Permalänk

Är dessa temps på en i5-4670k bra?

Sitter med en i5-4670k och en Cooler Master 212 EVO och ligger på en 47-48 grader i idle.. Är detta bra? Kan ha satt på kylpastan fel... Tänker nämligen ta bort allting och lägga på ny.

Hur får man bort kylpasta som bäst? Hörde att man skall använda kaffefilter för att ta bort allt?

Permalänk
Medlem

Det låter lite högt. Jag köpte själv denna cpu till min nya dator för ett par dagar sedan och jag har fortfarande stock-kylaren, och jag ligger på runt 35-38 idle samt 42-48 i load. Om du ska ta bort kylpastan använd dig av aceton eller något liknande lösningsmedel. Sedan när du applicerar den nya kylpastan kom ihåg att inte använda för mycket. Ett "riskorn" räcker gott och väl för att få bra kontakt mellan cpy och kylare.

EDIT: Insåg nu att den kylaren som du har är inte helt och hållet nerslipad då kopparrören ligger direkt mot processorn. Därav kan något mer kylpasta krävas för att uppnå maximal kontakt.

Visa signatur

gg

Permalänk
Medlem

Hmm, jag kör samma kylare som dig men mina temps ligger på 30-35 idle

Visa signatur

[Chassi- Define R4] [GPU- Msi 970 twin frozr] [CPU- 4670k @ liten överklockning] [Mobo- Asus z87 - A] [PSU- HX 750 750w 80+ gold] [Ram- Corsair vengence 8gb][SSD- Kingston 120GB][Hårdrisk- 1TB]
Tillbehör
[Skärm: Koreaskräm 1440p] [Mobil: Iphone 6]
[Tangentbord: Q-pad mk 50] [Hörlurar: Audio Technica Ath-50] [Mus: R.A.T 3]

Permalänk
Medlem

Hej, Du verkar ha lite hög idle temperatur men normalt sätt mäter man inte idle temperaturerna man mäter load för att man kan ha hur bra eller dåliga idle temperaturer som helst och det speglar inte alltid vad man har för något när cpun är under 100% användning och det är de man vill veta för det e vid höga temperaturer som datorn kan ta skada.

Så ladda ner hwmonitor och intelburntest och titta vad temperaturerna blir.

Ska man tabort kylpasta lägga på ny räcker de oftast med vanligt hushålls papper lite kemisk bensin eller aceton eller t-röd.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Hej, Du verkar ha lite hög idle temperatur men normalt sätt mäter man inte idle temperaturerna man mäter load för att man kan ha hur bra eller dåliga idle temperaturer som helst och det speglar inte alltid vad man har för något när cpun är under 100% användning och det är de man vill veta för det e vid höga temperaturer som datorn kan ta skada.

Så ladda ner hwmonitor och intelburntest och titta vad temperaturerna blir.

Ska man tabort kylpasta lägga på ny räcker de oftast med vanligt hushålls papper lite kemisk bensin eller aceton eller t-röd.

Hur gör man för att ta bort det då? Har man bara på t-röd på pappret sen drar bort det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plutoniumxx:

Hur gör man för att ta bort det då? Har man bara på t-röd på pappret sen drar bort det?

Stämmer bra ta vik ihop en pappersbit ta lite t-röd på pappersbiten och gnugga på undersidan av kylaren och på cpun tills de e rent, sen kan man torka efter lite med ett torrt papper också.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Stämmer bra ta vik ihop en pappersbit ta lite t-röd på pappersbiten och gnugga på undersidan av kylaren och på cpun tills de e rent, sen kan man torka efter lite med ett torrt papper också.

Alright.

Någon här som sitter på en 212 Cooler Master EVO som skulle kunna dela med sig utav det bästa sättet att applicera kylpasta? För att uppnå de bästa tempsen?

Permalänk
Medlem

Som vanligt, liten click i samma stolek som ett o kokt riskorn i mitten av processor.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.