Permalänk
Avstängd

kylpasta - Kopparpasta

Har läst många trådar angående detta nu och ingen verkar veta vad som egentligen gäller, Jag ville köpa kylpasta här om dagen men var slut så jag tittade lite närmre på kopparpasta som står att det ska tåla upp till 1,100c, vilket är betydligt mer än vanlig kylpasta.

Jag prövade först på en AMD FX 4130 3,8ghz Quad core. allting fungerade prima osv idletemp låg runt 30-35c (orignal kylare) så jag ville pröva det hela lite mer, klockade processorn till 4,4 GHZ och till min hela förvåning så ligger idletemp på 40-46c och under kraftig load hamnar den på ungefär 60c

Bestämde mig för att pröva ännu en processor (bygger datorer)

Så prövade på en AMD FX 6300 6-core 3,3ghz. (orignal kylare) idle temp låg ungefär som på 4130, Alltså runda slängar 30-35 idletemp, men som sagt klockade upp denna 6core till 4ghz. och idletempen hamnade kring 50c, vilket inte är någon fara. under kraftig load hamnade tempen på 60-62 vilket heller inte är någon fara alls,

Alla ni som grumlat angående detta ( har läst många trådar men inte hittat något vettigt svar )

Enligt min åsikt så är kopparpasta minst lika bra som vanlig kylpasta (kan vara lite kletigt att få bort på fingrarna när man smetat lite)

Pris för en tub kopparpasta är 89kronor för totalt 600ml.

Permalänk
Avstängd

Men den leder väl ström? Så skulle inte vilja få det på moderkortet Kanske därför som kolbaserade pastor är så vanliga

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Sen så innehåller ju även kopparpasta mer än bara koppar, så som oljor och annat. Vet inte hur skönt det är att andas in dem när de dunstar i värmen. Visst det fungerar men det gör ju även tandkräm och annat liknande material som kan fylla ut mellanrummet mellan CPU och kylare.

Bästa är att använda vanliga kylpastor, då de är garanterade att fungera under en längre tid utan problem.

Permalänk
Medlem

du menar kopparpasta som finns på t.ex. biltema? Den har "koppar" flingor i sig och är inte lika fin som kylpasta avsedd för datorer. 1100 grader.. vad har du för prolle?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av LittleVoor:

Har läst många trådar angående detta nu och ingen verkar veta vad som egentligen gäller, Jag ville köpa kylpasta här om dagen men var slut så jag tittade lite närmre på kopparpasta som står att det ska tåla upp till 1,100c, vilket är betydligt mer än vanlig kylpasta.

Behöver du nåt som klarar 1100 grader i din dator har du större problem än vilken pasta du ska använda.

Why? Och dessutom, bara för kopparpasta klarar 1100c (vilket är gränsen för dess smörjande egenskaper, btw), vad får dig att tro att den leder värmen effektivt? Som de andra skriver är dessutom kopparpasta oftast grynigare än vanlig kylpasta vilket gör att den kanske inte fyller ut de små ojämnheterna på CPU/GPU som är nödvändigt för att få en bra värmeöverföring.

Experimentera du bäst du vill, men vänta dig inte att någon tillverkare i världen godkänner en reklamation på en CPU där du har använt kopparpasta istället för kylpasta.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Den kopparpastan jag köpte och prövade heter

"CRC Copper Paste"

ska tåla temperaturer från -30c till +1100c

Jag märkte inte av några "kopparflisor" i pastan alls.

Sant att man kanske inte vill få det på moderkortet, Men den har ingenting där att göra? är man försiktig när man tar på pastan på cpun så är det absolut ingen fara.

Har även läst någonstans att folk tror att den blir "flytande vid värme" Vilket jag helt kan avfärda.

i idle på 4130

Vcore 1.51v
Vin1 0,29v
Vin2 1.81v
vin3 0.30v
+12v 13,14v

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Behöver du nåt som klarar 1100 grader i din dator har du större problem än vilken pasta du ska använda.

Why? Och dessutom, bara för kopparpasta klarar 1100c (vilket är gränsen för dess smörjande egenskaper, btw), vad får dig att tro att den leder värmen effektivt? Som de andra skriver är dessutom kopparpasta oftast grynigare än vanlig kylpasta vilket gör att den kanske inte fyller ut de små ojämnheterna på CPU/GPU som är nödvändigt för att få en bra värmeöverföring.

Experimentera du bäst du vill, men vänta dig inte att någon tillverkare i världen godkänner en reklamation på en CPU där du har använt kopparpasta istället för kylpasta.

Jag säger inte att ni ska eller inte ska hålla på med just kopparpasta när ni håller på med processorer,

Säger ur egen erfarenhet sen får ni ta det hur ni själva vill, Jag vill inte höra en massa negativa kommentarer omkring detta.

