Permalänk
Medlem

Montering - Grafikkortet nuddar kylaren

Köpte precis ett ASRock B75M-DGS som jag har monterat i chassit. Det är ett mATX.

När jag sätter i grafikkortet ser jag att det satt ovanligt nära kylaren (Phanteks TC14CS) och ser att grafikkortets undersida nuddar cpu-kylarens kylflänsen. Då moderkortet enbart har en PCIE x16-port kan jag inte ta någon annan port.

Vad kan man sätta som tål värme på undersidan av grafikkortet / sidan av kylflänsen (nåt imellan) så det inte blir kortslutning? Värmetålig tejp som inte leder?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Lego Master

Ser inte varför det skulle bli kortslutning mellan de två, men om du är orolig finns det ju tex värmeledande dubbelhäftande tejp eller bara en plastbit eller vad som helst egentligen. Det blir inga vansinniga temperaturer i flänsarna.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ser inte varför det skulle bli kortslutning mellan de två, men om du är orolig finns det ju tex värmeledande dubbelhäftande tejp eller bara en plastbit eller vad som helst egentligen. Det blir inga vansinniga temperaturer i flänsarna.

Flera olika lödningsspetsar på undersidan av gpun nuddar kylflänsen som jag gissar är rätt ledande. Är ingen direkt expert men det är väl ett praktexempel på hur kortslutning kan ske om något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Electrix:

Flera olika lödningsspetsar på undersidan av gpun nuddar kylflänsen som jag gissar är rätt ledande. Är ingen direkt expert men det är väl ett praktexempel på hur kortslutning kan ske om något.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, missförstod nog vilka delar som nuddade vilka. Men ja, dubbelhäftande värmeledande tejp borde funka.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tejp är inget jag skulle ha använt till just detta och särskilt inte dubbelhäftande värmeledande tejp då den är riktigt mjuk och blir således tunn men bredare,längre vid tryck.
Detta för att om det finns vibrationer så kan kylaren/grafikkortet röra sig en väldigt liten del av vibrationerna och då kan vassa komponentsben som sticker ut ur lödningar äta sig igenom ganska fort (och desto mjukare tejp desto fortare går det).

Enda sättet jag skulle gjort det på med tejp är att rulla ihop en massa tejp så man får en tjock tejp rulle/"matta" och sen tryckt in den genom att böja ner (dvs från cpukylaren) grafikkortet en del (så det finns ett tryck uppåt när man släpper gpu och tejp biten är imellan).
Sen när man släpper det (och även trycker en lite lätt uppåt på det) så ska det finnas en ganska stor glippa kvar (där tejpen inte är vill säga) på minst ett par mm och helst mer än 5mm.
Genom att göra det så är det så pass tjockt att det inte äts igeom efter ett tag och tejpen sitter ju även kvar av ett litet tryck med.

Bättre är att använda tex ett/ett par cd fodral som man har brutit bort kanten på (om inte den kan hjälpa till att hålla fodralet på plats) och kanske använda dubbelhäftande tejp mot cpukylaren för att hålla fodralet på plats (heller en bit ihoprullad tejp som hålls med trycket).
Annat som kan användas är ju tex musmatta,träbit,gummibit,kartong,papper,osv,osv så länge det inte är nåt som leder ström.
Och OM det är nåt som är av mjukare karraktär som tex tejp,gummi,kartong så behöver det vara ganska tjockt så det inte äts igenom.
Hur tjockt ska det då vara?
Ta och titta på grafikkortet (den del där cpukylaren är i närheten av) så ser du benen som sticker ut ur lödningarna dom brukar vara på ca 2-3mm (även lödning bör tas med i "höjd" måttet) sen finns det ju små smd komponenter dessa kan i vissa fal även dom äta sig igenom då dom är så pass små och tjocklecken bör då vara minst det dubbla för att vara på den säkra sidan och helst tre gånger så tjockt.
MEN se upp med en "större" lödningar som kan ha tjockare ben och då är lödningen högre med och benen kan även dom vara nån mm längre.
Att du bör ta med lödningen och således ta höjden på benen från kretskortet till benens ände är för att det inte är säkert att lödningen stoppar igenomätningen (visst den stoppar ju upp till en viss del i alla fall) det enda säkra "stoppet" för den är ju när materialet kommit ner till kretskortet.

Även med ett cd fodral så kan det ju börja att ätas igenom om man har otur men det tar ju då betydligt längre tid i alla fall och man bör nog kolla till det 1-2 gånger på ett år och har inget hänt på ett år så är det ju ingen fara men börjar det synas repor,gropar,etc så har det ju ätits lite gran.
Dock ska man nog ha en jävla otur om det ska ätas igenom ett cd fodral men det är ju inte 100% omöjligt att råka ut för det.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det låter faktiskt konstigt.
För allt ska ju tillverkas efter standarder just för att undvika sådana situationer.
Är du säker på att kylaren är rätt monterad ? ganska ofta så är kylare aningens assymetriska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det låter faktiskt konstigt.
För allt ska ju tillverkas efter standarder just för att undvika sådana situationer.
Är du säker på att kylaren är rätt monterad ? ganska ofta så är kylare aningens assymetriska.

