Sätta in gammal hårddisk i ny dator?

Permalänk
Medlem

Sätta in gammal hårddisk i ny dator?

Hej
Jag har bara en ssd på 120 gig i min dator och funderar på att flytta över en hårddisk från en gammal dator. Denna gamla datorn har stått flera år ute i vårt förråd som inte är tätat vilket gör att det kan bli fuktigt så det jag undrar är finns det några risker med att sätta i en sådan hårddisk? Ska jag kanske testa och starta den gamla datorn först?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Hej
Jag har bara en ssd på 120 gig i min dator och funderar på att flytta över en hårddisk från en gammal dator. Denna gamla datorn har stått flera år ute i vårt förråd som inte är tätat vilket gör att det kan bli fuktigt så det jag undrar är finns det några risker med att sätta i en sådan hårddisk? Ska jag kanske testa och starta den gamla datorn först?

Såvida kretskortet på gamla hårddisken inte är blött/fuktigt, så skall det inte vara några problem.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Såvida kretskortet på gamla hårddisken inte är blött/fuktigt, så skall det inte vara några problem.

Ska jag starta datorn och om den går igång funkar hårddisken eller kan jag testa det på något annat sätt?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Hej
Jag har bara en ssd på 120 gig i min dator och funderar på att flytta över en hårddisk från en gammal dator. Denna gamla datorn har stått flera år ute i vårt förråd som inte är tätat vilket gör att det kan bli fuktigt så det jag undrar är finns det några risker med att sätta i en sådan hårddisk? Ska jag kanske testa och starta den gamla datorn först?

Så länge grejerna är helt fuktfria när du startar datorn så ska ingenting ha förändrats. Låt disken ligga inomhus ett par dygn och koppla sedan in den i datorn om du är rädd för att den ska vara fuktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Hej
Jag har bara en ssd på 120 gig i min dator och funderar på att flytta över en hårddisk från en gammal dator. Denna gamla datorn har stått flera år ute i vårt förråd som inte är tätat vilket gör att det kan bli fuktigt så det jag undrar är finns det några risker med att sätta i en sådan hårddisk? Ska jag kanske testa och starta den gamla datorn först?

Jag rekommenderar dig starkt att baka hårddisken några timmar, det är inget bra med fuktiga kretsar

Visa signatur

net user username /domain | findstr /i password

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Hej
Jag har bara en ssd på 120 gig i min dator och funderar på att flytta över en hårddisk från en gammal dator. Denna gamla datorn har stått flera år ute i vårt förråd som inte är tätat vilket gör att det kan bli fuktigt så det jag undrar är finns det några risker med att sätta i en sådan hårddisk? Ska jag kanske testa och starta den gamla datorn först?

Om den är för gammal är den IDE och då går det inte utan adapter.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Se till att ytterhöljet och kontakter är torrt. Om kretskortet syns så även den ska vara torr. Innanmätet, dvs diskarna behöver du inte bry dig om, de är säkert inneslutna i höljet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mjuuu:

Jag rekommenderar dig starkt att baka hårddisken några timmar, det är inget bra med fuktiga kretsar

Denna rekommendation, är den ärligt menad? Vad menar du med "baka" HDD:n?

Till TS: Lägg din "gamla HDD" i samma rum som den nya under ett dygn, så att den får samma temp/fuktighet. Testa sedan.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Denna rekommendation, är den ärligt menad? Vad menar du med "baka" HDD:n?

Till TS: Lägg din "gamla HDD" i samma rum som den nya under ett dygn, så att den får samma temp/fuktighet. Testa sedan.

Lägg den i ungnen på 200 grader i 6 timmar.
Nej men, runt 50 grader en stund i ungnen..