Permalänk

Uppgradering av processor med mera

Hej! Jag vet inte om det här riktigt hamnat rätt men jag vill nu uppgradera min dator, rejält. Jag dock vissa saker som jag tänkt mig att behålla (det beror på den nya konfigurationen):

  • 12 GB RAM (1600mhz) - vill ha 16GB/dags att uppgradera

  • Nätagg på 650W

  • 2 hårdiskar, en på 320GB och en annan på 1TB

  • Grafikkort, Geforce GTX 670

Vi börjar med vad jag har i datorn, sedan säger jag vad jag ska använda den till

Vi kan börja med RAM. Jag har 4GB delat på två och 8GB delat på två varav den på 4GB har några år på nacken. Alltså vill jag byta ut min 4GB till något bättre. Kom med förslag på hur mycket GB och hastighet. Mina andra två på 8GB är av modellen Corsair CMX8GX3M2B1600C9. Säg till om ni tycker dem inte heller passar in.
Nätaggregat från Fractal Design modell Newton R2 650W.
Grafikkort från Gigabyte modell GeForce GTX 670 OC inköpt tidigare i år.
Hårddisk på 1TB. Fungerar fint.
Hårddisk på 320GB. Fungerar ok. Skriver långsamt. Används som primär hårddisk men kan ha kvar som icke-primär.
Moderkort Asus M5A97. Fungerar bra men kommer antagligen behövas bytas ut för att få in en bättre processor.
Processor AMD Athlon II X4 640.

Nu till vad jag absolut vill ha nytt

  • Processor

  • Moderkort

  • Hårddisk (mycket utrymme)

  • Chassi

Nu till min lilla berättelse
Jag arbetar idag med Webbutveckling men har börjat på det grafiska spåret och har precis skaffat en full-HD kamera som filmar 1080p50 vilket innebär tunga filer. Sedan har jag precis blivit utvald till Grafisk ansvarig till ett stor LAN och kommer behöva väldigt bra prestanda, vilket jag inte har. Min dator klarar i dagsläget inte av Premiere CC när jag t.ex. ska stabilisera långa klipp. Det vill jag kunna. Men helt generellt vill jag ha en snabb dator som svarar snabbt på kommandon. Dessutom vill jag att den ska vara snygg med ett vitt chassi (idag: svart). Vattenkylning kan vara aktivt beroende på pris då datorn i dagsläget behövs städas ofta, vilket är enormt jobbigt och tidskrävande. Filerna jag arbetar med är som sagt tunga och väldigt mycket måste kunna sparas. Jag behöver minst 2TB mer än i dagsläget men gärna 3 eller 4 eller ännu mer. Nu vet ni.

När ni letar, ta det som passar bäst och ta sedan fram ett ekonomiskt alternativ till det då ekonomin inte är den bästa. Men skriv båda så jag vet vad jag kan välja. Kom gärna med varningar om vad som inte fungerar med vad om ni skriver som jag sa. Ni behöver alltså inte skriva ett alternativ men det uppskattas. Kom med den bästa konfigurationen av mitt system så kanske jag väljer just eran!

Visa signatur

Varför använda en dålig attityd? Det är en så onödig sak!
Min hemsida hittar du på tommielag.se

Permalänk
Medlem

SSD FFS

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Nja jag vet inte blir väldigt stora summor om jag ska SSD 4TB.

Visa signatur

Varför använda en dålig attityd? Det är en så onödig sak!
Min hemsida hittar du på tommielag.se

Permalänk
Medlem

Vi kan ju börja med att säga till det du ska hålla på med är det ju en I7A eller en FX8320/8350 som man överklockar som gäller.
Skulle därmed också rekommendera att du köper någon sluten vattenkylare i form av Corsair H80I/H100I med ett par bra fläktar t.ex. Scythe gentle typhoon 1450/1850rpm, då kan du dra en ganska fin överklockning på cpun vilket låter som det kan gagna dig en hel del med det du ska jobba med.

När vi kommer till moderkort är det ju smaksak och preferens som gäller mycket där också alla moderkort hos amd över 1200kr har alla funktioner är estetiskt snygga osv hos intel skulle jag sätta gränsen lite högre säga 1400kr
Tillverkare som är populäraste är väll ASUS och Gigabyte, även om det finns Asrock och msi också.
Sen får man ju titta utifrån storlek och vad man vill ha för chassi osv vilken storlek på moderkort man vill ha.

Som hårddisk skulle jag satsa på 2st WD Red 3TB diskar i Raid1 eller 3st WD Red 3TB i raid 5 då har du säkerheten av raiden men också gott om utrymme är du ute efter hastighet är ju raid5 att föredra, så raid 5 är personligen det jag skulle gå med.

OS disk skulle jag rekommendera Samsungs nya Samsung pro 840 evo 256GB men går också med en Samsung 840 PRO 256GB.

Går vi över till chassi är det mer en smaksak, det handlar ju mycket om vad man väljer för moderkort om man vill köra på m-atx spåret m-itx eller vanligt ATX om man föredrar luftflöde eller man vill ha det väldigt tyst vill man ha lite av både så rekommenderar jag Fractal design define R4.

Angående dina minnen kan du ju köpa ett par identiska hos någon av dom här återförsäljarna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=957210
Varför du ska köpa identiska e att man oftast får mindre problem när man kör med samma minne.
Så med din nuvarande 2x4GB stickor och 2st identiska till får du 16GB ram vilket du borde klara dig på :P.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|