Kan inte reboota men shutdown+power on funkar fint

Permalänk
Medlem

Kan inte reboota men shutdown+power on funkar fint

Tjena.

Det här problemet har jag haft sen jag byggde datorn men liksom inte brytt mig om. Nu tänkte jag kanske göra något åt det om det inte är allt för besvärligt, för då skiter jag i det.

Problemet är alltså att jag inte kan göra varmboot på datorn. Då piper moderkortet argt och spottar ur sig overclock failed. Går jag in i biosen och går ur utan att ändra något bootar den fint. Väljer jag istället att stänga av datorn och göra en kallboot så funkar det varje gång.

Irriterande med inget som är direkt viktigt. Kul om man kan lösa det såklart.

Jag kör Win 7 Pro SP 1 och datorn har ni i signaturen. Mina minnen ligger inte på QVL så det kan vara så enkelt.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av drefk2000:

Tjena.

Det här problemet har jag haft sen jag byggde datorn men liksom inte brytt mig om. Nu tänkte jag kanske göra något åt det om det inte är allt för besvärligt, för då skiter jag i det.

Problemet är alltså att jag inte kan göra varmboot på datorn. Då piper moderkortet argt och spottar ur sig overclock failed. Går jag in i biosen och går ur utan att ändra något bootar den fint. Väljer jag istället att stänga av datorn och göra en kallboot så funkar det varje gång.

Irriterande med inget som är direkt viktigt. Kul om man kan lösa det såklart.

Jag kör Win 7 Pro SP 1 och datorn har ni i signaturen. Mina minnen ligger inte på QVL så det kan vara så enkelt.

Har du testat att uppdatera BIOS / reset CMOS?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Har du testat att uppdatera BIOS / reset CMOS?

Ja. Det skulle jag såklart nämt, dumt av mig. Jag har resetat CMOS och jag har den senaste biosen installerad

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem med en dator med en LGA1366 i7 920 och GTX 9800x2 i Quad SLI.

Lösningen för mig va att koppla skärmen till det undre kortet och ställa in i bios att det undre skulle va primary.

Löjligt som attan men det funkade iaf.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Ja. Det skulle jag såklart nämt, dumt av mig. Jag har resetat CMOS och jag har den senaste biosen installerad

Då hoppas jag att du nollställt bios ordentligt när strömkabeln var utdragen EFTER att du uppdaterade bios. Det skadar inte att göra nollställa bios igen. Glöm inte att sen gå in i bios. Ställa in det du vill (tex default setings, datum, tid mm) och spara så att du inte får konstiga meddelanden.

Har du installerat om Windows efter att du byggde färdigt datorn?
Har du inte gjort det så är det helt normalt att Windows går åt skogen då och då tills du gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jag har haft samma problem med en dator med en LGA1366 i7 920 och GTX 9800x2 i Quad SLI.

Lösningen för mig va att koppla skärmen till det undre kortet och ställa in i bios att det undre skulle va primary.

Löjligt som attan men det funkade iaf.

Skumt

Jag kör Nvidia surrond på tre skärmar så jag kan inte koppla skärmarna hur som helst. Nvidia i sin oändliga vishet har bestämt hur man måste koppla med tre skärmar och två grafikkort.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Då hoppas jag att du nollställt bios ordentligt när strömkabeln var utdragen EFTER att du uppdaterade bios. Det skadar inte att göra nollställa bios igen. Glöm inte att sen gå in i bios. Ställa in det du vill (tex default setings, datum, tid mm) och spara så att du inte får konstiga meddelanden.

Har du installerat om Windows efter att du byggde färdigt datorn?
Har du inte gjort det så är det helt normalt att Windows går åt skogen då och då tills du gjort det.

Det är klart jag gjort det ordentligt Och självklart har jag installerat om windows, det är ju trots allt...... windows.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Skumt

Jag kör Nvidia surrond på tre skärmar så jag kan inte koppla skärmarna hur som helst. Nvidia i sin oändliga vishet har bestämt hur man måste koppla med tre skärmar och två grafikkort.

