Använda gammal HDD?

Permalänk

Använda gammal HDD?

Tjo!

Håller på med ett bygge och undrar om jag kan använda min gamla HDD till detta. Det är en 4 år gammal WD.

Bild på CrystalDiskiInfo:

(Yay 10000h!)

Tanken är alltså att köpa en SSD på 120 gb till nya bygget, rensa HDD:n från allt skit och använda den till spel/program jag inte använder så ofta. Få den "som ny" i princip. Hur gör jag detta på bästa sätt?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem

Är inte så bra på att avläsa CrystalDisk info men står ju varning på den.. kan väl inte vara superbra..
annars så är det väl bara att formatera disken och använda så länge den håller....

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Är inte så bra på att avläsa CrystalDisk info men står ju varning på den.. kan väl inte vara superbra..
annars så är det väl bara att formatera disken och använda så länge den håller....

Hehe, samma här. Förstår egentligen inget. Har googlat lite men utan resultat. Jo, det är väl bara att hoppas den håller.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelssonen:

Tjo!

Håller på med ett bygge och undrar om jag kan använda min gamla HDD till detta. Det är en 4 år gammal WD.

Bild på CrystalDiskiInfo:

http://i40.tinypic.com/rs6k36.png

(Yay 10000h!)

Tanken är alltså att köpa en SSD på 120 gb till nya bygget, rensa HDD:n från allt skit och använda den till spel/program jag inte använder så ofta. Få den "som ny" i princip. Hur gör jag detta på bästa sätt?

Skrivet av Axelssonen:

Hehe, samma här. Förstår egentligen inget. Har googlat lite men utan resultat. Jo, det är väl bara att hoppas den håller.

Jag skulle ladda ner Hard Disk Sentinel och kolla vad den säger, den är enklare o förstå plus att den förklarar vad problemet är och om man har den installerad och har den så att den startar när Windows startas så loggar den om det händer något mer med den. Vad jag kan tolka den där så är det ingen fara.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag skulle ladda ner Hard Disk Sentinel och kolla vad den säger, den är enklare o förstå plus att den förklarar vad problemet är och om man har den installerad och har den så att den startar när Windows startas så loggar den om det händer något mer med den. Vad jag kan tolka den där så är det ingen fara.

Tack för det! Och jag formaterar bara genom utforskaren som vanligt sen i den nya datorn? Bootar endast med SSD:n i, installerar OS från USB, sen i med de gamla HDD och formatera om. Missar jag något? Hur blir det när jag bootar om datorn med den gamla i?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Medlem

Du har ju bara 1 Uncorrectable Sector count så nog ska den gå å köra ett tag till, men om den siffran börjar stiga så kan det vara läge att byta omgående.
Har själv en disk som snurrat över 20000 timmar med 2 reallocated sectors samt 1 UDMA CRC Error utan att uppvisa några som helst problem (totalt 30897 timmar på den)

Och som svar på din andra fråga, ja det är bara att starta upp med enbart SSD i och köra installationen och efter det koppla in din HDD och formatera denna i Windows.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelssonen:

Tack för det! Och jag formaterar bara genom utforskaren som vanligt sen i den nya datorn? Bootar endast med SSD:n i, installerar OS från USB, sen i med de gamla HDD och formatera om. Missar jag något? Hur blir det när jag bootar om datorn med den gamla i?

Du går in i bios till boot och väljer exakt vilken av de 2 diskarna datorn ska starta från. Även om den hittar rätt så kan det här snabba upp starten för de som undrar varför kompisens dator startar dubbelt så snabbt när båda har SSD.

Permalänk
Medlem

48c Härligt om den visar rätt. Inte så bra ventilation

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelssonen:

Tack för det! Och jag formaterar bara genom utforskaren som vanligt sen i den nya datorn? Bootar endast med SSD:n i, installerar OS från USB, sen i med de gamla HDD och formatera om. Missar jag något? Hur blir det när jag bootar om datorn med den gamla i?

Som andra skriver här, kolla så att du ställer in i biosen att den ska starta från SSD:n och inte HDD:n. Btw, du borde se över tempen om du hade den där HDD:n i chassit då det där inte är den bästa tempen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Som andra skriver här, kolla så att du ställer in i biosen att den ska starta från SSD:n och inte HDD:n. Btw, du borde se över tempen om du hade den där HDD:n i chassit då det där inte är den bästa tempen

Japp tempen är inte helt okej. Får ny burk idag/imorgon så då blir det lite bättre kylning. Tack för att du sa det. Tänkte att alla problem var lösta om jag bootar med endast SSD:n inkopplad. Kan ju bli problem sen när jag kopplar i HDD:n och bootar om jag inte ändrar i BIOS :).

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX

Permalänk
Avstängd

Hej !! att köra en gammal hårdisk för lagring spelar inte nån roll jag sitter med typ 4 datorer och har inte direkt 2tb diskar i alla dom. jag har några slask datorer med 200gb lagring och 120gb ssd disk så att lagringsdisken inte direkt är ny, spelar inte någon roll.

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa nya HDD när det kommer "en större generation", men behåller de gamla i buken, och kör extra backup på dem... Har några 160 gb som säkert är 8-9 år gamla..... Bättre en extra backup på än gammal disk, än ingen alls...

Dessutom tillhör jag den äldre generationen, som börjar komma till "det var bättre förr" - stadiet, så jag är övertygad att det var bättre kvalitet på HDD förr...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Jag brukar köpa nya HDD när det kommer "en större generation", men behåller de gamla i buken, och kör extra backup på dem... Har några 160 gb som säkert är 8-9 år gamla..... Bättre en extra backup på än gammal disk, än ingen alls...

Dessutom tillhör jag den äldre generationen, som börjar komma till "det var bättre förr" - stadiet, så jag är övertygad att det var bättre kvalitet på HDD förr...

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt att höra

Ja då hoppas jag min håller i ytterligare 4 år hehe.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5 4670K | Gigabyte Geforce GTX 760 rev 2.0 | Crucial 8GB Ballistix Sport | be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze Modulär | Kingston SSD V300 120GB | WDC 750GB | ASUS Z87-A ATX