Permalänk

Värmeutveckling beror på lös kylare?

Hej alla glada!

Sitter såhär på kvällskvisten och spelar lite World of Tanks på min nyinköpta i7-4770K och som ni kanske vet så belastar detta spel endast en kärna.
Ändå så blir min processor 61 grader varm under belastning, och detta tycker jag är högt då min förra processor, en FX-8320 som dessutom var överklockad, blev 55 grader i Prime95 med samma kylare. Den drog alltså dubbelt så mycket ström, ungefär. Kylaren är en Cooler Master V8.

Jag märkte när jag monterade kylaren att en av dessa skruvar saknade ordentliga gängor och därför inte satt fast särskilt bra, och när jag monterat och dragit åt skruvarna så hårt det gick så knakade det till och skruven släppte lite ur skruvhålet.

Edit: kom inte in i datorn nu för att ta en bild då grafikkortet sitter för nära CPU:n.

Edit 2: Den lösa skruven sitter på undersidan av socketen, så att ni vet.

Kan detta vara en anledning till att jag får höga temperaturer? För 61 grader i stock med 1,024 volt är lite väl högt enligt mig, och förhindrar ju även överklockning som jag hade sett fram emot lite.

Tack på förhand, ni som orkar läsa!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Du kan inte jämföra temperaturer mellan AMD och Intel processorer.
AMD har dessutom ett väldigt taskigt rykte vad gäller exaktheten på deras tempsensorer.

61 grader vid spelande är faktiskt helt OK för en Intel CPU vid spelande.
Men är du ändå osäker på kylaren så dra hem Aida64 och kör dess "system stability test".
Hålls tempen under drygt 75 grader (oöverklockat) så är det helt OK.
Skall man överklocka så är det dock bra om kylaren orkar lite mer än så.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Du kan inte jämföra temperaturer mellan AMD och Intel processorer.
AMD har dessutom ett väldigt taskigt rykte vad gäller exaktheten på deras tempsensorer.

61 grader vid spelande är faktiskt helt OK för en Intel CPU vid spelande.
Men är du ändå osäker på kylaren så dra hem Aida64 och kör dess "system stability test".
Hålls tempen under drygt 75 grader (oöverklockat) så är det helt OK.
Skall man överklocka så är det dock bra om kylaren orkar lite mer än så.

Tack för svaret! Det uppskattas!

Ska testa det du föreslår när jag kommer hem senare, återkommer med resultat då!

Visa signatur

Insert funny joke here