Permalänk
Medlem

Det var ett roligt test, tack Har själv funderat över kopparpasta såsom alternativ och nu vet jag.

Mer dylikt initiativ!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk

Det är en sak till, koppar oxiderar kraftigt till skillnad från silver.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Haha! Kul att det funkade så bra! Trodde mängden fett skulle göra resultatet sämre.

Klart det inte är gjort för att leda värme, utan just för att smörja och minska risken för korrosion etc, så att komponenter är lättare att demontera senare.

Men som sagt, kul med såpass bra resultat! Jag är säker på att TS vet att "riktig kylpasta" är bättre, ni behöver inte predika detta för honom, var ju bara ett kul experiment!

Undrar om man kunde blanda det med mer kopparpulvee för att få ännu bättre resultat... Behöver bara hitta tillräckligt fint pulver...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Lego Master
Skrivet av LittleVoor:

Jag säger inte att ni ska eller inte ska hålla på med just kopparpasta när ni håller på med processorer,

Säger ur egen erfarenhet sen får ni ta det hur ni själva vill, Jag vill inte höra en massa negativa kommentarer omkring detta.

Vad vill du höra då? En massa klapp på axeln för att du använder konstiga produkter i datorn?

Du påpekar att kopparpastan klarar 1100c, vilket är betydligt mer än vanlig kylpasta. Ja, det är möjligt, men varför skulle det motivera användning? Du ger ingen vettig förklaring till varför det skulle vara en bra sak. Det är som att skaffa optiska kablar med guldpläterade kontaktdon; det låter koolt men har ingen som helst praktisk funktion.

Vanlig kylpasta klarar gott och väl de temperaturer en vanlig dator upplever.

Om du kommer med påståenden utanför bekvämlighetssfären för de flesta får du räkna med en del frågor och kommentarer som ligger utanför din bekvämlighetssfär. Du får helt enkelt tåla att folk ifrågasätter dina beslut om du väljer att gå ut med dem såhär på SweC.

Poängen är att jag vill ha en motivation till att detta skulle vara ett vettigt alternativ till vanlig kylpasta.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Vad vill du höra då? En massa klapp på axeln för att du använder konstiga produkter i datorn?

Du påpekar att kopparpastan klarar 1100c, vilket är betydligt mer än vanlig kylpasta. Ja, det är möjligt, men varför skulle det motivera användning? Du ger ingen vettig förklaring till varför det skulle vara en bra sak. Det är som att skaffa optiska kablar med guldpläterade kontaktdon; det låter koolt men har ingen som helst praktisk funktion.

Vanlig kylpasta klarar gott och väl de temperaturer en vanlig dator upplever.

Om du kommer med påståenden utanför bekvämlighetssfären för de flesta får du räkna med en del frågor och kommentarer som ligger utanför din bekvämlighetssfär. Du får helt enkelt tåla att folk ifrågasätter dina beslut om du väljer att gå ut med dem såhär på SweC.

Poängen är att jag vill ha en motivation till att detta skulle vara ett vettigt alternativ till vanlig kylpasta.

Jag har inga problem med att diskutera detta, Återigen var detta ett experiment då kylpastan var slut, Jag postade resultaten för att folk ska veta då många tidigare sagt en hel del ang kopparpasta, vilket jag anser att jag nu kan avfärda en hel del,

Självklart råder jag ingen att andvända kopparpasta om man nu är rädd för att göra fel osv, Jag kommer fortfarande att köpa kylpasta i framtiden men nu ville jag testa det här.

Du pratar om bekvämligheter? absolut kan jag svara på alla dessa frågor i den mån jag kan, Jag har prövat kopparpasta på 2 datorer nu, resultated har blivit bra på båda. Jag postade resultaten, Mer än så kan jag inte säga?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Kopparpasta användes ursprungligen som smörjmedel i gångjärnen mellan lucka och förbränningsugn på ångfartygen.
Den klarade högvärme och ledde bort värme från just gångjärnen och förhindrade att de svällde upp och låste luckan.

Nu har ni fått en liten historia lektion.
Kopparpasta ska undvikas då det är ett galvaniskt element som kan plocka elektroner från aluminiumet på IHS:en. Dvs skada IHS:en.
Där utöver kan den leda elektricitet i viss mån.

Annars fungerar det nog ungefär lika bra som Arctic Silver superdyr och majonnäs. Vilket presterar lika bra båda två. Sedan är ju frågan hur mycket som dunstar av kopparpastan och majonnäsen

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Behöver du nåt som klarar 1100 grader i din dator har du större problem än vilken pasta du ska använda.

