Windows 8.1 får inbyggda guider och tips

Permalänk
Medlem

Hade hoppats att guiderna skulle bestå av det gamla hederliga Office-gemet..

Permalänk

Förstår inte varför folk ska scrolla igenom sina program? Man trycker väl bara start och börjar skriva namnet på programmet så går det grymt mycket smidigare. Detta går även in Win8, jag har provat

Men ska bli intressant att testa 8.1. Jag är bara glad att jag slipper färgerna

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dougremer:

Förstår inte varför folk ska scrolla igenom sina program? Man trycker väl bara start och börjar skriva namnet på programmet så går det grymt mycket smidigare. Detta går även in Win8, jag har provat

Men ska bli intressant att testa 8.1. Jag är bara glad att jag slipper färgerna

Under förutsättning att man kommer ihåg vad programmet heter. Man kanske bara minns hur ikonen såg ut (om man har bra bildminne men dåligt ordminne). Nu kan man i och för sig sortera ikonerna så man får favoritprogrammen samlade. Fast det är lite Windows 3.11 över det hela när man hade alla ikoner på skrivbordet. Dessutom är det femtielva ikoner man aldrig använder i Win 8. Alla dessa appar som man aldrig någonsin använder... Hoppas de tar bort apparna i 8.1 så det bara blir "riktiga" program kvar.

Permalänk
Medlem

Jag stör mig absolut inte på MUI, för jag använder det knappt. Jag loggar in, får upp MUI, klickar en gång på min webbrower ikon. Med ett klick öppnas webbläsaren och desktop. Jag stänger ner webläsaren och jag ramlar ut till desktop.

Startmenyn, hmm kommer knappt ihåg vad jag använde den till. Slutade använda startmenyn långt innan w8 släpptes. Mina föräldrar har Vista/w7 på sina datorer, dom använder inte heller startmenyn, dom vet knappt vad det är för något. Vad jag/dom gör är att klicka på ikonen på skrivbordet.

Summa sumarum, jag/vi och fler med oss behöver varken MUI eller Startmenyn. Vi behöver en plats där vi kan klicka på ikoner.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hur mycket guider behövdes för att folk skulle kunna använda iOS?

Jag säger inte att guider är dåliga, är rätt säker på att det finns en hel del som jag missat i Win8, Android och iOS som jag enkelt skulle lära mig genom en guide. Men de två senare var det i alla fall uppenbart hur man skulle använda de grundläggande funktionerna.

Har verkligen försök att lära mig Win8 då jag, kanske till skillnad från de många andra, fördrar den grafiska designen i Win8 över Win7 vad det gäller desktop-läget. Men jag vill verkligen kunna totalt slippa ModenUI på min dator där jag inte har och inom överskådlig tid aldrig kommer skaffa touchskärm och tycker ModernUI har för låg "information-densitet", något som är en effekt av att "hit-target" måste vara mycket större för touchskärm är för mus/touchpad då den förra inte alls har samma precision.

Det är ju dock en viss skillnad i hur du använder din surfplatta/telefon och hur du använder en riktig dator, eller?
Förvisso naturligt att man ställer högre krav på saker man använder oftare och på mer avancerade sätt, men en jämförelse i enkelhet mellan ett multiverktyg och en hammare blir inte rättvist.

Permalänk
Medlem

Har Windows 8 på en av mina datorer.

Använde MUI ett väldigt bra tag, typ 6 månader. Inga problem. För två dagar sedan installerade jag star is back bara för att. Tror nog att jag köper de

Skönare med gammla star menyn bara.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag som redan tycker att Microsoft har dumförklarat mig i varje operativsystem sedan Windows millennium.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag som redan tycker att Microsoft har dumförklarat mig i varje operativsystem sedan Windows millennium.

Jag hör nog till de få som faktiskt tyckte om WindowsMe...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ronnylov:

Jag hör nog till de få som faktiskt tyckte om WindowsMe...

Jo det var väl inte helt sämst men det handlar fortfarande om:
>Stäng av
?Är du säker på att du vill stänga av?
>Ja
!Du får inte stänga av!
- End Transmission-

Eller liknande saker med ta bort program eller filer eller flytta eller ändra inställningar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det är bra i det här fallet att guiderna finns. Samtidigt visar det på ett enormt misslyckande från Microsofts sida då ett gränssnitt som behöver förklaras ingående är allt annat än innovativt.

De borde haft det redan i 8.0, men det faktum att de måste ha ingående grundläggande guider till systemet efter att Windows 8 funnits på marknaden i 10 månader säger en del.

