Permalänk
Medlem

Synology 413j

Tjenare

Är på jakt efter en NAS till nätverket då jag vill ha allt på en och samma plats. Det som jag mest tänkt och ha är HD-video och jag undrar ifall det är möjligt att streama fullHD material från 413j? Har sökt på forumet och även på google men har bara sett att det står att det går bra att streama video men inget om HD/fullHD material...
Det mesta materialet ligger i .mkv format och tänkt att streama till dator(win), raspberry PI samt möjligtvis en IPAD..

Vill helst slippa lägga 5000:- på 412+....

Tacksam för svar!

mvh
Reckan

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem. Jag har 413 och det rasslar på utan problem. dock avråder jag från att köpa j-modellerna då prestandan är enl mig för klen. Hellre framtidssäker imo

Permalänk
Medlem

Okidoki, då vet jag. Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Jag är inne på precis samma tanke som du och jag lutar åt 413j själv. Skillnaderna mellan 413 o 413j är relativt små (cpu, RAM, stöd för hotswap) och eftersom jag är ensam i hushållet så är jag rätt övertygad att 413j räcker för mina behov (lagring, streaming av 1080p till HTPC).

Om du inte läst detta ännu så rekommenderar jag att du gör det...kanske är till lite hjälp iaf: http://www.xbitlabs.com/articles/networking/display/synology-...
Det är ett test av 412+, 413 o 413j så ganska relevant.

Permalänk
Medlem

Jag frågade runt i affärerna där jag fick som svar att det inte kommer gå bra om man är flera och streamar samtidigt från 413j, men precis som i ditt fall så kommer bara det vara 1 person åt gången som använder NASen så den täcker in mina behov också. Så jag köpte 413j med 2st 4TB seagate NAS diskar (3-års garanti istället för 1-år) som jag kör SHR på. Dock så köpte jag två dagar senare en likadan till och det tar en vääääldigt lång tid för att "utöka volymen" med nya disken. Cirkus 70 timmar enligt DSM... Så köp alla hårddiskar med en gång och sätt in i burken så går det nog lite fortare =). Jag har dock inte provat att streama något HD-material än då annat strular atm...

Nu skall man bara leta upp en enkel prisvärd UPS också.... Tips någon?
Gärna runt 1000:- och självklart vara kompatibel med ds413j!

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha ha tid o möjlighet att köra lite tester? Ex streama lite 1080p till desktop samtidigt som du streamar ljud eller bild till en mobil enhet?

Permalänk
Medlem

Det kan jag göra men inte än på ett tag! Du får nog åtminstone vänta 1 vecka till isåfall innan jag kan göra några tester. Volymutökning volymutökning volymutökning...... det tar tid vilket är ett minus med 413j kanske

Permalänk
Medlem

Taget! Återkom gärna så fort du får möjlighet.

Permalänk
Medlem

Har en 411j , streama 30-40GB stora filmer går lite trögt men annars är det inga problem , dessutom så är 413j > 411j

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av Reckan:

Dock så köpte jag två dagar senare en likadan till och det tar en vääääldigt lång tid för att "utöka volymen" med nya disken. Cirkus 70 timmar enligt DSM... Så köp alla hårddiskar med en gång och sätt in i burken så går det nog lite fortare =).

För mig gick det mycket snabbare att utöka med fler diskar om jag först stängde av DSMs "indexering" av filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrEkberg:

För mig gick det mycket snabbare att utöka med fler diskar om jag först stängde av DSMs "indexering" av filer.

Där ser man, får testa det när jag skall slänga in 4:e disken. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Hur går det för dig?

Permalänk
Medlem

Jag har en 411j och den klarar av 33MB/s, en normal 1080p x264 kräver ungefär 1.3MB/s.

Jag provade kopiera över 3st filer simultant till den och det blev ingen negativ kurva dvs. den delade upp bandbredden till mellan dom 3.