Why? Och dessutom, bara för kopparpasta klarar 1100c (vilket är gränsen för dess smörjande egenskaper, btw), vad får dig att tro att den leder värmen effektivt? Som de andra skriver är dessutom kopparpasta oftast grynigare än vanlig kylpasta vilket gör att den kanske inte fyller ut de små ojämnheterna på CPU/GPU som är nödvändigt för att få en bra värmeöverföring.

Experimentera du bäst du vill, men vänta dig inte att någon tillverkare i världen godkänner en reklamation på en CPU där du har använt kopparpasta istället för kylpasta.

*** raderat ***
TS. gav ett tips och fick minst lika bra resultat som den rekommenderade kylpastan.
Eloge för att han delade med sig !

§ 1.2
Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Vad vill du höra då? En massa klapp på axeln för att du använder konstiga produkter i datorn?

Du påpekar att kopparpastan klarar 1100c, vilket är betydligt mer än vanlig kylpasta. Ja, det är möjligt, men varför skulle det motivera användning? Du ger ingen vettig förklaring till varför det skulle vara en bra sak. Det är som att skaffa optiska kablar med guldpläterade kontaktdon; det låter koolt men har ingen som helst praktisk funktion.

Vanlig kylpasta klarar gott och väl de temperaturer en vanlig dator upplever.

Om du kommer med påståenden utanför bekvämlighetssfären för de flesta får du räkna med en del frågor och kommentarer som ligger utanför din bekvämlighetssfär. Du får helt enkelt tåla att folk ifrågasätter dina beslut om du väljer att gå ut med dem såhär på SweC.

Poängen är att jag vill ha en motivation till att detta skulle vara ett vettigt alternativ till vanlig kylpasta.

U mad bro?

Kräver du att man skall skriva en 50 sidig rapport oxå? Lägg ner, låt folk testa o exprimentera lite!

I övrigt är guldplättrade kontakter alltid bra, då dom motstår korisson och guld är oxå ett mjukt material, som alltid ger en bra "kontaktyta" vilket självklart är positivt, även vid optisk signal, om inte annat för att den sitter bättre och tål fler ut och inkopplingar:D

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Att kopparpastan är specad från -30 till 1100 deg C ger knappast någon fingervisning om vad den klarar jmf 'riktig' kylpasta. Vad det kanske säger är att kopparpastan kan användas i detta intervallet utan att förlora sina egenskaper (utan att torka ut/frysa). Och till vad den innehåller så är det en blandning av de mesta metaller du kan tänka dig, mest koppar såklart, men även järn, zink, aluminium, nickel, plus det en hel del olja som (efter egen erfarenhet) har en tendens att flyta ut från området där det var tänkt att pastan skulle ligga, vilket i ditt fall skulle vara ut mellan CPU och kylare och vidare ner på MOBOn

Permalänk
Medlem

Äääh, måste folk börja låta så griniga så fort någon kommer med en åsikt?

Kul experiment av trådskaparen, men innan man kört med pastan säg ett par månader är det svårt att veta om livslängden kanske är sämre på kopparpasta (vilket verkar klart möjligt), och utan det underlaget är det lite farligt att gå ut med att kopparpasta är minst lika bra som vanlig kylpasta kan jag tycka.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Kopparpasta användes ursprungligen som smörjmedel i gångjärnen mellan lucka och förbränningsugn på ångfartygen.
Den klarade högvärme och ledde bort värme från just gångjärnen och förhindrade att de svällde upp och låste luckan.

Nu har ni fått en liten historia lektion.
Kopparpasta ska undvikas då det är ett galvaniskt element som kan plocka elektroner från aluminiumet på IHS:en. Dvs skada IHS:en.
Där utöver kan den leda elektricitet i viss mån.

Annars fungerar det nog ungefär lika bra som Arctic Silver superdyr och majonnäs. Vilket presterar lika bra båda två. Sedan är ju frågan hur mycket som dunstar av kopparpastan och majonnäsen

Detta må stämma, men IHS:en är inte av aluminium utan koppar med nickelplätering. Däremot är många cpu kylare av aluminium.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

U mad bro?

Kräver du att man skall skriva en 50 sidig rapport oxå? Lägg ner, låt folk testa o exprimentera lite!

I övrigt är guldplättrade kontakter alltid bra, då dom motstår korisson och guld är oxå ett mjukt material, som alltid ger en bra "kontaktyta" vilket självklart är positivt, även vid optisk signal, om inte annat för att den sitter bättre och tål fler ut och inkopplingar:D

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med om första stycket men lite OT-varning:

guldplätteade kontakter är inte alltid bra då de motstår korrosion. för då är det kontakterna i stereon som koroderar istället och de är lite jobbigare att byta. Angående att guld är ett mjukt material är det en så pass tunn hinna att jag har svårt att det påverkar den faktiska mekaniska kontaktytan.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...

