Samsung 840 EVO - finns det bättre ~1500SEK?

Permalänk
Medlem

Samsung 840 EVO - finns det bättre ~1500SEK?

Tja.

Tänkte köpa SSD till min Asus G46VW. Tycker ~250GB känns som den storleken jag behöver för att få bra plats med alla spel och program jag har (lagrar då bilder och filmer jag vll ha kvar på externa diskar för säkerhet ändå).

Har kollat och kollat. Verkar som alla rekommenderar Samsungs 840-serie. Vet ej riktigt skillnaden på basic, evo eller pro - men en 250gb evo hamnar precis lagom runt 1.5k där min smärtgräns går. Är detta det bästa valet jag kan göra i dagsläget för 250gb och 1500-ish SEK? Eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaxc:

Tja.

Tänkte köpa SSD till min Asus G46VW. Tycker ~250GB känns som den storleken jag behöver för att få bra plats med alla spel och program jag har (lagrar då bilder och filmer jag vll ha kvar på externa diskar för säkerhet ändå).

Har kollat och kollat. Verkar som alla rekommenderar Samsungs 840-serie. Vet ej riktigt skillnaden på basic, evo eller pro - men en 250gb evo hamnar precis lagom runt 1.5k där min smärtgräns går. Är detta det bästa valet jag kan göra i dagsläget för 250gb och 1500-ish SEK? Eller har jag missat något?

Var bara noga med att ha koll på vad du gör när du öppnar den där, och att du inte har nån garanti kvar på datorn för du måste plocka isär i princip allt för att komma åt disken om jag inte minns fel

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Var bara noga med att ha koll på vad du gör när du öppnar den där, och att du inte har nån garanti kvar på datorn för du måste plocka isär i princip allt för att komma åt disken om jag inte minns fel

Jag vet att det går att sätta in SSD utan att pajja garantin. Ska kolla hur svårt det är att göra, jag vet att Alina i Uppsala brukar göra det på löpande band åt folk. Verkar inte vara så sjukt krångligt enligt:

http://forum.notebookreview.com/asus-gaming-notebook-forum/72...

Jag ska ju bara byta HDDn, inte köra mSATA.

Permalänk
99:e percentilen

Ta en vanlig 840 (den som "heter" Basic, fast man får inte kalla den det). 1299:- inklusive frakt är otroligt prisvärt och du kommer ALDRIG märka någon skillnad mot en Evo.

Jag kan rekommendera att sätta in din nuvarande hårddisk i ett externt kabinett och få en trevlig extern disk för endast 149 kr. Själv köpte jag detta från Deltaco när jag var i Inets butik. Det är MYCKET snyggare i verkligheten än på Inets bilder.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ta en vanlig 840 (den som "heter" Basic, fast man får inte kalla den det). 1299:- inklusive frakt är otroligt prisvärt och du kommer ALDRIG märka någon skillnad mot en Evo.

Jag kan rekommendera att sätta in din nuvarande hårddisk i ett externt kabinett och få en trevlig extern disk för endast 149 kr. Själv köpte jag detta från Deltaco när jag var i Inets butik.

Låter perfekt det! Så ingen ide med en EVO? Ok sånt råd jag var ute efter

PRO är ju dyrare, är den märkbart bättre?

Permalänk
Skrivet av Kaxc:

Låter perfekt det! Så ingen ide med en EVO? Ok sånt råd jag var ute efter

PRO är ju dyrare, är den märkbart bättre?

PRO kör med en annan typ av styrkretsar, och är därför mycket snabbare. Men i normal användning kommer du inte märka så stor skillnad.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av johan.sallman:

PRO kör med en annan typ av styrkretsar, och är därför mycket snabbare. Men i normal användning kommer du inte märka så stor skillnad.

Plus att den har 5års garanti vs 3 år för basic.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kaxc:

Låter perfekt det! Så ingen ide med en EVO? Ok sånt råd jag var ute efter

PRO är ju dyrare, är den märkbart bättre?

Nej. Den har dubbla sekventiella skrivhastigheten och några andra fördelar, men hade du haft nytta av den skrivhastigheten hade du aldrig skapat den här tråden. En vanlig användare skriver mycket sällan stora mängder data till disk.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Yes, jag har förstått av många trådar här att den sekventiella skriv/läs-hastigheten inte är lika viktig egentligen som random 4k IOPS. Dock har ju EVO och PRO högre 4k random än basic. Men kanske inte så mycket att det verkligen märks så värst i daglig användning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ta en vanlig 840 (den som "heter" Basic, fast man får inte kalla den det). 1299:- inklusive frakt är otroligt prisvärt och du kommer ALDRIG märka någon skillnad mot en Evo.

