Permalänk
Medlem

Killer NIC

Hej allihopa!

Nu är det så att jag har köpt ett moderkort med Killer NIC. Min nyfikenhet kan inte låta blir att fråga men min fråga till er är vad är egentligen skillnaden på detta och ett vanligt nätverkkort, Jag har hört att det ska vara anpassat för gaming men på vilket sätt påverkar detta och hur fungerar det och ger det en bättre upplevelse och på vilket sätt?

Fungerar andra saker som Youtube och Spotify sämre då jag hört att det minskar övrig nätdata, själv har man ju 250/100 och på sätt och vis tror jag inte det kommer blir någon större förändring, Men som tidigare, man blir ju nyfiken samt att det inte finns någon bra formellt bra information om detta så jag hoppas någon av er har koll på detta!

Moderkortet som Killer NIC fanns på heter MSI Z87-G45 GAMING ATX, Alltså det moderkortet som Sweclockers valde att ha i sin sommardator, Kanske sa de något om det då? Aja, Bäst att fråga när man redan skrivit detta!

Hoppas på svar!
//Cenorida

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag tror det mest är ett reklam jippo än något som fungerar bättre än konkurenternas i praktiken. Man säger att Intels ska vara bättre än andras men Jag har nästan samma ping etc med det som ett gammalt Realtek på ett gammalt moderkort. och skillnaden kommer nog ifrån att jag bytt router och lite annat.

"Killer NIC = många HS per krona" Tror jag det var Emil från redaktionen som sa först och då sa han ju självklart det som ett skämt

Edit: Jag är inte bäst på SweC när det kommer till internet så blir inte förvånnad om jag har lite fel.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Skillnaden tror jag är att det kortet har en egen processor som är dedikerad till att sköta nät-trafiken.
Vilket kanske ger dig 1fps mer i CS.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Skillnaden tror jag är att det kortet har en egen processor som är dedikerad till att sköta nät-trafiken.
Vilket kanske ger dig 1fps mer i CS.

Precis!
Ett bra nätverkskort belastar inte CPUn på samma sätt för att göra sitt jobb...precis som lite bättre ljudkort behandlar ljudet på egen hand och avlastar CPUn.

Någon märkbar skillnad i spelprestanda tvivlar jag däremot på att det blir.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk

Leatrix Latency Fix tror jag gör mer skillnad på ms än vad ett Killer NIC nätverkskort gör i en modern medel/highend-dator. Men å andra sidan lär det heller inte skada.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Man tackar för informationen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500