Asus förbereder 10,1-tums dator med AMD-processor på 4 watt TDP

Permalänk
Melding Plague

Asus förbereder 10,1-tums dator med AMD-processor på 4 watt TDP

Trots bortgången av Netbook finns en marknad för små och kompakta datorer. Det planerar Asus tillgodose med en ny 10,1-tummare med pekskärm och medföljande licens av Office 2013.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här känns som ett givet köp om inte priset är helt åt skogen.

Permalänk
Medlem

Känns som de snålade med batteriet, om det hade haft vanlig laptop kapacitet + 4W TDP så hade den nog slagit nytt rekord.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Bra batteritid, lätt och grym att skriva på klår in surfplatta på många fronter. Plugget är ett exempel.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Menar du att fem timmars batteritid är bra? Min över sex år gamla Inspiron 1520 kan hålla igång strax över fyra timmar med ett nytt batteri. En vanlig laptop ska idag klara minst sex timmar tycker jag, små laptops närmare tio och stora omkring fyra-fem iaf.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Menar du att fem timmars batteritid är bra? Min över sex år gamla Inspiron 1520 kan hålla igång strax över fyra timmar med ett nytt batteri. En vanlig laptop ska idag klara minst sex timmar tycker jag, små laptops närmare tio och stora omkring fyra-fem iaf.

Men din Inspiron kostade inte drygt 3000kr när den var ny, för priset de begär så är batteritiden bra!
Känns dock som de dragit ner lite för mycket på skärm och cpu-prestanda...Aspire V5:an som det var recension på igår verkar nästan vettigare, men den var en tusenlapp till och inkluderar inte Office, så fortfarande svårt att jämföra då det inte är apples to apples så att säga...

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

AMD med TDP på 4W, duger det ens åt att lägga patiens? Misstänker starkt att flash kommer få datorn att gå på knäna iaf.. I en dator vill jag åtminstone ha mer prestanda än så.

Permalänk
Medlem

mer prestanda!!

intel Silvermont + 4-8 gb ram + ssd 120gb-250gb+ två- tre usb 3.0 + 7"-10" + bekvämt tangentbord+ touch screen på dyrare variant = grym mini dator

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd

Åh en 10 tums hopfällbar miniräknare som säkert väger runt ett kilo, känns väldigt meningsfullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

AMD med TDP på 4W, duger det ens åt att lägga patiens? Misstänker starkt att flash kommer få datorn att gå på knäna iaf.. I en dator vill jag åtminstone ha mer prestanda än så.

Är den inte sämre än en AtomZ2760 duger den till att surfa på nätet (om man håller ner antaler flikar) och lite enklare program

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Åh en 10 tums hopfällbar miniräknare som säkert väger runt ett kilo, känns väldigt meningsfullt.

Dags för ny sign?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasd_101:

mer prestanda!!

intel Silvermont + 4-8 gb ram + ssd 120gb-250gb+ två- tre usb 3.0 + 7"-10" + bekvämt tangentbord+ touch screen på dyrare variant = grym mini dator

Den är tänkt att vara en billig instegsmodell för studenter med lite pengar. En dator med specifikationerna ovan skulle inte kosta strax över 3000.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

En tokslimmad 10" á ultrabook med i3'a hade varit mysigt

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mitrix:

Men din Inspiron kostade inte drygt 3000kr när den var ny, för priset de begär så är batteritiden bra!
Känns dock som de dragit ner lite för mycket på skärm och cpu-prestanda...Aspire V5:an som det var recension på igår verkar nästan vettigare, men den var en tusenlapp till och inkluderar inte Office, så fortfarande svårt att jämföra då det inte är apples to apples så att säga...

Min Asus EEE PC 701, den första netbooken som kom ut för mer än fem år sedan kostade 3000kr och hade nästan fyra timmars batteritid när den var ny. På den tiden kunde man inte köpa vanliga laptops för 3000kr.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klimpen2:

Den är tänkt att vara en billig instegsmodell för studenter med lite pengar. En dator med specifikationerna ovan skulle inte kosta strax över 3000.

jag tycker asus model är är ok för 3000kr. det som jag tycker är fel att det inte finns en variant en mer prestanda.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Bara jag som känner behovet av en 8-15w modell på 15" och sedan ett ordentligt batteri för att kunna vara igång typ 10h eller nått!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

ok att de skickar med office när det är så liten skärm men hade gärna sett samma chassi men att skärmen var en tum större, väldigt mycket dö-yta runt skärmen.

Permalänk
Medlem

Kunde de inte använt samma skärm som i nexus 10, eller något liknande?

Tycker det är lite synd med så tråkig skärm. Annars blir man lite sugen på en sådan, installera xubuntu och ha i skolan för att skriva och enklare programmering. Dock blir programen snabbt cpu-tunga, speciellt med simmuleringar =/

Permalänk

Netbooken är död! leve netbooken (för vad är en netbook om inte en liten billig bärbar dator?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Kunde de inte använt samma skärm som i nexus 10, eller något liknande?

Tycker det är lite synd med så tråkig skärm. Annars blir man lite sugen på en sådan, installera xubuntu och ha i skolan för att skriva och enklare programmering. Dock blir programen snabbt cpu-tunga, speciellt med simmuleringar =/

Undrar jag med. Högupplösta enheter med android spottas ut i snabb takt till bra priser men enheter med x86 får nöja sig med lågupplösta. Skulle dom vara högupplösta så kostar dom multum.