Skrivet av mr_sQuinty:

Har en 411j , streama 30-40GB stora filmer går lite trögt men annars är det inga problem , dessutom så är 413j > 411j

Jag förstår inte hur detta kan vara ett problem då dessa kräver ungefär 6.6MB/s, verkar vara något annat som begränsar i ditt nätverk.

Dock så är 411j ganska klen och om jag loggar in i Gui så sjunker överföringshastigheten till 22MB/s men det är fortfarande tillräckligt för att streama flera källor.

Jag har 4st vanliga Western Digital Caviar Green 2TB i SHR så inga direkta prestandamonster till diskar.

Permalänk
SpelClockers

När jag köpte så hade jag fått informationen att J varianten inte hade krypteringsstöd, vilket den nu verkar ha enligt deras specifikationer http://www.synology.com/products/product.php?product_name=DS4... .
Kollar man deras egna prestanda siffror så finns dock inte J varianten med på krypterad data delen, kanske dock menas att det är samma som 413?
http://www.synology.com/products/performance.php?lang=us#tabs...

Jag testade min 413 nu för att se hur den är mot det dom säger
60mb/s skrivning (22mb/s krypterat)
85-90mb/s läsning (38-39mb/s krypterat)
Lite under deras egna siffror men presterar J varianten detsamma så borde den dock ha långt över det som krävs för att streama 1080p. Jag märkte dock att läsning dippade lite kort (dock lägst 84mb/s / 34mb/s), det kanske är mer märkbart på j varianten.

EDIT: Jag kör 4st WD RED 2tb och Raid5 om det påverkar något.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosmo:

Hur går det för dig?

Det går segt för mig, har inte haft tid att få igång det ihop med min raspberry och sen håller jag på med saker i bakgrunden på NAS:en så att den jobbar med minst 50% av cpu:n hela tiden. Då går det kanske inte att ge den ett rättvist betyg. Får hänvisa till postarna ovan som verkar ha koll på sakerna!

Annan fråga,
Jag har gigabit LAN mellan datorn och NASen, när jag börjar skicka över data till NASen så kommer jag upp i 10MB/s, vad kan det vara som strular till det? Det borde ju gå mycket snabbare än så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckan:

Det går segt för mig, har inte haft tid att få igång det ihop med min raspberry och sen håller jag på med saker i bakgrunden på NAS:en så att den jobbar med minst 50% av cpu:n hela tiden. Då går det kanske inte att ge den ett rättvist betyg. Får hänvisa till postarna ovan som verkar ha koll på sakerna!

Annan fråga,
Jag har gigabit LAN mellan datorn och NASen, när jag börjar skicka över data till NASen så kommer jag upp i 10MB/s, vad kan det vara som strular till det? Det borde ju gå mycket snabbare än så?

Har du provat med eller utan jumboframes? samt kör man massor med applikationer så kommer nas:en tappa prestanda, allt man kör i bakgrunden har inverkan på diskhastighet.

Sen om du kör photostation så kan det vara så att den står och skapar thumbnails om du har dragit över en massa bilder.

1. Prova stäng av alla applikationer och kolla vad du får för hastighet så har du ett utgångsläge för att felsöka.
2. Prova disable/enable jumboframes.
3. Prova med PC -> Nas direkt för att utesluta routern.
4. Prova byta ut kablar om PC -> Nas funkar felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Har du provat med eller utan jumboframes? samt kör man massor med applikationer så kommer nas:en tappa prestanda, allt man kör i bakgrunden har inverkan på diskhastighet.

Sen om du kör photostation så kan det vara så att den står och skapar thumbnails om du har dragit över en massa bilder.

1. Prova stäng av alla applikationer och kolla vad du får för hastighet så har du ett utgångsläge för att felsöka.
2. Prova disable/enable jumboframes.
3. Prova med PC -> Nas direkt för att utesluta routern.
4. Prova byta ut kablar om PC -> Nas funkar felfritt.

