Samsung 840 basic VS Samsung 840 EVO basic

Permalänk

Samsung 840 basic VS Samsung 840 EVO basic

Hej

Det var tänkt att jag skulle köpa samsung basic(250GB) idag men har börjat tvivla det senaste dygnet.
Jag ser att EVO kostar 1500 kr men att den verkar snabbare . Var råder ni mig till att göra?
Ska jag gå efter EVO versionen eller basic som är lite billigare?

Permalänk
Avstängd

EVO.
eller om billig varför inte sandisk ultra plus?

EVO är det snabbaste för tillfället.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

EVO.
eller om billig varför inte sandisk ultra plus?

EVO är det snabbaste för tillfället.

Lär en snittanvändare som inte gör något särskilt med sin dator, utan mest surfar, kollar film & spelar spel märka av någon direkt skillnad mellan 840 & 840 Evo?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej

Det var tänkt att jag skulle köpa samsung basic(250GB) idag men har börjat tvivla det senaste dygnet.
Jag ser att EVO kostar 1500 kr men att den verkar snabbare . Var råder ni mig till att göra?
Ska jag gå efter EVO versionen eller basic som är lite billigare?

Skrivet av illusi0n:

Lär en snittanvändare som inte gör något särskilt med sin dator, utan mest surfar, kollar film & spelar spel märka av någon direkt skillnad mellan 840 & 840 Evo?

Nae det gör man inte, jag kör med en Samsung 250GB 840 basic series i min ena dator och sanddisk i min andra utan att känna någon direkt skillnad, enbart i tester.
Inte ofta man märker någon skillnad mellan dagens senare modeller, jag har inte känt någon skillnad sen min Vertex 2 disk, From min Agility 3 disk o framåt är det svårt att skilja dom åt.

För en vanlig svensson finns det ingen mening med att köpa den snabbaste disken för extra pengar.
Likaså har min Msi laptop 2st SSDer i Raid o läser i 1040mb/s o skriver i 800mb/s, jag märker ingen skillnad mellan den o min stationära.

Permalänk
Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej

Det var tänkt att jag skulle köpa samsung basic(250GB) idag men har börjat tvivla det senaste dygnet.
Jag ser att EVO kostar 1500 kr men att den verkar snabbare . Var råder ni mig till att göra?
Ska jag gå efter EVO versionen eller basic som är lite billigare?

840 EVO är en 840 med krympta minnen och några firmwaretweaks som ger bättre resultat i benchmarks. Tweaksen är bland annat att en del av utrymmet reserveras till en buffer där minnescellerna skrivs endast en bit per cell, vilket ger snabbare skrivning än normala tre bitar per cell. När buffern är full efter 5-6 sekunder sjunker skrivhastigheten till normal TLC-hastighet 260 MB/s. Informationen som först hamnat i buffern måste sedan packas ihop och skrivas på nytt till ordinarie ytan (=dubbel skrivning, mer slitage).

Normala benchmarks skriver inte mer informatione än vad som ryms i bufferten, därför syns bara den höga hastigheten.

Krympta minnen har kortare livslängd men fördelen för fabrikanterna är att de är billigare att tillverka.

Så länge jag som konsument inte får ta del av de lägre priserna på minnena i 840 EVO ser jag inget skäl att välja 840 EVO framför 840. Eventuell kortare livslängd skall återspeglas i priset.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hej

Det var tänkt att jag skulle köpa samsung basic(250GB) idag men har börjat tvivla det senaste dygnet.
Jag ser att EVO kostar 1500 kr men att den verkar snabbare . Var råder ni mig till att göra?
Ska jag gå efter EVO versionen eller basic som är lite billigare?

Hur menar du 1500kr är det billigare eller dyrare ?
Är det billigare så köp.. är det dyrare så köp om du tycker det är värt ett par hundra för senaste versionen.
Ganska säker på att Basic kommer försvinna och EVO är 'Basic v2.0' med flashigare namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hur menar du 1500kr är det billigare eller dyrare ?
Är det billigare så köp.. är det dyrare så köp om du tycker det är värt ett par hundra för senaste versionen.
Ganska säker på att Basic kommer försvinna och EVO är 'Basic v2.0' med flashigare namn.

Nejnejnej. Basic indikerar utan tillbehör, bara enheten.
Motsatsen är kitversion, där det finns både laptop kit och desktop kit, med varierande tillbehör.
Desktop kit, sata-kabel, skruvar, adapter till 3,5" etc.
Laptop kit, USB-kabel för enkel kloning av befintlig disk etc.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Nejnejnej. Basic indikerar utan tillbehör, bara enheten.
Motsatsen är kitversion, där det finns både laptop kit och desktop kit, med varierande tillbehör.
Desktop kit, sata-kabel, skruvar, adapter till 3,5" etc.
Laptop kit, USB-kabel för enkel kloning av befintlig disk etc.

Ah du har helt rätt, trodde det fanns en version som hette basic :/
tittade på samsungs hemsida, det finns det tydligen inte.

Samsung 840
Samsung 840 EVO
Samsung 840 Pro

Permalänk

Jag har bestämt mig att avvakta tills EVO versionen kommer in . Det blir förmodligen nu på tisdag skulle jag tro.
Sedan måste man lägga till pengar till sata-kabel och monterings adapter.
Men det är trots allt en fin uppgradering från en mekanisk HD.