Står inför detta val (dvs EVO vs "Basic") jag med och det du säger verkar stämma. Det jag är orolig för med 840 "basic" är att jag kommer bli besviken över skrivhastigheterna till min HDD. Detta är dock min första SSD så jag har egentligen inget att jämföra mot och dessutom kommer jag väl ändå inte komma upp i hastigheter över 210MB/s när jag skriver till min HDD?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av trolljägaren:

Står inför detta val (dvs EVO vs "Basic") jag med och det du säger verkar stämma. Det jag är orolig för med 840 "basic" är att jag kommer bli besviken över skrivhastigheterna till min HDD. Detta är dock min första SSD så jag har egentligen inget att jämföra mot och dessutom kommer jag väl ändå inte komma upp i hastigheter över 210MB/s när jag skriver till min HDD?

Jag förstår inte helt vad du menar. SSD:n skrivhastighet ska inte påverka hur snabbt du kan skriva till din HDD. (Att döma av ditt inlägg tänker du köra någonting i stil med 250 GB SSD + 1 TB HDD.)

Min hyfsat snabba Seagate Barracuda ST2000DM001 har tydligen en "intern överföringshastighet" på just 210 MB/s, så du bör definitivt aldrig kunna skriva mycket snabbare än så till en HDD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Är också i valet av Evo eller Basic! Ska ha SSDn i laptopen för studier enbart, så behöver egentligen ingen super-prestanda ö.h.t., är ute efter den allmänna SSD-skillnaden!
Det jag reagerat på är att EVOn ska dra mindre ström, som är ganska fördelaktigt i en laptop... Kommer det märkas eller är det lika bra att ta Basic?

Visa signatur

|| XFX HD7970 3GB, kyld av Antec 920, Noctua NF-F12 PnP || Asus P8Z77-V LE ||
|| G.Skill 8GB || i5-3570K@4,3GHz med Corsair H80, GT 1850 PnP ||
|| Fractal Design Define R3 med två insug, 920 rad insug, ett utblås, H80 rad utblås ||
|| WD Black 1TB || Fractal Design Tesla, 650W || OCZ Agility 3 120GB SSD ||
|| WD Green 3TB || Asus Xonar DX || Samsung U28D590D ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Min hyfsat snabba Seagate Barracuda ST2000DM001 har tydligen en "intern överföringshastighet" på just 210 MB/s, så du bör definitivt aldrig kunna skriva mycket snabbare än så till en HDD.

Det måste väl ändå vara hårddiskens cache minne som har den bandbredden?
Om man ska kopiera en eller flera filer kan det ju hända att de har en sammanlagd storlek över 64MB.
Annars om man bara kopierar mindre än 100MB i taget så blir tidsåtgången mellan en snabb eller långsam disk ändå under 1 sekund per tillfälle och så otålig är det inte hälsosamt att vara.

Jag hittade en hårddisk recension från Maj 2013
Seagate Desktop HDD.15 4TB vs WD Black 4TB Hard Drive

HD Tune Pro 5.50

Write Performance Testing

WD Black WD4001FAEX 4TB:
Burst rate: 345.0 MB/s
Transfer rate
Minimum: 82.0 MB/s
Maximum: 148.8 MB/s
Avarage: 129.0 MB/s

Seagate ST4000DM000 4TB:
Burst rate: 202.2 MB/s
Transfer rate
Minimum: 37.9 MB/s
Maximum: 170.0 MB/s
Avarage: 131.1 MB/s

CrystalDiskMark v3.0.2f

WD Black WD4001FAEX 4TB:
Sequential
Read: 154.2 MB/s
Write: 153.5 MB/s

Seagate ST4000DM000 4TB:
Sequential
Read: 152.0 MB/s
Write: 150.7 MB/s

Så om man vill kopiera filer från SSD till HDD och man har en WD Black 4TB eller motsvarande och vill ha maximal hastighet på filkopieringar under 100MB så bör SSD ha en läshastighet över 300MB/s.
Om man gör filkopieringar över 100MB bör man ha en SSD med läshastighet över 150MB/s.

Läshastighet över 150MB/s har väl i stort sett alla SSD med ett
Sata 3gbps (Sata 2) eller Sata 6gbps (Sata 3) interface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag förstår inte helt vad du menar. SSD:n skrivhastighet ska inte påverka hur snabbt du kan skriva till din HDD. (Att döma av ditt inlägg tänker du köra någonting i stil med 250 GB SSD + 1 TB HDD.)