Tänkte att den kanske kunde vara intressant i sammanhanget, ifall någon i tråden missat den tidigare!
Som Roger W sa, så kan det vara på sin plats att varna för att använda alternativa metoder, de håller antagligen inte långsiktigt.
Men visst är det roligt!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kapten.Raggsock:

Detta må stämma, men IHS:en är inte av aluminium utan koppar med nickelplätering. Däremot är många cpu kylare av aluminium.

Mvh

Så pass?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kopparpasta fungerar i krig och nödfall. Man får vara mycket försiktig så man inte tar på för mycket.
Inträngningsförmåga och kornstorlek kan man ju diskutera...
Tyvär innehåller det ju inte bara koppar (som även leder ström) utan tillsatser och oljor. Dessa kan rinna ut på modekortet mm. Aja fungerar gör det men det är självklart inte optimalt för långvarig drift.
I bland lånar jag industripasta som är till för elektronik, transistorer i slutsteg mm. Det funkar kanon men det blir jobbigt att ta loss grejerna efteråt men funkar då utmärkt till nordbryggor osv.

Funkar: Ja
Optimalt: Nej

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Hedersmedlem

*** notis ***

Jag har endast raderat bort ett par meningar, men jag skulle ändå vilja kyla ner diskussionen och be er tänka på trivselreglerna:

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Att det fungerar att kyla är inget jag ifrågasätter men det jag vart lite förvånad över var att det kylde så pass bra då kornstorleken är rejält mycket större i kopparpasta än i "kylpasta" och detta bör alltså leda till sämre överföring av värme.

Det som oroar mig mest är att alla kopparpastor jag har använt som bilmek (och det är MÅNGA olika märken varav crc är ett) under åren är att dom är förbannat tunnflytande och kan då rinna ner i cpu sockeln/moderkortet och ta med sig en del strömledande partiklar (utöver själva fettet i sig) och det är ju långt ifrån bra.
Och det ÄR skillnad på hur tunnflytande dom är när dom blir lite mer varma och det redan vid en liten bit över 20° vid tex 50° är det ganska stor skillnad.
Detta är ju inget problem så länge man inte har använt för mycket (dvs så att inte ens en droppe pressa ut från ytorna) kopparpasta men om man använt väldigt lite så tror jag att det kan vara svårt att få en jämn fördelning av pastan över hela ytan tack vare grovkornigheten och då får man dålig kylning tack vare dålig fördelning istället.

Det tar visserligen en viss tid innan pastan har hunnit rinna ner hela vägen till cpu/mb och det är troligen minst ett par dagar (om du nu körde på väldigt lite så knapt inget pressades ut).
Så måste fråga hur länge har du kört datorerna med kopparpasta? timmar,dagar,veckor?
Och hur mycket använde du ungefär? okokt riskorn,kokt riskkorn,ärta?
Till och med så lite som ett okokt riskorn ger ju en del utpressat "material" (dvs det är igentligen för mycket i alla fall på intels sandy,ivy bridge vet inte om amd har större yta heller inte) och du bör alltså ha använt mindre för att minimera risken att kopparpastan kan rinna ner till cpu/mb.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Kör på grafitpasta!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Av egna erfarenheter Koppar Vs Aluminium = Aluminium förlorar (efter en halv evighet), fungerar som offeranod, typ som zink för järn.

Jag förstår (kan läsa) trådskaparen att han tog kopparpasta, fanns ingen vanligt pasta tillgängligt, står ingenstans att han rekomenterar det (kan fortfarande läsa, grattis mig)

Man kan även använda tandkräm, tvål, vaselin och säkert kattbajs om det är mjukt nog.

Tråden handlar nog mer om att man KAN använda kopparpasta vid akutfall, för mig är det antingen 6mil eller 3 dagar för att få pasta.. Men nu har jag 7 tuber ifall..

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Jag förstår (kan läsa) trådskaparen att han tog kopparpasta, fanns ingen vanligt pasta tillgängligt, står ingenstans att han rekomenterar det (kan fortfarande läsa, grattis mig)

...vet inte om jag håller med dig.

Skrivet av LittleVoor:

Enligt min åsikt så är kopparpasta minst lika bra som vanlig kylpasta (kan vara lite kletigt att få bort på fingrarna när man smetat lite)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Som sagt, Jag rekommenderar ingen att andvända kopparpasta. Har sett många trådar ang detta varav jag testade därför jag postade resultatet.

Den mängd jag andvände var precis så att det fick plats på pekfingret som man sedan "bredde" ut lite försiktigt på cpun.

Permalänk
Avstängd

Har nu haft datorn som serverdator på mer eller mindre 24/7 under 9månader, ja ni hörde rätt 9månader det är en graviditet det.

Och INGA SOMHELST FÖRÄNDRINGAR I TEMPERATURERNA