Sen klagar tillverkarna på att PC-försäljningen går neråt. Ibland undrar jag om det inte är så att tillverkarna till ha ner PC-försäljningen med flit.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Den har trådnät så den kan ju vara behändig när man ska brottas med strulande routrar och managerade switchar.

Dock hade jag nog bytt snurrdisken mot en m-SATA SSD som även skulle frilägga utrymme för mer batteri.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Känns mest som tillverkarna försöker uppfinna netbooken, igen.
Vilket inte var nån bra ide första gången.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

ASUS slänger ju in fullt med skitprogram bokstavligt talat som slöar ner hela datorn så det första man måste göra är att blåsa rent hårddisken och slänga i ett nytt OS.

Förövrigt så gillar jag dom här strömsnåla datorerna.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem

Större batteri och SSD. Hur svårt kan det vara? Skulle vara ett givet köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Dom kan sälja en netbook förutsatt att den har bra batteritid, är tunn, smidig, lätt och snorbillig.

Men den här kostar för mycket är för otymplig och har stora antika VGA-portar och mekanisk hårddisk.

Lockar inte mig. Verkar vara skräp.

Permalänk
Medlem

Hade varit roligt om man kunde ändra dagens netbooks till svaga ultrabooks / amds svar på ultrabooks. Dvs billigare hårdvara och ev sämre skärm mm men man bibehåller den tunna och lämpliga datorn.

Permalänk

Den ultimata ersättaren till netbooksen är en macbook air på alla punkter utom priset. Jag saknade en liten lätt, HELT TYST smidig dator med bra batteritid så mycket att jag bet i det sura pris-äpplet och slanta upp 13000 pistoler för en Air 2012. Tokigt bra dator på alla sätt. Sen får man det underbara mac os och slipper den fula kassa win8 dyngan!

Win-Win som Bill Gates skulle sagt.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Bättre batteri och SSD. Sitter med en Asus Transformer (med tangentbordsdocka) som kostade en tusenlapp mer. Den har 14 timmars batteritid och i praktiken kan jag vara borta en hel helg och surfa/arbeta/se på film när jag vill utan att oroa mig för batteri. För studier är 4 timmars praktiskt användning ett krav, helst 8, då långa föreläsningar i salar utan elkontakter vid varje plats är vanligt. Sen ska man sitta med en 2.5" HDD som ska surra igång alla bakgrundstjänster som en Windowsdatorn inte klarar sig utan. En ARM både saknar krävande bakgrundstjänster och drar lite batteri nog för att aldrig behövas stängas av.

Visst är prestandan bättre och med x86 kan man inte förvänta sig samma batteritid men 6-10 timmar samt en SSD för 1000kr mer borde inte vara orimligt? Trevlig prestanda med en "påkostad"grafikkrets är kul i alla fall. Det borde klara lite enklare/äldre 3d-spel, 1080p video och annat både kul och nyttigt. Men som sagt så faller den på batteritid och mekanisk hårddisk.

Permalänk

Den här datorn kommer (förutsatt att priset som specificerats stämmer) att vara en av de 10-15 billigaste bärbara datorerna under 15". Varför skulle den då ha SSD, högkapacitetsbatteri eller dylika saker? Ingen dator i samma storleksklass under 5.5-6k innehåller en renodlad SSD-disk (finns några hybrider kring 5k).

Vad förväntar sig människor till den här prisklassen? Har svårt att tänka mig att någon som skulle vilja äga en sån här dator skulle vilja göra annat än att ha igång word och ett par browserflikar vilket den väl förhoppningsvis klarar.

Förutsatt att processorn håller ok klass i jämförelse med motsvarande intel-processorer hade jag definitivt kunnat tänkas vara intresserad då jag bara vill ha en billig slit-och-släng produkt att anteckna på i plugget och eventuellt kunna googla lite saker (vill inte ha en android-tablet med tangentbord eller dylikt).

Permalänk
Avstängd

Jag var en stor fanboy av Netbooks och då ASUS EeePC.
EeePC 701 var den datorn som introducerade Linux för mig och sedan tvingade mig att pilla med WinXP för att få in det och nyttoprogram i det lilla 4GB minnet.

När en gammal bärbar HP (kommer inte ihåg beteckningen) från 2003 till sist gav 2010, blev den ersatt av en EeePC 1015PN.

På två år hade EeePC utvecklats från udda barndatorer till mycket användbara datorer. Fast Microsoft hade av någon anledning krav på rumphuggen hårdvara, för att sälja ett Windows billigt till tillverkarna och då bara det kraftigt rumphuggna Win7 starter.
Användbarheten hos EeePC hade ett annat pris, de ökade processorkraften resulterade i varma och högljudda små datorer.

Skulle jag köpa en ny EeePC, så skulle det vara som en ersättare för en fullstor bärbar med med AMD E-350 processor och en billig och surfplatta.
Ett krav är då att ASUS också kommer med en Entusiast version utan Windows och allra helst utan OS öht. Fast se till att komponenter är lätt utbytbara HDD/SSD, Minne, 3G/4G/Wifi kretsar och se till att det finns drivrutiner för de största Linux versionerna.

Visa signatur