Permalänk
Medlem

Fördelar med många fläktar?

Hejsan.

Jag försöker lära mig mer om kylnig. Har försökt googla men inte hittat något svar som får mig att bli nöjd.
Jag undrar vad fördelen med många fläktar är? Jag menar.. mitt chassi har plats för 8 st fläktar. Så vad hade varit bäst?

Att ha 8st medium fläktar eller 4st sjukt dyra fläktar? Och skulle tex. 8 st fläktar ge någon märkvärdig prestanda över 4 st?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Beror på vilken typ av kylning du behöver.
Jag har inte så många fläktar i min bara på viktiga ställen för att få luftflöde till cpu och gpu.
Kopplade ur några fläktar för att jag oftast kör stock klock nu och vill ha lite tystare.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Beror på vilken typ av kylning du behöver.
Jag har inte så många fläktar i min bara på viktiga ställen för att få luftflöde till cpu och gpu.
Kopplade ur några fläktar för att jag oftast kör stock klock nu och vill ha lite tystare.

Borde det inte bli tystare om man har flera på lägre RPM?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Borde det inte bli tystare om man har flera på lägre RPM?

Man kan ju tycka det, men biljuden som fläktarna gör blir mycket mer hörbara. Dessutom är risken för att en av fläktarna ska få problem och börja låta så mycket högre, så det blir livsfarligt om man vill ha en tyst dator.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Kan saga så här att maxa chassi fläktar hjälper inte så värst, hade totalt 10-11 fläktar innan som gick på 12v, fick damp på det och nu kör jag på 6 chassi fläktar på 7v och chassit är precis lika svalt som innan när jag hade fler fläktar, kör nu på 4x 140 i toppen och 2x 140 fram på mitt Corsair 800D. Har du inte redan gjort det så plocka bort så mycket du kan invändigt som inte används och dra om ström sladdar och koppla allt bakom moderkortet koppla fläktarna direkt till psu:n för att just slippa så mycket kablar som möjligt

Permalänk
Medlem

Man ska bara ha så mycket kylning som behövs, resten är onödig.

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Borde det inte bli tystare om man har flera på lägre RPM?

Are 2 fans noisier than 1 blowing the same CFM?
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=9&t=1929...

Här har ni intressant läsning