Piratpartiet anmäler IT-ministern för upphovsrättsbrott

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Om det är så att det här räknas som ett Civilrättsligt mål (vilket det mycket väl kan göra, det vet jag ingenting om)
så är det fortfarande så att du kan polisanmäla det, sen är det upp till åklagaren att i så fall säga bu eller bä.

Kan kan man ju, men man borde väl inte bli förvånad (eller upprörd) om det hamnar längst ned i högen? Ungefär som om man anmäler Kalle för förtal när han pratar illa bakom chefens rygg i fikarummet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Jag är nog lika outbildad som dig i frågan, men hur kommer det sig att du tycker att det här är så lätt att vifta bort?
Varför ska inte lagarna som våra politiker har beslutat om över våra huvuden inte än gälla dom politikerna? Eller tycker du verkligen att dom som beslutar om våra lagar inte ska behöva följa dom?
Ska vi upphöja politiker till gudar eller vad är det du menar?

Lagarna ska gälla ja, men att göra som PP och försöka få billig PR (För det är exakt vad de är ute efter) gör ju bara att man tycker synd om dem. Vinn PR i debatten och inte på sådant här skit.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av kaya:

Jag är nog lika outbildad som dig i frågan, men hur kommer det sig att du tycker att det här är så lätt att vifta bort?
Varför ska inte lagarna som våra politiker har beslutat om över våra huvuden inte än gälla dom politikerna? Eller tycker du verkligen att dom som beslutar om våra lagar inte ska behöva följa dom?
Ska vi upphöja politiker till gudar eller vad är det du menar?

Oj, jag såg inte att du svarat på det jag skrev...

Först en liten friskrivning

Jag är inte jurist, har inga ambitioner att bli det och har inte varit i närheten av att studera juridik så jag kan ha helt fel, så var snälla mot mig i så fall, jag kan ändra mig

Så till saken...

I Sverige har vi offentlig rätt och civilrätt. Den första behandlar bland annat om sådant som staten inte tycker att sitt lands medborgare ska hålla på med, t.ex förtal, våldtäkt, misshandel, rån, mord. Många gånger kan en åklagare driva ett mål mot en person utan offrets inblandning. Mord är nog ett bra exempel på sådant.

Civilrätten är lite annorlunda på den punkten. Där handlar det om tvister mellan personer, fysiska eller juridiska, t.ex mellan företag. Där återfinns t.ex avtalsrätt och immaterialrätt.

Som jag fattat det är det inte upp till vare sig polis eller åklagare att i det här fallet avgöra om ett brott är begånget, det ligger helt på den som äger upphovsrätten till det publicerade materialet. Tycker dom att det är ok att Anna-Karin Hatt lagt upp detta så finns det inte mycket att göra för en åklagare och vi andra kan bara tycka det är orättvist att hon får men kanske inte alla vi andra. Det är därför jag tycker det är fel att prata om liket inför lagen och att åklagare kommer att jaga fildelande ungdomar. Typ nått sånt...

Och som jag sagt åtskilliga gånger tidigare, Piratpartiets representanter borde ge intryck av att vara bättre pålästa, det tycker jag man kan begära av en organisation som vill in i Sveriges riksdag för att förändra våra lagar.

Men om det å andra sidan blir något rättsligt efterspel av detta så är det fullständigt självklart med likhet inför lagen. Det är jag den första att skriva under på.

Oj, nu är jag riktigt slut i skallen... Är det ok om jag lämnar det juridiska för i kväll och fortsätter fundera över hur jag ska inreda mitt datorrum och fixa till mitt stora tunga rackskåp?

Ett litet tillägg som svar på frågan varför jag tycker det är så lätt att vifta bort... Jag har inte spenderat speciellt mycket tid på wikipedia, lagen.nu och notisum.se...

Klarar ju inte av att läsa vad jag själv skriver...
Permalänk

Klockrent!

Så skall dom tas, förhoppningsvis lite schysst rättvisa.

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorleiph:

I Sverige har vi offentlig rätt och civilrätt. Den första behandlar bland annat om sådant som staten inte tycker att sitt lands medborgare ska hålla på med, t.ex förtal, våldtäkt, misshandel, rån, mord. Många gånger kan en åklagare driva ett mål mot en person utan offrets inblandning. Mord är nog ett bra exempel på sådant.

Civilrätten är lite annorlunda på den punkten. Där handlar det om tvister mellan personer, fysiska eller juridiska, t.ex mellan företag. Där återfinns t.ex avtalsrätt och immaterialrätt.

Som jag fattat det är det inte upp till vare sig polis eller åklagare att i det här fallet avgöra om ett brott är begånget, det ligger helt på den som äger upphovsrätten till det publicerade materialet. Tycker dom att det är ok att Anna-Karin Hatt lagt upp detta så finns det inte mycket att göra för en åklagare och vi andra kan bara tycka det är orättvist att hon får men kanske inte alla vi andra. Det är därför jag tycker det är fel att prata om liket inför lagen och att åklagare kommer att jaga fildelande ungdomar. Typ nått sånt...

Jag är inte heller jurist, men tror mig ändå kunna rätta till några fel här:

Civilrätten reglerar precis som du säger t.ex. skadestånd mellan parter, och straffrätten kan döma parter till påföljder. En och samma handling kan dock regleras både under straffrätt och civilrätt. Det kan alltså vara både straffrättsligt fel av ministern att bryta mot upphovsrätten samtidigt som ägaren också kan väcka t.ex. ett civilrättsligt skadeståndskrav.

Vidare gäller att vissa brott faller under så kallat 'allmänt åtal', i dessa fall får vem som helst göra polisanmälan, det måste inte vara den som har utsatts för brottet som gör anmälan. Jag har ingen kunskap om huruvida detta gäller för straffrättsligt brott mot upphovsrätten, möjligen gör det det eftersom piratpartiet som icke-parter i målet faktiskt har lyckats upprätta en polisanmälan om brottet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Lagarna ska gälla ja, men att göra som PP och försöka få billig PR (För det är exakt vad de är ute efter) gör ju bara att man tycker synd om dem. Vinn PR i debatten och inte på sådant här skit.

Billig PR? Själv röstar jag inte på PP men försöker dom inte skapa en debatt om hur sjuka våra lagar har blivit nu när regeringen följt amerikanska privata bolags intressen istället för Svenska folkets?

Minns att Reinfeldt snackade om att alliansen inte hade nått intresse av att kriminalisera en hel generation, Det tog inte speciellt många månader innan dom första mutlagarna hade gått igenom.

Nee borgarna vill bara fylla sina egna fickor. Oss Svenskar skiter dom i.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG