Permalänk
Medlem

RAM-minne äts upp?

Jag förstår inte varför så mycket av mitt RAM-minne används, jag hittar inte vad det är som tar så stor plats, snälla hjälp mig.

http://i.imgur.com/jMxp2UP.png
http://i.imgur.com/9gBBmS0.png

Permalänk
Medlem

Det verkar som att användningen av minnet inte påverkas av ifall jag sätter igång LoL eller Steam osv, varför är det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnar01:

Det verkar som att användningen av minnet inte påverkas av ifall jag sätter igång LoL eller Steam osv, varför är det så?

Därför att de programmen jobbar med ramet? Som de flesta programm, samt os?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Hur mycket minne har du i din dator?

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem

Därför att du inte kan räkna! Det syns tydligt i första bilden att minnet och swapfilen är sammanräknade. Så det du ser är gränsen mellan dessa men du har bara använt 250 MB.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Vad har du för OS? Minnet är till för att användas. Windows minneshantering har varit dålig. Kanske senare versioner hanterar minnet bättre. Sjäv anväder jag linux. Linux använder nästan allt minne. Det som inte behövs till program används som cache. Behöver ett program mera minne så tas det från cachen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Därför att du inte kan räkna! Det syns tydligt i första bilden att minnet och swapfilen är sammanräknade. Så det du ser är gränsen mellan dessa men du har bara använt 250 MB.

Hur menar du?

Jag har 7,9GB RAM, och nu har jag enbart detta uppe men den tar ändå cirka 90% av det totala jag har.

Jag förstår inte varför...

Permalänk
Medlem

Det verkar som att den icke växlingsbara minnet är problemet då det tar 7,3 GB. Vet någon hur man ändrar detta?

Kolla gärna på bilderna som jag länkade!

Permalänk
Medlem

högerclick den här datorn egenskaper ------> avancerade system egenskaper ------> avancerat ------> prestanda, settings ------> avancerat ------> vituellt minne, ändra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

högerclick den här datorn egenskaper ------> avancerade system egenskaper ------> avancerat ------> prestanda, settings ------> avancerat ------> vituellt minne, ändra

Vad ska jag ändra? och till vad?

Permalänk

det är ju inga problem, den "cachar" saker du använder så det startar snabbare... när det behövs minne så tömmer den "cacherna".

har själv 16gb RAM och har 11.41GB ledigt...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Löste det genom att ändra det virtuella minnet.

Minimum: 4300

Maximum 24000

sedan så konfigurerade windows det och det funkade finfint.