Permalänk

Noctua NH-D14 - omöjlig att installera?

Har äntligen fått hem mina datordelar efter min beställning hos Inet och gav mig genast i kast med att montera ihop delarna. Har kört fast på momentet att installera denna processorkylare, får helt enkelt inte fast heatsinken hur mycket jag än trycker på dessa fjädrade skruvar. Har följt medföljande instruktioner till 100% och allt har flytit på hur bra som helst fram till dess att själva kylflänsarna skulle på processorn. Vi är 2 pers som inte är direkt svaga individer som provat vrida in skruvarna korrekt och enligt monteringsvideos jag sett på youtube ska det bara vara att skruva fast dessa hur smidigt som helst.

Tacksam för svar, detta börjar gå mig på nerverna. Blir att inhandla kylpasta-borttagning imorgon då det varit helt omöjligt att bängla med denna kylare utan att lyfta av kylaren ett flertal ggr. Närmsta jag lyckas komma något som kallas framgång är då jag vickat kylaren för att få fast den på ena sidan (vilket går emot konstens alla regler, jag vet) för att sedan vinkla över den tillbaka för att försöka skruva fast den på andra sidan, men dessa fjädrar sitter som bara f*n, det går absolut inte. Vill inte heller vålda allt för mycket då jag inte vill riskera att processorn ryker.

Någon som har ett tips på vad jag kan göra för fel, eller om det helt enkelt är kylaren som är defekt och att jag bör skicka tillbaka den till Inet?

Mvh
Tuborgarn

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du har monterat de 2 skenorna (som kylaren skruvas fast i) med de svarta plastdistanserna right?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tuborgarn:

Har äntligen fått hem mina datordelar efter min beställning hos Inet och gav mig genast i kast med att montera ihop delarna. Har kört fast på momentet att installera denna processorkylare, får helt enkelt inte fast heatsinken hur mycket jag än trycker på dessa fjädrade skruvar. Har följt medföljande instruktioner till 100% och allt har flytit på hur bra som helst fram till dess att själva kylflänsarna skulle på processorn. Vi är 2 pers som inte är direkt svaga individer som provat vrida in skruvarna korrekt och enligt monteringsvideos jag sett på youtube ska det bara vara att skruva fast dessa hur smidigt som helst.

Tacksam för svar, detta börjar gå mig på nerverna. Blir att inhandla kylpasta-borttagning imorgon då det varit helt omöjligt att bängla med denna kylare utan att lyfta av kylaren ett flertal ggr. Närmsta jag lyckas komma något som kallas framgång är då jag vickat kylaren för att få fast den på ena sidan (vilket går emot konstens alla regler, jag vet) för att sedan vinkla över den tillbaka för att försöka skruva fast den på andra sidan, men dessa fjädrar sitter som bara f*n, det går absolut inte. Vill inte heller vålda allt för mycket då jag inte vill riskera att processorn ryker.

Någon som har ett tips på vad jag kan göra för fel, eller om det helt enkelt är kylaren som är defekt och att jag bör skicka tillbaka den till Inet?

Mvh
Tuborgarn

Säker på du använder rätt delar? Finns ju även en 2011-variant av D14 för X79 och bara den.

Exakt vilken D14 har du och vad har du för plattform?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Du har monterat de 2 skenorna (som kylaren skruvas fast i) med de svarta plastdistanserna right?

Gissar att du menar plast"plupparna" på framsidan? Isåfall är dessa monterade. Tog nyss lite bilder för att förenkla:
http://imgur.com/a/P80Ne

Skrivet av Kent:

Säker på du använder rätt delar? Finns ju även en 2011-variant av D14 för X79 och bara den.

Exakt vilken D14 har du och vad har du för plattform?

http://www.inet.se/produkt/5322166/noctua-nh-d14 <-- Direkt kopierad från min gamla kundvagn. Processorn är en i7 4770K.

Permalänk
Proffsmobbare

Jag tror inte att ni är tillräckligt Johnny Bravo för NH-D14.

Vad är det för sockel ni försöker montera den på?

Permalänk
Skrivet av Laine:

JVad är det för sockel ni försöker montera den på?

Intel 1150

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Tuborgarn:

Intel 1150

Har inte svarta fjädrar på mina Noctuakylare, däremot förnicklade. Det är möjligt att svarta är hårdare, men det ska bara vara att trycka ner skruven med en stjärnmejsel samtidigt som du skruvar in den medurs. Det är möjligt att ni får trycka lite hårdare bara.

Det är inte så att monteringsplattornas hål inte ligger i linje?

Jag tror att lite mer kraft är vad som behövs helt enkelt, det brukar vara småkrångligt.

Permalänk

Måste tacka screamin-daemon en extra gång, vid närmare avsyning såg jag att jag fått hem SE2011 versionen istället vilket inte är det jag beställt. Bara att höra av mig till Inet imorgon då och vänta ytterligare en vecka innan jag får datorn att fungera jaja då vet jag iallafall varför det blev som det blev.

Tack alla som svarat i tråden!