Hjälp installation av SSD

Permalänk

Hjälp installation av SSD

Tjena!

Har precis köpt min första SSD, A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB och jag undrar lite om någon med mer erfarna ögon kan säga om jag kan förvänta mig en bättre prestanda än nedan.

http://www.ladda-upp.se/bilder/nwfropbxpphiv/

Jag har kopplat den till SATA3 6GB/s vilket dock verkar gå genom Marvell 9128. Har försökt läst på ang. att det kan vara bättre att låta SSD gå genom SATA2 3GB/s via Intels chipset. Hur ska jag göra för att få ut maximal prestanda ur min SSD om det går vill säga.

Permalänk
Medlem

Sätt den i en Intel-port, sedan ställer du in i BIOS att hårddisken ska vara i AHCI istället för IDE som det antagligen stod sedan innan, sen är det bara att installera windows på den (om den var avsedd som systemdisk). Byter du till AHCI så måste du installera om Windows på din systemdisk (rätta mig om jag har fel) annars kommer du få BSOD.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Är AHCI på i bios? Tycker det ser relativt bra ut ändå.

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Sätt den i en Intel-port, sedan ställer du in i BIOS att hårddisken ska vara i AHCI istället för IDE som det antagligen stod sedan innan, sen är det bara att installera windows på den (om den var avsedd som systemdisk). Byter du till AHCI så måste du installera om Windows på din systemdisk (rätta mig om jag har fel) annars kommer du få BSOD.

Jag har testat haft den i Intel-porten och med Ahci vilket resulterade i något lägre prestanda enligt ATTO-testet.

Permalänk

Så här ser testen ut via Intel-port med AHCI. Enligt specifikationen för hårddisken står ju att läs- och skrivhastigheten ska vara;

Läshastighet 550 MB/sek
Skrivhastighet 520 MB/sek

http://www.ladda-upp.se/bilder/cspsiylcgzwks/

Vad är det för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattijo88:

Så här ser testen ut via Intel-port med AHCI. Enligt specifikationen för hårddisken står ju att läs- och skrivhastigheten ska vara;

Läshastighet 550 MB/sek
Skrivhastighet 520 MB/sek

http://www.ladda-upp.se/bilder/cspsiylcgzwks/

Vad är det för fel?

Vilket moderkort använder du?

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Vilket moderkort använder du?

Jag använder ett Gigabyte GA-P55A-UD3, inte det bästa, men men :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattijo88:

Jag använder ett Gigabyte GA-P55A-UD3, inte det bästa, men men :/

Har själv haft ett GA-P55A-UD3R, det är precis som du säger att Intel portarna är sata2 (3Gb/s)
Jag fick lite problem då jag hade diskarna anslutna till marvel-portarna (diverse frysningar som varade i <1sec) då & då, så jag valde att köra vidare på intel kontrollern trots lägre hastighet.

Du har ju precis som jag hade lite bättre resultat på marvel kontrollern i vissa scenarion så prova köra på den till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattijo88:

Jag använder ett Gigabyte GA-P55A-UD3, inte det bästa, men men :/

Har du laddat hem och installerat senaste drivrutinen Intel® Rapid Storage Technology för ditt moderkort?

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Har själv haft ett GA-P55A-UD3R, det är precis som du säger att Intel portarna är sata2 (3Gb/s)
Jag fick lite problem då jag hade diskarna anslutna till marvel-portarna (diverse frysningar som varade i <1sec) då & då, så jag valde att köra vidare på intel kontrollern trots lägre hastighet.

Du har ju precis som jag hade lite bättre resultat på marvel kontrollern så prova köra på den till att börja med.

Du tror inte att jag få ut nå mer ur hårddisken? För att kunna maxxa till 550 Mb/s s kanske man måste byta till ett moderkort vilket SATA3 går genom Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattijo88:

Du tror inte att jag få ut nå mer ur hårddisken? För att kunna maxxa till 550 Mb/s s kanske man måste byta till ett moderkort vilket SATA3 går genom Intel?

Nej, du kommer inte få så höga hastigheter hur du än gör. Det är disken som är så långsam.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, du kommer inte få så höga hastigheter hur du än gör. Det är disken som är så långsam.

Hmm okej, varför trummar de då ut att läs- och skrivhastigheten är 550 resp 520 MB/s?

Permalänk
Skrivet av janee:

Har du laddat hem och installerat senaste drivrutinen Intel® Rapid Storage Technology för ditt moderkort?

Nej det har jag inte gjort.. ska testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattijo88:

Hmm okej, varför trummar de då ut att läs- och skrivhastigheten är 550 resp 520 MB/s?

För att högre låter bättre. Det kallas marknadsföring. Det är under absolut optimala förhållanden som du i teorin kan få hastigheterna som står på pappret.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.