GIck på ditt sista förslag angående kablarna och kollade över detta. Hade faktiskt en cat5 (inte cat5e) kabel som låg och begränsa nätverket. Sagt och gjort, alla kablar utbytta till cat6 och kommer nu upp i 40-60MB/s till NAS:en vilket är en klar förbättring mot mina tidigare 5-10MB/s! Tack för förslaget

Nu återstår bara att få raspberryn att komma åt NASen. Jag hittar den på nätverket via SMB och min workgroup men när jag försöker ansluta till den så säger den permission denied. Lästa någonstans om att man skall aktivera gästkontot i DSM och efter att jag gjort det så kommer jag lite längre. Nämligen att jag skall skriva in user och password. När jag gjort det och trycker på OK så är det som om den bara refreshar rutan och user och pass är tomt igen.. om och om igen....
Ingen som haft liknande problem med just 413j?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckan:

GIck på ditt sista förslag angående kablarna och kollade över detta. Hade faktiskt en cat5 (inte cat5e) kabel som låg och begränsa nätverket. Sagt och gjort, alla kablar utbytta till cat6 och kommer nu upp i 40-60MB/s till NAS:en vilket är en klar förbättring mot mina tidigare 5-10MB/s! Tack för förslaget

Nu återstår bara att få raspberryn att komma åt NASen. Jag hittar den på nätverket via SMB och min workgroup men när jag försöker ansluta till den så säger den permission denied. Lästa någonstans om att man skall aktivera gästkontot i DSM och efter att jag gjort det så kommer jag lite längre. Nämligen att jag skall skriva in user och password. När jag gjort det och trycker på OK så är det som om den bara refreshar rutan och user och pass är tomt igen.. om och om igen....
Ingen som haft liknande problem med just 413j?

Har du klickat på guest usern och bockat i vilka grupper och vilka privilegier den får ha? jag har ingen raspberry själv men jag kör med smb mot både atv2 och htpc med user/password utan problem.
Antar att du använder stora och små bokstäver som du skrev in på användaren?
Varje gång du skapar en user måste du gå in och välja vilka mappar och vilken usergroup den ska få tillgång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Har du klickat på guest usern och bockat i vilka grupper och vilka privilegier den får ha? jag har ingen raspberry själv men jag kör med smb mot både atv2 och htpc med user/password utan problem.
Antar att du använder stora och små bokstäver som du skrev in på användaren?
Varje gång du skapar en user måste du gå in och välja vilka mappar och vilken usergroup den ska få tillgång till.

Ja. Man borde ju kunna skapa ett konto som man ger fulla privilegier till och sedan skall allt fungera (även utan gästkonto aktivt). Men om jag inte har gästkontot aktivt så kan jag inte ens komma så långt :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckan:

Ja. Man borde ju kunna skapa ett konto som man ger fulla privilegier till och sedan skall allt fungera (även utan gästkonto aktivt). Men om jag inte har gästkontot aktivt så kan jag inte ens komma så långt :S

Hittade detta: http://cagewebdev.com/index.php/tag/cif/

Kanske är en lösning för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Hittade detta: http://cagewebdev.com/index.php/tag/cif/

Kanske är en lösning för dig?

Tack åter igen för tipset men gick på annan linje som fungerade (trotts att jag provat just samma sätt innan)

Skapade ett nytt konto med fulla privilegier och aktiverade efter det gästkontot. Då fungerade att ansluta med det nya kontot. Därefter avaktiverade jag gästkontot och det nya fungerade ändå! Precis så gjorde jag tidigare men då ville det sig inte riktigt......

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

4. Prova byta ut kablar om PC -> Nas funkar felfritt.

Tack. Hade börjat felsökt lite efter mer hastighet efter att ha köpt en 213J, men sommaren har varit för bra för att jag skulle ta tag i det (satt faktiskt i båten och läste ditt inlägg idag ). Nu har jag dock bytt alla kablar till Cat6E och har kommit upp i 90Mbit/s som mest... (enligt synologys prestanda skärm)

//Lasse