Vad blir nästa steg när detta inte hjälper?

Tack för ännu ett av dina härliga inlägg! Nu till min fråga (riktad till Microsoft) vart är min startmeny?

Permalänk
Medlem
Citat:

Avslutningsvis kommer Skype förinstallerat i operativsystemet och ersätter applikationen Messaging som introducerades med Windows 8.

Hoppas bara vi kommer kunna avinstallera NSA ur operativsystemet...
Samt, jag vill inte längre ha startknappen tillbaka Launchy är fullt tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Tack för ännu ett av dina härliga inlägg! Nu till min fråga (riktad till Microsoft) vart är min startmeny?

Den kommer med Windows 9.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det är lite komiskt att man kan vrida nästan vad som helst till något negativt.

Windows 8 hade inga guider - dåligt!
Windows 8.1 har guider - dåligt att det behövs!

Xbox One måste alltid vara online - dåligt!
Xbox One måste inte alltid vara online - dåligt att de ska ändra sig hela tiden, de gör det säkert bara för att lura folk att tro att de lyssnar på feedback!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Under förutsättning att man kommer ihåg vad programmet heter. Man kanske bara minns hur ikonen såg ut (om man har bra bildminne men dåligt ordminne). Nu kan man i och för sig sortera ikonerna så man får favoritprogrammen samlade. Fast det är lite Windows 3.11 över det hela när man hade alla ikoner på skrivbordet. Dessutom är det femtielva ikoner man aldrig använder i Win 8. Alla dessa appar som man aldrig någonsin använder... Hoppas de tar bort apparna i 8.1 så det bara blir "riktiga" program kvar.

Om du inte använder apparna, avinstallera dom då. Du kan avinstallera nästan så got som alla av dom förutom typ Store.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

"Hoppsan, vårt GUI är för ogenomtänkt för att användas, låt oss lägga till lite guider som plåster på det avkapade benet.... "

Hoppas att guiderna kommer upp som en clippy reinkarnation nere i högra hörnet: "jag såg att du försökte hitta ett program, låt mig visa dig hur du kan scrolla-sidledes i evighet för att kunna hitta dina ikoner".

Metro är så opraktisk på en stationär dator att jag faktiskt har svårt att ens försöka komma på hur de tänkte när de gjorde de designval som ledde fram till detta helvete.

Klockrent!

Det finns inga guider i världen som kan hjälpa när GUI:t är så fruktansvärt dåligt uppbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag som redan tycker att Microsoft har dumförklarat mig i varje operativsystem sedan Windows millennium.

Så hur tänkte du då när du enda sedan Millennium köpt varje ny version

Ditt svar var ju faktiskt upplagt för smash

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Mr_Lazy:

Så hur tänkte du då när du enda sedan Millennium köpt varje ny version

Ditt svar var ju faktiskt upplagt för smash

Har klarat mig på millennium fram till 2007 ungefär, sedan blev det Xubuntu. Efter det så var det ny laptop som gällde. Få försäljare som säljer laptops utan windows. Oftast är det dyrare och sämre saker för att slippa Windows licensen. Lika bra att köpa det med då.

Vet inte riktigt vad du försöker smasha

Edit: Typo, skulle vara 2007 inte 207.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har klarat mig på millennium fram till 207 ungefär, sedan blev det Xubuntu. Efter det så var det ny laptop som gällde. Få försäljare som säljer laptops utan windows. Oftast är det dyrare och sämre saker för att slippa Windows licensen. Lika bra att köpa det med då.

Vet inte riktigt vad du försöker smasha

fan :/

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Har en gammal släpbar 15-tummare med Vista som jag väntar på att få byta ut till en ny med extra allt; Pek, Haswell i7, SSD mm när priset gått ner under hösten/våren. Har så länge precis bytt ut min trötta, gamla , 9" rese-netbook med XP (har en surfplatta 7" i kavaj/rockfickan på stan) mot en ny 11,6" med W8 och pekskärm.
W8 var förutom startskärmen ingen större skillnad gentemot Vista (eller W7). Först vart jag jättebesviken men så upptäckte jag hur man anpassar startskärmen som man vill ungefär som med skrivbordet med ikoner och start- o aktivitetsfält. Tog bort alla skräp-apparna och la dit mina programappar.

MEN startskärmen är ingenting för en dator utan pekskärm. Då är den bara dålig och besvärlig, precis som de flesta tycker. Man måste ha pekskärm för att den ska vara bra.
Att W8 inte har två inställningar, en utan startskärm för icke-pekdatorer och en med för datorer med pekskärm är märkligt och obegripligt.

