Asus förbereder 10,1-tums dator med AMD-processor på 4 watt TDP

Permalänk
Datavetare
Skrivet av thomas_skane:

Bättre batteri och SSD. Sitter med en Asus Transformer (med tangentbordsdocka) som kostade en tusenlapp mer. Den har 14 timmars batteritid och i praktiken kan jag vara borta en hel helg och surfa/arbeta/se på film när jag vill utan att oroa mig för batteri. För studier är 4 timmars praktiskt användning ett krav, helst 8, då långa föreläsningar i salar utan elkontakter vid varje plats är vanligt. Sen ska man sitta med en 2.5" HDD som ska surra igång alla bakgrundstjänster som en Windowsdatorn inte klarar sig utan. En ARM både saknar krävande bakgrundstjänster och drar lite batteri nog för att aldrig behövas stängas av.

Visst är prestandan bättre och med x86 kan man inte förvänta sig samma batteritid men 6-10 timmar samt en SSD för 1000kr mer borde inte vara orimligt? Trevlig prestanda med en "påkostad"grafikkrets är kul i alla fall. Det borde klara lite enklare/äldre 3d-spel, 1080p video och annat både kul och nyttigt. Men som sagt så faller den på batteritid och mekanisk hårddisk.

Dold text

Men du jämför inte samma sak här. Din Asus Transformer har två st batterier på ~25Wh var, en i skärmen och en i dockan. Total batteri-kapacitet är runt 50Wh. Är ju lite luddigt om det är med 22Wh eller 33Wh batteriet man ska klara sig 5 timmar, men enligt de tester som gjorts på 2013 års 11" MBA så klarar den sig ungefär 10-12 timmar på sitt ~50Wh och då talar vi om en maskin som har lite mer pulver under huven.

Så skulle vara förvånad om det inte är med 22Wh batteriet man får runt 5 timmar, vilket i så fall betyder att denna maskin drar ungefär lika mycket ström som din Asus Transformer men den är starkare både CPU och GPU-mässigt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag har en Toshiba med AMD C-60. Den funkar perfekt att skriva/surfa med tom lite lättsam programmering. Den funkar bra och brukar sällan ha lagg, om det händer så sker det i samband med flash.

Har man en AMD 10" så blir det väl inte värt att uppgradera. Jag känner ändå idag att 10" utan löstagbart tangentbord känns lite meningslöst. Kunde likaväl tryckt in en Temash i en hybrid. Har man touch är det gött om tangentbordet inte alltid är ivägen, utan snarare ett tillbehör.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Skrivet av sullon:

Större batteri och SSD. Hur svårt kan det vara? Skulle vara ett givet köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Men då pratar vi ju om en helt annan dator, i en helt annan prisklass? Finns redan alternativ för dig om det är vad du söker. Det här är tydligen en dator för en annan målgrupp

Visa signatur

Dator.