Permalänk
Medlem

Kommer kylaren lösas upp?

Hej

Jag tänkte bygga en ny dator och hade för avsikt att delida en 4670k och överklocka.

Kylpastan jag tänkte använda var Coollabratory Liquid Ultra för att den presterar bra om inte bäst.

Men nu till frågan, jag har läst att man inte kan använda en kylare med aluminiumbas om man använder elektriskt ledande kylpasta för att aluminiumet löses upp.

Fungerar en Hyper 212 EVO med elektriskt ledande kylpasta så som CLU?

Om svaret är nej, vad skulle rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Ditt system kommer att vara gammalt långt innan den galvaniska korrisionen spelar någon roll.
Faktum är att måååånga kylare har koppar i direktkontakt med aluminium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ditt system kommer att vara gammalt långt innan den galvaniska korrisionen spelar någon roll.
Faktum är att måååånga kylare har koppar i direktkontakt med aluminium.

Ok, den frätande effekten är alltså försumbart liten och kommer inte skada kylprestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ditt system kommer att vara gammalt långt innan den galvaniska korrisionen spelar någon roll.
Faktum är att måååånga kylare har koppar i direktkontakt med aluminium.

Det går väldigt snabbt för t.ex. Gallium att "fräta sönder" aluminium, bara att kolla på denna video:

http://www.youtube.com/watch?v=JHHI2Lk79cY

Om nu kylpastan som är gjord av någon sorts metall har samma egenskap skulle jag inte vilja använda den med den kylaren TS valt, då den del som håller ihop kopparrören i botten är av aluminium och verkar komma i kontakt med CPUn. (Och kylpastan innehåller förmodligen Gallium då det är en av få ej giftiga metaller som har så pass låg smälttemperatur.)