Permalänk
Medlem

Spelar väl ingen roll hur mycket de försöker lära folk om de t ex fortfarande ska ha olika och icke standardiserade gester för startskärmen och skrivbordet. Jag vill bara att samma sett kan växla mellan alla öppna program. Skrivbordet är inget program utan det körs alltid och det är programmen man vill använda. Fixa en riktig app switcher. Allt är ändå Win32 under startskärmen och Windows Runtime, det behöver inte fungera så dåligt och ni behöver inte göra allt meningslöst. Metro IE, Windows Store och annat är rena Win32-program så det finns ingen anledning att segmentera det som två olika gränssnitt. För flygande spaghettimonstrets skull så får de nog lov att både slopa "Store/WinRT" kravet för att använda tiles och fönsterhantering av startskärmen samt slopa att Windows Runtime-program inte kan köras på skrivbordet om de vill att det ska vara något applikationsramverk som går att använda, och så får de se till att det går att köra C, Java, .NET med WPF och utan att behöva använda Portable Class library, och alla skriptspråk som är vanliga osv.

Windows Runtime som körverk – applikationsramverk – fungerar inte när du kan skriva vanliga C, C++-program för MFC, ATL, Qt, VCL, WTL, Delphi-program, C#-program för WPF, Java för SWT/AWT/Swing. Allt sånt som är standard på Windows och rullar på XP och framåt, Visual Studio 2012 stödjer fortfarande (som mål 2003 Server och) XP. .NET (visst bara upp till 4, men det mesta rulla på 2.0, 3, 3.5 och 4) stödjer fortfarande XP! .NET 4.5 finns i två versioner, en som bara kan köra PCL och körs i Windows Runtime/Startskärmen och en som körs på skrivbordet med fulla klasser, WPF och köret plus att XAML i W8 Metro inte är kompatibelt med WP8. Inte kunna göra program som innehåller Fortran, Perl, Python, Ruby, Lua, Cobol, Erlang, Ada, osv. Jag kan inte ens köra Power-Shell skript från Windows Runtime/startskärmen. Allt detta är anledningen till att Microsofts egna program inte kommer flyttas över till Windows Runtime och varför de nyskrivna alternativen för startskärmen inte fungerar. Office för Windows Phone är inte office överhuvudtaget och har inte bättre kompatibilitet än andra alternativ som finns för mobila plattformer. OneNote MX är inte OneNote egentligen och går inte att använda i ett företagsnät för det synkar bara med SkyDrive. På Windows RT måste du alltså använda Win32-versionen av OneNote, Office på Windows RT stödjer inte Macros eller VBA, add-ins och gamla ekvationseditorn, och lite annat också. Stora program som Webbläsare och annat körs som vanliga Win32-program och får bara tillgång till lite APIer för att visa sitt innehåll i Metro/startskärmen.

Firefox använder t ex deras egna XUL för att rita upp hela gränssnittet. Windows Runtime abstraherar bara Win32 APIer och segmenterar plattformen på ett sett som inte fungerar. Visst är det bra med ett sett att säga till programmen att de ska fungera i tabletläge, men det är inte riktigt vad som händer och strömsparfunktionerna är ju inte särskilt bra, hur som helst är det svårare att portera Windows-program till denna miljö än t ex till OS X eller tom Android för den delen.

Permalänk
Medlem

8 var ju något riktigt genomtänkt när det kom, varför skulle det dröja så länge innan Ms folket kom på att det är bättre om man har startikonerna tillgängliga på skrivbordet istället för att gömma dom bakom en STARTKNAPP med en massa undermenyer!! Sedan att alla startade program blev lätt åtkomliga i en poplist på vänstersidan var ju hur bra som helst. Kan väl på sätt och vis förstå om Ms inte skickade med guide då allt var ganska enkelt att förstå ändå. 8.1 är ju en suverän uppföljare med lite mer möjligheter måhända, bara bra att skicka med lite guider då det kanske dyker upp nåt bra tips om man kollar på dom.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är för att metro ser urkul ut i presentationer på stora vägghängda touchskärmar.
Att folk i stort vare sig kan eller vill använda touch i dagligt användande på en desktop var ingenting dom ens ägnade skuggan av en tanke.

På pricken rätt. Precis som de grafiska gränssnitt de vevar runt i CSI. Ser väldigt snyggt ut på film men inget som används i verkligheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3