Permalänk

Sluten vattenkylning, T.ex h100i

Hej!

jag är lite suger på att köpa Corsair H100i men jag är lite skeptisk till att ha vatten i datorn, hur stor chans är det att sådan vattenkylning läcker eller går sönder?

jag vet att luftkylning är bättre men jag är ute efter att det ska se cleant och snyggt ut

tacksam för snabba svar, tack i förhand

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus

Permalänk

Har haft fyra olika vattenkylningssystem i mina datorer från Corsair och jag har aldrig haft problem med nån läcka. Det som kommer börja krångla först är förmodligen att pumpen eller liknande kommer börja ge ifrån sig oljud..

Permalänk
Skrivet av Melodylekfull:

Har haft fyra olika vattenkylningssystem i mina datorer från Corsair och jag har aldrig haft problem med nån läcka. Det som kommer börja krångla först är förmodligen att pumpen eller liknande kommer börja ge ifrån sig oljud..

hur lång tid tar det innan pumpen börjar krångla?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus

Permalänk
Skrivet av Selvander1:

hur lång tid tar det innan pumpen börjar krångla?

Det är inget jag kan svara på. Aldrig, föroppningsvis.

Permalänk

Du måste bokstavligen skära sönder slangarna för dem ska läcka, min h70 har iaf väldigt styva slangar.. har låtit den hänga och allt när jag mekat med datorn, inga problem.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Avstängd

Var också orolig precis som du "tänk om det börjar läcka" Men det gör det inte. Oroa dig inte, och dessutom är jag sjukt nöjd med temperaturerna

Permalänk
Medlem

KÖP

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Lego Master

Funkar fint som snus. Och som du säger, cleant o snyggt.

Helt ärligt har jag hellre en skvätt vatten i burken än ett kilo metall som hänger och skumpar i moderkortet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selvander1:

hur lång tid tar det innan pumpen börjar krångla?

Den kan t.om vara D.O.A.

Gamla h80/100 har ju gått sönder och dragit med sig hela datorn för några.
Pumparna är fortfarande inte helt ok och kan låta illa(de låter ju alltid lite).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Tack för all svaren!

ska kolla in vattenkylningen då tack

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus

Permalänk
Skrivet av yoyopro:

Var också orolig precis som du "tänk om det börjar läcka" Men det gör det inte. Oroa dig inte, och dessutom är jag sjukt nöjd med temperaturerna

Vad får du för temps då?:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd

Jag har haft vattenkylning sedan mitten av 2000 talet och inte haft läckage en enda gång. Jag har dock aldrig haft kitsystem

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte mig själv precis ett H100i och är skitnöjd. Min i7:a ligger på 36-39 grader vid surfning. Värt att notera är att användare på prisjakt upprepat nämner att gängorna ska vara väldigt klena, så var försiktig vid fastskruvning av fläktar och liknande.

Edit: Var har du hört att luftkylning ska vara bättre än vattenkylning? Luft kyler ju inte ens, det flyttar bara värmen.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Skrivet av Q4Rspwn:

Edit: Var har du hört att luftkylning ska vara bättre än vattenkylning? Luft kyler ju inte ens, det flyttar bara värmen.

Hur tänkte du nu?

Har själv haft en h100 under många år och en h110 nyligen och de har funkat bra. Det som missuppfattas med de slutna systemen är att många tror att de är tysta, vilket ofta inte är fallet.
Ska du ha tyst kylare så kör på en bra tornkylare eller helst "riktig" vattenkylning.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Skrivet av Selvander1:

Hej!

jag är lite suger på att köpa Corsair H100i men jag är lite skeptisk till att ha vatten i datorn, hur stor chans är det att sådan vattenkylning läcker eller går sönder?

jag vet att luftkylning är bättre men jag är ute efter att det ska se cleant och snyggt ut

tacksam för snabba svar, tack i förhand

Chansen/ risken att den går sönder och läcker är i princip 0 om du hanterar den rätt. Däremot som många säger så är inte pumparna av högsta kvalitet, dom börjar ibland föra väsen samt att dom ibland går sönder. Säger sig ju självt att det inte är toppkvalitet med tanke på att bara en lös pump till ett "custom" system kostar runt 500 och uppåt.

Skrivet av Q4Rspwn:

Köpte mig själv precis ett H100i och är skitnöjd. Min i7:a ligger på 36-39 grader vid surfning. Värt att notera är att användare på prisjakt upprepat nämner att gängorna ska vara väldigt klena, så var försiktig vid fastskruvning av fläktar och liknande.

Edit: Var har du hört att luftkylning ska vara bättre än vattenkylning? Luft kyler ju inte ens, det flyttar bara värmen.

Hmm...intressant teori..."Luft kyler ju inte ens, det flyttar bara värmen" Vad gör vattnet då? Flyttar inte det värme? Vad är det som kyler vattnet då?

Vatten och luftkylare fungerar på samma sätt...i stora drag...vatten flyttar värme från cpu till kylare, luften flyttar den från kylaren och ut i rummet. När det gäller dom flesta "tornkylare" så är det en gas i värmeledningsrören som flyttar värmen från cpu till kylare, sen är det som på vatten att luften flyttar ut värmen i rummet. Alltså i princip samma funktion.

Detta medför att dom största tornkylarna kyler minst lika bra som dom största vattenkitten typ H100i, ibland bättre då den totala ytan på kylaren blir större på en tornkylare. Nackdelen med tornkylarna mot vattenkylaran är att tornkylarna trycker värmen genom alla "tornen" vilket gör att du får sämre och sämre verkningsgrad på "tornen" ju längre genom kylaren du kommer.
I en vattenkylare så sitter alltid fläktarna i bredd vilket gör att du får högre verkningsgrad i förhållande till ytan på kylaren.
Detta medför också att du oftast får en tystare dator med vatten då du får högre verkningsgrad på kylaren.

Men ska du inte klocka extremt så spelar det ingen roll om du köper en H100 eller t.ex en phanteks, du kommer få väldigt lika temperatur.
Ska du klocka mycke så är det inget annat än custom vatten som gäller.
Sen är det ju en smaksak vad man tycker är snyggt...

Men för att återgå till din fråga, om du hanterar den rätt kommer den inte läcka, dock så kan pumpen gå sönder och föra väsen.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk

Tack för alla svar! hjälpte mig jätte mycket

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus