Så tyst hårddisk som möjligt

Permalänk
Medlem

Så tyst hårddisk som möjligt

Hej!
Då jag bara har en SSD på 250gb i datorn just nu så tänkte jag att det var dags att köpa en vanlig hårddisk
som jag kan lägga allt som egentligen inte behöver vara på SSD;n.
Så tänkte om ni kunde komma med lite förslag på hårddiskar som ni tycker är bra och uppfyller mina önskemål bra.
Och är det någon stor skillnad ljudmässigt mellan 1tb och 2tb varianterna?

Krav/önskemål:
- 2TB // går bra med 1tb om det är en bra hårddisk för övrigt.
- Tyst // då datorn är väldigt tyst redan så vill jag inte sabba det med en hårddisk som gör att jag inte kan somna och därför inte kunna ha nedladdningar över natten.
- Pris: 700-900kr // helst runt 700-790kr men om ni verkligen tycker det gör nån skillnad kan jag gå upp nån 100-lapp.

Har kollat på denna hårddisk innan:
http://www.inet.se/produkt/4304006/2tb-seagate-barracuda-7200...
Då den hade bra omdöme osv.

Permalänk
Medlem

En lågvarvig hårddisk brukar vara tystare..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Lågt varvtal och så få plattor som möjligt. 1tb vs 2tb gör ingen skillnad, jag kan inte rekommendera disken du länkat.
Western digital green av nyaste modell ska du ha.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Japp, WD Green är det som gäller.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=874672

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det finns ju 1TB 2.5" hårddiskar.
Dom blir ju tystare än 3.5" varianterna.

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med disken?

För lagring av filer t.ex foto/filmer/musik/övriga filer passar ju en WD Green men ska du lägga in spel och program skulle jag rekommendera en 7200rpm disk exempelvis WD Black. Seagate ska man hålla sig borta ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vad ska du göra med disken?

För lagring av filer t.ex foto/filmer/musik/övriga filer passar ju en WD Green men ska du lägga in spel och program skulle jag rekommendera en 7200rpm disk exempelvis WD Black. Seagate ska man hålla sig borta ifrån.

Allt möjligt såsom Spel, Filmer, Musik, program och massa annat.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Vad ska du göra med disken?

För lagring av filer t.ex foto/filmer/musik/övriga filer passar ju en WD Green men ska du lägga in spel och program skulle jag rekommendera en 7200rpm disk exempelvis WD Black. Seagate ska man hålla sig borta ifrån.

Ska disken vara tyst är dock inte WD black ett optimalt val.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Ska disken vara tyst är dock inte WD black ett optimalt val.

WD och Seagate är enda aktörerna på marknaden. Samsung finns inte längre och köptes av Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

WD och Seagate är enda aktörerna på marknaden.

Dock finns fler modeller än Black. Med Green offrar man lite prestanda men får en tystare disk medans Black gör det motsatta.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Hade en sån här innan
https://www.inet.se/produkt/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-...
Och den lät ju nåt så in i helvete utan att jag ens gjorde något särskilt.
Är Black varianten väldigt högljudd eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

WD och Seagate är enda aktörerna på marknaden. Samsung finns inte längre och köptes av Seagate.

Toshiba, Hitachi

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisPissley:

Solklart val:
http://www.net2world.se/sata-600-2.0tb-5900rpm-64mb---seagate...

919 kr + fri frakt. Tystaste 2TB HDD på marknaden! 2013 års modell.

Såg att det rotationshastigheten låg på 5900rpm, behövs inte 7200rpm om jag ska ha spel på hårddisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Seagate ska man hålla sig borta ifrån.

Någon anledning till detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Såg att det rotationshastigheten låg på 5900rpm, behövs inte 7200rpm om jag ska ha spel på hårddisken?

Nej det behövs inte, vill du ha en tyst disk ska du inte ha 7200rpm och även den snabbaste hårddisken kommer att vara mycket långsammare än din SSD.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Någon anledning till detta?

Vet inte om de skärpt sig men jag köpte tre av deras 5900-varvare förra året (inte NAS-versionen som länkades ovan.) En har jag bytt ut pga missljud och ytterligare en har börjat föra oväsen nu.

Blir WD för mig i fortsättningen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

även den snabbaste hårddisken kommer att vara mycket långsammare än din SSD.

Såklart den kommer vara, vill bara inte ha något långsammare än den jag hade förrut.
https://www.inet.se/produkt/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-...
Hade en 5400rpm;are varit snabbare eller slöare än den?
Köpte den för 3 år sen.

Skrivet av LemonIllusion:

Kan inte hitta några direkt omdömen på den hårddisken, men hade den varit snabbare eller i samma hastighet som den jag hade förrut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Vet inte om de skärpt sig men jag köpte tre av deras 5900-varvare förra året (inte NAS-versionen som länkades ovan.) En har jag bytt ut pga missljud och ytterligare en har börjat föra oväsen nu.

Blir WD för mig i fortsättningen.

Och själv har jag 4st av deras 5900 varvare i burken som snurrat 24/7 i snart 3 år och ingen av de har gett minsta indikation på att ge upp och även en Seagate 7200RPM disk som har över 4 år power on time som också den snurrar utan några som helst bekymmer, däremot har jag haft WD diskar som gett upp efter ett par månader, inte säger jag åt folk att hålla sig borta från WD för de även om jag själv drar mig från att köpa WD diskar i så stor mån som möjligt.

Diskar från båda tillverkarna funkar oftast utmärkt men båda kan få ut måndagsexemplar och efter det så håller man sig ofta borta när man fått en sådan.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Och själv har jag 4st av deras 5900 varvare i burken som snurrat 24/7 i snart 3 år och ingen av de har gett minsta indikation på att ge upp och även en Seagate 7200RPM disk som har över 4 år power on time som också den snurrar utan några som helst bekymmer, däremot har jag haft WD diskar som gett upp efter ett par månader, inte säger jag åt folk att hålla sig borta från WD för de även om jag själv drar mig från att köpa WD diskar i så stor mån som möjligt.

Diskar från båda tillverkarna funkar oftast utmärkt men båda kan få ut måndagsexemplar och efter det så håller man sig ofta borta när man fått en sådan.

Givetvis är det så. Jag kan bara tala från egen erfarenhet och den säger att Seagatediskarna är mer benägna att föra missljud än WDs. Själv köpte jag Seagate pga alla positiva recensioner och goda omdömen då jag var ute efter tysta och stabila diskar. Jag har inte sagt åt någon att hålla sig borta från Seagate (det var någon annan som sa), jag berättade bara om mina erfarenheter gällande ljud från Seagatediskar.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av tmv:

Ja... Har kollat på den lite innan och enligt uppgifterna så är den till och med tystare än de flesta green varianterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Hade en sån här innan
https://www.inet.se/produkt/4303589/1tb-samsung-spinpoint-f3-...
Och den lät ju nåt så in i helvete utan att jag ens gjorde något särskilt.
Är Black varianten väldigt högljudd eller?

Jag använder Black varianten ATM och jag tycker den låter för mycket. Den låter mer än en Corsair H100 med stockfläktar på tystaste läget, vilket är mer än tillräckligt för att man ska störa sig på ljudet. Så det får nog bli en WD Green för mig också!

Visa signatur

yy Case; define S Cpu; i7 4770k Gpu; EVGA GTX 980 Ti Ssc Acx 2.0+ Ram; Vengeance 16gb 1866mhz mobo; Asus z97-a Psu; EVGA Super 750 g2 Ssd; Samsung 850 Pro 256gb Monitor; LG Ultrafine 5K audio; ifi Micro Idsd BL Hörlurar; Ultrasone Tribute 7 yy

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Ja... Har kollat på den lite innan och enligt uppgifterna så är den till och med tystare än de flesta green varianterna?

Jag har två WD Red 3T till en NAS i vardagsrummet och dom är väldigt tysta, det bästa är att det inte kommer några klick eller andra ljud utan bara ett lågt lågt sus. När dom kom för ett år sen var dom väldigt tysta, vibrerade lite och drog lite effekt, vet inte om det finns tystare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tmv:

Jag har två WD Red 3T till en NAS i vardagsrummet och dom är väldigt tysta, det bästa är att det inte kommer några klick eller andra ljud utan bara ett lågt lågt sus. När dom kom för ett år sen var dom väldigt tysta, vibrerade lite och drog lite effekt, vet inte om det finns tystare nu.

Okej, tror du de är snabbare än min förra hårddisk? såg ett omdömme på prisjakt där nån tyckte de var lite långsamma.
Men då blir det kanske att köpa en sån här då när man har lite pengar!
Tack för hjälpen, fortsätt gärna komma med synpunkter och förslag!

Permalänk
Sötast

Vad ska du med en snabb lagringsdisk till?

Menar, hur många spel och program ska du ha installerade samtidigt för att fylla först 250GB på ssdn och sedan behöva ha extra på en vanlig disk?

Kör OS/Program/Spel på SSDn och all lagring på HDD.

Permalänk

Absolut tystaste disken skulle jag tippa är WD Green den har även en funktion att den varvar ner vid inaktivitet för att spara el men det blir även minskad ljudnivå.

Vad har du för chassi egentligen och hur monterar du diskar? En disk låter inte mycket alls, fläktarna låter garanterat mer om det inte är dåligt montage och det blir resonans av vibrationerna från disken.

Skrivet av Allexz:

Vad ska du med en snabb lagringsdisk till?

Menar, hur många spel och program ska du ha installerade samtidigt för att fylla först 250GB på ssdn och sedan behöva ha extra på en vanlig disk?

Kör OS/Program/Spel på SSDn och all lagring på HDD.

Det går snabbt du, 250Gb är inte mycket för en användare med mer än bara spel.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Hur är det med wd blue eller red? Lite nyfiken på dem:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Absolut tystaste disken skulle jag tippa är WD Green den har även en funktion att den varvar ner vid inaktivitet för att spara el men det blir även minskad ljudnivå.
En disk låter inte mycket alls, fläktarna låter garanterat mer om det inte är dåligt montage och det blir resonans av vibrationerna från disken.

Den är nog tyst avstängd men inte tystare än Red när den snurrar om det inte kommit ny tystare Green sista året.
Dessutom låter det mest irriterande när man snurrar upp/ned och även när man stänger av (ett klick) så energisparfunktionen låter faktiskt. Fast för det mesta låter ju fläktar mer än hårddiskar.

Permalänk
Entusiast

Själv har jag upplevt att Green -serierna kan vara olidligt långsamma, och i vissa förutsättningar även ha en jobbig fördröjning, där de ändrar varvtal hela tiden, vilket i sig orsakar datalagg.

Jag personligen rekommenderar Wester Digitals Blue serie.
Det är en bra kompromiss mellan ljudnivå och prestanda. (Mellan Green och Black)
Har ett par sådana själv i mitt Fractal Design R2 chassi. Hör dem knappt, och då har jag ett förvånansvärt tyst system för övrigt. Det är till och med så att svag blåst i trädkronorna utanför mitt fönster är mer störande. Och då säger det något.

Visst kan man höra ett MYCKET SVAGT knatter när disken jobbar som allra hårdast. Men då MÅSTE man verkligen ha ett knäpptyst rum, perfekt hörsel och anstränga sig för att höra det. Likaså hålla andan, eftersom luftströmmen genoms ens strupe/näsa/mun kan överrösta ljudet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Kan klargöra för de i tråden som tror att greendiskarna ändrar varvtal:
Dom ändrar INTE sitt varvtal !
Ingen disk i mannaminne har variabel spindelhastighet endast gamla CD-spelare.

Anledningen att ryktena om variable hastighet fortfarande finns är att WD en gång i tiden angav speindelhastigheten på hela serien till typ: "5200-5800 rpm".
Vilket i själva verket betyder att de olika diskarna i serien inte snurrar med samma hastighet.

Det som gör green diskarna speciella är att dom parkerar läshuvudena efter endast ett par sekunder (som default, men kan ändras).