Jo det vet jag MEN... Har du kollat i BIOS vilket kort som är primary?

Och har du testat att byta plats på korten?

Har du gjort ett Mem Test?

Kollat alla energiinställningar så det inte är nått där som är snett?

Funkar reset knappen på chassit?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Jo det vet jag MEN... Har du kollat i BIOS vilket kort som är primary?

Ja

Och har du testat att byta plats på korten?

Ja

Har du gjort ett Mem Test?

Oh ja

Kollat alla energiinställningar så det inte är nått där som är snett?

Så vitt jag kan se finns inget skumt. Min dator är inte tillåten att gå in i sleep eller standby, allt går 100% 24/7

Funkar reset knappen på chassit?

Funkar och funkar. Den resettar datorn men då uppstår samma problem som en restart från windows gör.

Skumt problem helt enkelt

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Skumt problem helt enkelt

No shit...

Är det samma skit om du kör med EN skärm på ETT kort?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

No shit...

Är det samma skit om du kör med EN skärm på ETT kort?

Japp. Jag testade det när jag ändå flyttade runt kort och sånt. Som jag skrev i TS så är det ett väldigt litet problem. Det stör mig dock när datorn gör saker jag inte förstår.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Japp. Jag testade det när jag ändå flyttade runt kort och sånt. Som jag skrev i TS så är det ett väldigt litet problem. Det stör mig dock när datorn gör saker jag inte förstår.

Testat sätta PLL Overvoltage på Disable i bios?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Problemet löst. Jag installerade Win 8 för några dagar sen och efter det kan jag reboota. Windows 7 måste lämna nått skräp i minnet...

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Moderkort: Rampage IV Extreme
Grafik: 780Ti sli
Minnen: Corsair Vengeance 1600 Low Profile
Biosversion: 4804
Hårddiskar: Samsung PRO 512GB, 2x OCZ Vertex 4 256GB, Western Digital Green 1TB
Processor: 3930k

Jag testar att återuppliva denna tråden! Jag har liknande problem som TS hade fast för mig så är det cold boot som inte fungerar som det ska. Det började igår efter att jag hade formaterat datorn. Det som händer är att första gången jag cold bootar så vägrar moderkortet posta och jag blir tvungen att stänga av på knappen. När jag sedan startar den igen får jag bild och ett "overclocking failed!"-meddelande men efter det så fungerar allt som det ska. Det går alltså inte att starta datorn varannan gång.

Saker jag har försökt att lösa problemet med:

1. Uppdatera BIOS
2. Ta ur alla hårddiskar
3. Resetta CMOS
4. Tagit ur ett grafikkort i taget
5. Kört med 2 minnen istället för 4
6. Tagit ur batteriet ur moderkortet
7. Kopplat ur all kringsutrustning
8. Låtit datorn vara strömlös över natt

När jag resettar bios så går det att coldboota men så fort jag klockar upp processorn till 4,2ghz ,med samma settings som har fungerat utmärkt i flera månader, så startar den inte på första försöket. Nu kommer det underliga.. Förut switchade jag till det andra "bioschippet" som har ett äldre bios. Då kunde jag cold boota utan problem med de settings som jag har haft förut men så fort jag uppdaterade det till den senaste versionen så började samma sak att hända där. Det enda sättet att boota korrekt nu är att klocka ner processorn till 4ghz eller lägre. Det skumma är att datorn vägrar coldboota även om jag sätter en volt på 1.36v när jag kör 4.2ghz. Det spelar ingen roll, över 4ghz så vill den inte.

Jag har funderat över vad jag kan ha gjort som skulle kunna ha orsakat detta. Det enda jag kan komma på är att jag kopplade ur alla hårddiskar förutom en av dem när datorn var på. Detta var efter jag hade formaterat diskarna i windowsinstallationsmenyn. Det var alltså ingen som helst aktivitet på diskarna vid tillfället.

Jag har sökt efter svar men inte lyckats hitta något och jag börjar bli en gnutta irriterad på att allting beter sig så skumt. Om det är någon som har några förslag så hade det varit fint!

/Linus