Vilken bärbar spelkonsoll till min 7-åring?

Permalänk
Medlem

Vilken bärbar spelkonsoll till min 7-åring?

Min 7-åriga dotter önskar sig en handhållen konsoll i julklapp. Dessvärre är jag helt nollställd på det här området så jag ber om köpråd. Det är nog viktigare att det finns gott om (helst billiga) spel än att själva konsollen är billig.

Gissar att Nintendo är det som gäller men vilken modell ska man satsa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Min 7-åriga dotter önskar sig en handhållen konsoll i julklapp. Dessvärre är jag helt nollställd på det här området så jag ber om köpråd. Det är nog viktigare att det finns gott om (helst billiga) spel än att själva konsollen är billig.

Gissar att Nintendo är det som gäller men vilken modell ska man satsa på?

jag är inte heller särskillt "inne" på detta men min kusin som är 10 år har ett nintendo DS som han verkligen älskar. vet inte hur mycket spelen kostar men de ligger nog under 200kr tror jag

Visa signatur

grafikkort:GTX 580 twin frozr 2 OC prolle:i5 760 mobo:GA-P55-USB3 RAM:12gb Corsair XMS3 SSD:Corsair Force-3 proccessor kylare:hyper TX3 EVO låda:cooler master HAF 912 nätagg: corsair nitro 80+ 'broze 650w

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att du köper Nintendo 3DS! Köp den normala versionen då! INTE XL!

Här finns en rosa fin! https://www.spelbutiken.se/catalog/product/71265-nintendo-3ds...

Sen spel finns det massor! Den kan även spela vanliga DS spel! Då Utbudet blir väldigt stort!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk

Äger inte en själv men nintendo ds ska tydligen vara väldigt bra (från vad jag hört)
Finns inte så många andra att välja på om du inte kollar på äldre bärbara konsoler eller psp vita
Men från min uppfattning är psp vita för lite äldre personer då det inte finns nära lika många barnspel på den

Så gå på en nintendo ds med något mario spel, brukar alltid vara populärt
Eller pokemon
Men ta inte xl versionen, har hört att den är en aningen för stor (speciellt för mindre barn)

Permalänk
Master of Overkill

Nintendo 3DS inte XL

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Varför inte Xl?
Gött med större skärm mm.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Varför inte Xl?
Gött med större skärm mm.

För en 7 åring så är 3DS XL för stor. 3DS är redan stor och klumping, 3DS XL gör det inte bättre, vist stor skärm men den är väldigt otymplig.

Och svar på frågan, handlar det om en handhållen konsol för en 7 åring så finns det enbart ett svar, och det är 3DS. Vita har 1-2 barnspel totalt, ingen konsol för en 7 åring.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Köp ett 3DS men ge henne för guds skull inget pokémon-spel. Du anar inte vilka krav och kostnader som tillkommer för föräldrar som fått ner sina barn i det träsket...

Permalänk
Medlem

iPad? Min grabb är stormförtjust i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonius:

Köp ett 3DS men ge henne för guds skull inget pokémon-spel. Du anar inte vilka krav och kostnader som tillkommer för föräldrar som fått ner sina barn i det träsket...

Kan man köpa saker i pokémonspel nu? Så var det inte när jag körde på DS Lite för 7 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Kan man köpa saker i pokémonspel nu? Så var det inte när jag körde på DS Lite för 7 år sedan

Nej, man kan inte köpa saker i spelet. Däremot är pokémon en väldigt kul spelserie, och då vill man ha nästa spel när det kommer

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Kan man köpa saker i pokémonspel nu? Så var det inte när jag körde på DS Lite för 7 år sedan

Läs mitt inlägg igen och traska sedan ner till närmaste spelbutik. Väl där, fråga den som står bakom disken om hen kan visa dig de pokémonspel de har inne för tillfället samt vilka som beräknas komma in inom ett kvartal.

Lägg sedan fram ditt kreditkort på disken och säg "I GOTTA CATCH THEM ALL".

Hoppas du har nudlar hemma

Permalänk
Medlem

Nintendo utan tvekan

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

iPad? Min grabb är stormförtjust i den.

Nexus 7 Med ett ordentligt skal tycker jag hade varit bäst . Just för den 7 tums stora skärmen och att det nu kommer en ny modell . Och att den inte kostar 4000 tusen utan ca 2000 kr . Eller ja en ipad mini hade väll också varit bra + Om man skulle köpa en surfplatta så hade han kunnat använda den mycket längre eftersom då hade dom kunnat surfa osv på den när han blir äldre

Permalänk
Medlem

Nintendo DS är en väldigt bra plattform för barn

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nintendo DS finns där många bra spel till både små & stora barn, det går även att komma över spel riktigt billigt på tradera. Går även att låsa en del saker som har med internet att göra om man inte vill att barnen ska komma åt det eller spel med högre åldersgräns.

Permalänk
Skrivet av Perb:

Min 7-åriga dotter önskar sig en handhållen konsoll i julklapp. Dessvärre är jag helt nollställd på det här området så jag ber om köpråd. Det är nog viktigare att det finns gott om (helst billiga) spel än att själva konsollen är billig.

Gissar att Nintendo är det som gäller men vilken modell ska man satsa på?

Jag röstar på 3DS och jag måste säga att varken 3DS eller 3DS XL är otymplig. Jag äger själv en 3DS XL (27 år) och min kusin som nu är 8 år har haft 3DS XL sen dess release. fördelen med vanliga 3ds är att den rymmmer i en byxficka för att ha med sig när man är på fot. En 7 åring brukar dock inte springa omkring med elektronik i fickorna utan ha med sig det i väskor och då är 3ds XL inte alls otympligare än vanliga 3ds. Sidonotis är att jag även haft med mig mitt 3ds XL i min byxficka när jag inte bär jeans av den tightare modellen

3DS har massvis med spel för både vuxna som små och även en "play-store" där du kan köpa lite billigare och kortare spel. Ja gköper många ny-releaser genom amazon.co.uk där de oftare är 100-200 kr billigare (nej, 3ds är inte regionslåst). 3DS kan även spela spel ifrån vanliga DS, men inte tvärtom.

En annan anledning att rekommendera XL är just för att pga större skärm så får man en större "sweet-spot" för själva 3D effekten.

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, det lutar rätt starkt åt en 3DS.