Konstiga RAID-konfigurationer, vad är möjligt?

Permalänk
Medlem

Konstiga RAID-konfigurationer, vad är möjligt?

Hej!
Jag har alltså lite gamla diskar som jag nu vill sätta ihop till ett något säkrare och snabbare system. Det rör sig om en gammal q6600 på ett Gigabyte GA-965P-DS4 med en mixad satauppsättning med totalt 8 portar och 8GB ram.
Nu har jag följande diskar:

vertex 2 60GB (OS disk)
Samsung HD501LJ 500GB
Samsung HD502IJ 500GB
Samsung HD154UI 1500GB
WD WD15EARS 1500GB
WD WD20EARS 2000GB

Det jag tänkte mig var att göra två SPAN-partitioner:
Span1 := 500 + 1500GB = 2000GB
Span2 := 500 + 1500GB = 2000GB

Och sedan RAID5 med dessa:
RAID5 := Span1 + Span2 + 2000GB = 4000GB användbart

Går något sådant att genomföra? Jag förstår självklart att det inte går med hårdvarulösningar med den hårdvaran jag har idag (eftersom dessa 8 sataportar är konfigurerade som 4 + 2 + 2 över olika kontrollerchip), så mjukvaruraid låter väl troligast. Jag har tittat lite på ZFS, men jag kan ärligt inte förstå exakt vad som är möjligt med detta system för allt är beskrivet i så generella termer...

Hoppas någon kan hjälpa mig

Permalänk
Vila i frid

Nej. Du kan göra raid0 500+500 och raid0 1500+1500 och inget mer raid0-aktigt.

Permalänk
Medlem

Att SPANna diskar å därefter sätta dem i en femma är att be om problem, men du kanske är ett backupfreak som backar stup i kvarten. Visst de e kul å labba, leka å lära men till slut lessnar man.

Permalänk
Medlem

Tack! Det var väl ungefär det jag trodde, kanske dags att pensionera de gamla diskarna och gå på helt nya istället...

Permalänk
Medlem

I ZFS kan du göra lite som du vill. Första frågan är vad du vill uppnå? Lagring som tål att en disk rasar eller kanske bara massa lagring? Eller är du ute efter att leka lite med systemet?

Du skulle t.ex. kunna ta och skapa 3 vdev.
Nr1 mirror med 500GB
Nr2 mirror med 1500GB
Nr3 den ensamma 2TB disken.

Av detta skulle du t.ex. kunna skapa 2 st zpool.
zpool 1: vdev 1 och vdev 2 = 2TB utrymme.
zpool 2: vdev 3 = 2TB utrymme.

På zpool1 lägger man saker man vill ha lite bättre säkerhet på och på zpool2 lägger man saker man kan tänka sig att förlora om en disk rasar.

Men du kan sätta upp det så som du beskrev också. Det beror som sagt helt på vad du vill uppnå. Varför inte testa olika varianter och köra lite hastighetstester bara för att se hur det fungerar?