Precis vad jag också misstänker!

Jag skulle tro att det går att rotera på kylaren och få den vänd åt ett håll där det blir bättre avstånd mellan kylaren och grafikkortet. För när jag googlar på bilder på den kylaren så ser man på flera bilder att det åtmistone är någon cm mellan kylaren och PCIe-platsen. Har aldrig sett ett grafikkort som sticker upp alltför mycket åt processorns håll, så det måste vara kylaren som sitter monterad för nära!

Exempelbild på vad jag menar:

Även här flera centimeter till godo:

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Sätt kylaren vinklad åt andra hållet så den blåser ut uppåt ifall du har så du kan montera fläkt i toppen, eller så kanske det går att beställa ett bakstycke till grafikkortet

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Massa text

Mycket bra info och tips. Tack!

Skrivet av DeeJay1:

Precis vad jag också misstänker!

Jag skulle tro att det går att rotera på kylaren och få den vänd åt ett håll där det blir bättre avstånd mellan kylaren och grafikkortet. För när jag googlar på bilder på den kylaren så ser man på flera bilder att det åtmistone är någon cm mellan kylaren och PCIe-platsen. Har aldrig sett ett grafikkort som sticker upp alltför mycket åt processorns håll, så det måste vara kylaren som sitter monterad för nära!

Exempelbild på vad jag menar: http://assets.vr-zone.net/17598/13.JPG

Även här flera centimeter till godo: http://www.thinkcomputers.org/reviews/phanteks_phtc14cs/24.jp...

Du missar den extremt lilla vita PCIE x1-porten som sitter först av alla på den bilden, DÄR sitter MIN PCIE x16, så nej det är inte centimeter vi pratar om. :/

Skrivet av Svensktiger:

Det låter faktiskt konstigt.
För allt ska ju tillverkas efter standarder just för att undvika sådana situationer.
Är du säker på att kylaren är rätt monterad ? ganska ofta så är kylare aningens assymetriska.

100% säker, det går nämligen inte att justera kylarens plats då skruvarna / muttrarna man skruvar fast i "plintarna" sitter fast på kylaren (inte löstagbara).
Det går m.a.o inte att justera fläkten alls.

Att rotera kylaren går definitivt inte då den är längre än vad den är bredare.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Hedersmedlem

Klipp ut en bit av locket till en glassförpackning i plast och lägg emellan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Klipp ut en bit av locket till en glassförpackning i plast och lägg emellan.

Får bli något sådant antagligen, får se vad jag har för material tillgängligt.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Rotera kylaren 180° bör väl fungera?
En del kylare är som sgat lite osymetriska så det kan hjälpa om du har tur, det är ju i alla fall en sak du kan prova innan du pillar i massa skit imellan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Rotera kylaren 180° bör väl fungera?
En del kylare är som sgat lite osymetriska så det kan hjälpa om du har tur, det är ju i alla fall en sak du kan prova innan du pillar i massa skit imellan.

Tveksamt att det gör någon skillnad, vrider jag den vänster tar den i nätagget och höger så blir den ännu längre eller ingen skillnad.

Jag kom kanske på en ännu fiffigare idé men funkar inte det så får jag testa att vrida den alt. sätta nåt imellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Kan du ta en bild på hur det ser ut i ditt chassi så vi kan se det? kanske går bättre för oss att komma på någon fiffig lösning om vi ser hur problemet ser ut

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem

OM du vrider den 180° så spelar det ingen roll alls om du vrider den till vänster heller höger för den sidan som var mot grafikkortet kommer då att vara på andra sidan dvs längts bort från grafikkortet.
Vad du pratar om är bara 90° om jag förstår dig rätt (dvs vrida kylaren så att fläkten blåser uppåt istället för bakåt om den sitter på samma plats vill säga), heller försöker du vrida den 90-180° utan att skruva bort kylaren?

Du måste naturligtvis skruva bort den och vända på den 180° nu är det ju långt ifrån säkert att det kommer hjälpa det kan ju vara så att kylaren är helt symetrisk och då kommer det inte förändra ett dugg heller att den är osymetrisk men du har den redan på det optimala sättet och då blir det ju bara värre.
I vilket fall som helst så är det ju värt att prova då det tar några min (och du behöver ju inte göra rent smeta på kylpasta om du bara provmonterar den för att se om det hjälper/förvärrar saken utan det kan du ju göra senare när du vet vilket håll som är det optimala att ha den på).

Om du tittar på den här bilden

Så har jag överdrivit en cpukylare som är osymetrisk och som du ser (allt det svarta) så är det nära till gpu men om du hade vridit kylaren 180° så hade du fått betydligt mer plats som du ser på gpu 2 (röda).
Det är ju väldigt svårt att se på kylaren om den är tex 5mm osymetrisk åt ena hållet men det märks ju dirket när man väl har monterat den om det är ont om plats som i ditt fall.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!