Min hyfsat snabba Seagate Barracuda ST2000DM001 har tydligen en "intern överföringshastighet" på just 210 MB/s, så du bör definitivt aldrig kunna skriva mycket snabbare än så till en HDD.

Hmm ja jag tänker nog fel :/, det som spelar roll är väl istället HDDn's skrivhastighet och SSDn's läshastighet? Ska köra SSD med OS + 750GB WD Black SATA2. Vill kunna kopiera filer på 10GB-30GB hyffsat fort iaf snabbara än det tar att kopiera från en partition till en annan på WD Black disken men detta kanske inte går att förbättra så mycket? Känner att jag är lite dåligt påläst om lagring och låter nog aningen förvirrad. ^^

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163801-samsung_840_se...

jag har denna, alltså en 250gb Samsung 840 Basic. köpte en laptop förra veckan o tyckte att windows funka rätt segt så införskaffa mig denna. vart spektisk som dig till en början med denna, men nu när jag haft den över en vecka så känner jag 0 ångest. den är jätte snabb, får mig in i windows på 13 sekunder, (8 sekunder enligt glary utilities). inte varit seg någonstans..

köp den, du kommer inte ångra dig. ska du inte sitta o komprimera tunga videofilmer så har du inget behov av Pro eller Evo. köp sen ett deltaco chassi o kör in den gamla hdd:n i den så har du extra lagring

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Låter som basic är ett smart val då! Men vad menas med "Kit" som webhaller säljer? Ser ingen info om nått mer som ingår utöver SSDn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Hmm ja jag tänker nog fel :/, det som spelar roll är väl istället HDDn's skrivhastighet och SSDn's läshastighet? Ska köra SSD med OS + 750GB WD Black SATA2. Vill kunna kopiera filer på 10GB-30GB hyffsat fort iaf snabbara än det tar att kopiera från en partition till en annan på WD Black disken men detta kanske inte går att förbättra så mycket? Känner att jag är lite dåligt påläst om lagring och låter nog aningen förvirrad. ^^

Normalt så går det betydligt snabbare att kopiera en fil mellan två olika enheter än att kopiera mellan två partitioner på samma fysiska enhet. Undantaget är väl om ena enheten är mycket långsammare.
Exempelvis kan det gå snabbare att kopiera mellan 2 partitioner på samma hårddisk än att kopiera mellan hårddisken och ett usb minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Normalt så går det betydligt snabbare att kopiera en fil mellan två olika enheter än att kopiera mellan två partitioner på samma fysiska enhet. Undantaget är väl om ena enheten är mycket långsammare.
Exempelvis kan det gå snabbare att kopiera mellan 2 partitioner på samma hårddisk än att kopiera mellan hårddisken och ett usb minne.

Jo jag har för mig det jag med, tror jag slår till på 840 "basic" nu när den är nere på 1300kr så får vi se helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Kaxc:

Låter som basic är ett smart val då! Men vad menas med "Kit" som webhaller säljer? Ser ingen info om nått mer som ingår utöver SSDn?

Där får du med kabel m.m. så du kan klona och/eller föra över filer till SSD innan du byter HD. Detta är ett krav för att man ska kunna byta på en dator med endast en HD-plats, som de flesta laptops exempelvis.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag har 120 GB versionen av 840 basic. Fungerar alldeles utmärkt! Inga som helst problem och den känns jävligt snabb

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ta en vanlig 840 (den som "heter" Basic, fast man får inte kalla den det). 1299:- inklusive frakt är otroligt prisvärt och du kommer ALDRIG märka någon skillnad mot en Evo.

Jag kan rekommendera att sätta in din nuvarande hårddisk i ett externt kabinett och få en trevlig extern disk för endast 149 kr. Själv köpte jag detta från Deltaco när jag var i Inets butik. Det är MYCKET snyggare i verkligheten än på Inets bilder.

Den heter inte Basic. Det finns 840, 840 Pro och 840 Evo. Basic innebär att du inte får med något kit (vilket alltså ingår i den version som heter Kit).

Därav att det på Samsungs hemsida till exempel finns 256 GB SSD 840-serien Pro Basic vilket alltså är Pro-disken fast utan kit.

Förstår inte varför man måste skriva basic, antingen så har man en 840 eller en 840 Pro eller en 840 Evo, om du köpte den med bracket, sata-kabel etc (dvs kit) eller utan intresserar väl ingen

Tillbaks till topic: Köpte en Samsung 840 till tjejens laptop, den är snabb och fyller väl sin funktion. Du blir säkert nöjd med den.

Visa signatur

RIPE LIR