Permalänk

uppgradera dator för bf4 och GTA V

tjenare! jag funderar nämligen på att uppgradera min dator lite, just nu har jag en - AMD FX-6100 X6 3,3GHz Black Edition, 4gb ram, Nvidia Geforce GTX 550 ti. MSI 760GM-E51 (moderkortet) , sedan har jag en värdelös hitachi hårddisk som har gått i arv. jag är inte bäst på datorer men jag undrar om jag behöver köpa ny processor? grafikkortet är inte det bästa och ramen inte heller, så det får jag uppgradera. så kan någon länka lite saker som jag kan köpa? har en budget på 5000.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Avstängd

4GB ram? De kanske inte ens är kompatibla med de han redan har.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk

tack, men så du tror inte jag behöver uppgradera min processor?

Permalänk

jag funderar på att gå med några gbg i ram. har redan 4gb.. vill ha mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

4GB ram? De kanske inte ens är kompatibla med de han redan har.

Så kinkigt är det inte med minnen, man behöver inte exakt samma modell från exakt samma märke. Och 4 + 4 = 8 GB minne. på tillverkarens hemsida står det att moderkortet har stöd för DDR3 800/1066/1333/1600, vilket stämmer in på dessa minnen, så du oroar dig för ifall de minnen han redan har inte är kompatibla?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av hersses:

Så kinkigt är det inte med minnen, man behöver inte exakt samma modell från exakt samma märke. Och 4 + 4 = 8 GB minne. på tillverkarens hemsida står det att moderkortet har stöd för DDR3 800/1066/1333/1600, vilket stämmer in på dessa minnen, så du oroar dig för ifall de minnen han redan har inte är kompatibla?

Det _kan_ dock vara kinkigt. Speciellt om de är olika speccade för spänning och olika timings på 1333 t.ex.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Det _kan_ dock vara kinkigt. Speciellt om de är olika speccade för spänning och olika timings på 1333 t.ex.

Ok, för att göra dig lugn; @Ts, vill du berätta vilka minnen du har?
Sen spelar den inte jättestor roll mellan 680 och 770, de bygger på samma grafikprocessor GK104 och även om 770 ger några fler fps så kan jag inte motivera för 770 när du hittade det billiga kortet. Kör på det istället.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Det _kan_ dock vara kinkigt. Speciellt om de är olika speccade för spänning och olika timings på 1333 t.ex.

sign ↓
Olika märke, storlek, spänning, latenser.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Köp ett GTX 780! Det planerar jag att göra!

Visa signatur

Det värsta som kan hända är döden, allt annat kan jag leva med!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera den processorn till det moderkortet. Det står ingenstan i deras lista över CPU-support att den processorn finns med där, men vissa sidor påstår att ska funka med BIOS version 7641vHB, dock hittar jag den inte på tillverkarens hemsida samt att vissa säger att man inte bör ha en 125W-processor till det moderkortet för att det bränner sönder det.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

vet du vilket moderkort jag kan ha till den processorn då? i samma prisklass.

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759848 bör ju funka? har ingen koll på om det platsar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper Lundin:

vet du vilket moderkort jag kan ha till den processorn då? i samma prisklass.

Ärligt så tycker jag inte att det är värt att uppgradera moderkort och processor, du vinner inte tillräckligt prestanda. Kör på 680-grafikkortet, extra minne och hårddisken, och det som blir över tycker jag du ska lägga på en SSD.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

tack för tipsen och hjälpen. jag får se vad som händer

Permalänk
Medlem

Är det endast för dessa spel du ämnar uppgradera så är det ju bäst att vänta tills de faktiskt har släppts.

Går vi efter PR så påstås det ju dock att Battlefield 4 ska flyta aningen bättre i DX11.1, vilket endast AMD har stöd för. BF4 är även med i AMD:s Gaming Evolved-program.

Permalänk

okej, tack för att du berättar detta. så jag vet lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havocboy:

Köp ett GTX 780! Det planerar jag att göra!

7970 är mer prisvärt.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite tidigt, vänta så kommer priserna ha gått ner

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

jag tänkte det med, är ju rätt långt kvar tills dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

7970 är mer prisvärt.

och GTX 670 är mer prisvärt än det.
och 7950 är mer prisvärt än det.
och 660Ti är mer prisvärt än det.
...
...
...
...
och Radeon 5450 är mest prisvärt.... men det var knappt så man kunde spela WoW på lägsta och få över 40 fps i Lich King. Men den kostar 200kr och ger bild och fungerar perfekt med flash spel vilket gör den till kortet som är mest prisvärd.

Men eftersom trådskaparen vill spela BF4 och GTA V som inte är släppta ännu tycker jag trådskaparen ska vänta och köpa nytt när spelen släpps. Där är AMDs nya serie med grafikkort ute och äldre kort kommer bli billigare och förmodligen kommer det finnas nya bättre kort ute på marknaden.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken