Raid 1 Seagate Barracuda ST1000DM003 64MB 1TB

Permalänk
Medlem

Raid 1 Seagate Barracuda ST1000DM003 64MB 1TB

Hej, jag funderar på att göra om lite i datorn, att sätta mina 2 SB ST1000DM003 1TB i raid 1 och köpa en ssd som os disk.

Jag har moderkortet msi z77a G41, och jag tängte använda den inbyggda raidkontrollen.

Kommer jag se någon efektökning och finkar det med 1tb hdd diskar i raid ??

Eller har ni någon bättre lösning ??

Permalänk
Livsnjutare 😎

Raid 1 är spegling av data, så du kommer inte se någon effektökning.
Du kommer även "förlora" 1tb disk, eftersom Raid 1 för det mesta används till backup / intern säkerhetskopiering

Det du syftar på är nog Raid0, alltså när du lägger ihop diskar till en större, i ditt fall 2st 1tb = 1st 2tb.
Här har du en teoretisk effektökning av 100%, alltså läser du en fil idag i 80mb/sek så läser du i teorin den i 160mb/sek, eftersom du får varsin kanal till diskarna. Filer lagras "halvt" på varje disk, och läses/skrivs samtidigt vilket dubblar prestanda.

Tänk såhär; Du har en bildfil på 50mb lagrat på din 2x1tb raid0 lösning.
Filen ligger då i 2st 25mb segment på varje disk, varpå du kan läsa filen dubbelt så snabbt.

Nackdelen med Raid0 är dock att dör en disk - förlorar du all data på båda diskarna.

Litteratur;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Raid 1 är spegling av data, så du kommer inte se någon effektökning.
Du kommer även "förlora" 1tb disk, eftersom Raid 1 för det mesta används till backup / intern säkerhetskopiering

Det du syftar på är nog Raid0, alltså när du lägger ihop diskar till en större, i ditt fall 2st 1tb = 1st 2tb.
Här har du en teoretisk effektökning av 100%, alltså läser du en fil idag i 80mb/sek så läser du i teorin den i 160mb/sek, eftersom du får varsin kanal till diskarna. Filer lagras "halvt" på varje disk, och läses/skrivs samtidigt vilket dubblar prestanda.

Tänk såhär; Du har en bildfil på 50mb lagrat på din 2x1tb raid0 lösning.
Filen ligger då i 2st 25mb segment på varje disk, varpå du kan läsa filen dubbelt så snabbt.

Nackdelen med Raid0 är dock att dör en disk - förlorar du all data på båda diskarna.

Litteratur;
http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Beroende på kontroller för Raid så kan du få samma fördel vid läsning vid Raid1 som vid Raid0, men du kommer ju alltid förlora i skrivhastighet mot de enskilda diskarna då all data måste skrivas på två diskar.

Jag skulle dock säga att man bör tänka igenom vad man ger sig in på när man sätter upp en Raid då det är för- och nackdelar mot att inte köra och mellan de olika typerna. En nackdel är att man ofta tappar en del tid vid uppstart av datorn då kontrollern måste sätta upp hårddiskarna innan operativsystemet laddas (räkna med att det känns som om datorn gör POST två gånger innan OS börjar laddas).

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Då de flesta moderkort idag inte har speciellt bra raid-kontrollers så får man ofta bättre prestanda genom att skapa raid-setet i operativet. Fördelen med detta är att du även kan flytta diskarna till en helt annan maskin som har helt andra styrkretsar och fortfarande, utan problem, kan läsa informationen från raid-setet. Kör själv 2st 2TB-diskar i raid0 direkt i Windows och har lyft över dem från en Windows 7-installation till en Windows 8-installation på en helt annan plattform utan några som helst problem.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Då de flesta moderkort idag inte har speciellt bra raid-kontrollers så får man ofta bättre prestanda genom att skapa raid-setet i operativet. Fördelen med detta är att du även kan flytta diskarna till en helt annan maskin som har helt andra styrkretsar och fortfarande, utan problem, kan läsa informationen från raid-setet. Kör själv 2st 2TB-diskar i raid0 direkt i Windows och har lyft över dem från en Windows 7-installation till en Windows 8-installation på en helt annan plattform utan några som helst problem.

Amen till detta.
Med windows egna "raid" så får du en datoroberoende raid.
Så om nåt i din dator dör så kan du flytta din raid till vilken annan windowsdator som hellst och rädda datan.
Med moderkortsraid så är det i princip kört.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ja, jag tängte fel ,raid 0, jag tängte ju då ha windows på en ssd, och köra spel/filmer m.m. på dem andra diskarna.

Och då jag sparar all "viktig" data på en extern hårddisk så spelar det ingen roll om allt försvinner, bara att instalera allt om på nytt..

Men är raid 0 kontrollen som är inbyggd i mitt moderkort något att hänga i julgran eller är det ingen mening ??

Raidsettet i OS ?? var gör det för skillnad jetemot vanlig, och kan någon vänlig själ länka hur man sätter ihop en enkel raid på 2 diskar i raid 0 ??

Tack för snabbt svar

Permalänk
Medlem

och då jag tidigare suttit på en lenovo l430 så kommer en dubbel boot p.ga raid vara snabbare än min nuvarnade boot

Och om datorn tar 3 min (väl tilltaget) så spelar det ingen roll, ingen stress