upp på nytt så sätter du datorn att läsa in innehållet från imagen till din RAM disk.
Man bör ju fundera igenom hur viktigt det är att ha allt detta då även skrivning och läsning av data tar sin tid, speciellt om man har mycket på sin ram disk.

Permalänk
Medlem

Ram diskar är fina fisken.
Men de är till för bearbetningsdata eller statiska data.
Exempelvis kör du upp en rad statiska databastabeller där sökningarna går blixtsnabbt.
Eller kör du upp manipuleringsunderlag som läses en massa gånger och bara kan kastas när man har renderat färdigt eller vad man har gjort.
Om man skall ha data som förändras, skall bara förändringen läggas in och denna förändring skall sedan läggas ner till nästa inkörning i den statiska databasen.
Så är det säger Lasp

Permalänk
Medlem

Du kör ramhanterare som stänger ramdiskens imagefil när du stänger av datorn så att den sparas till hårddisken när du avslutar windows. Gizmo är en sådan tex.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon