Dvd-brännare som inte längre bränner dvd

Permalänk

Dvd-brännare som inte längre bränner dvd

Hej
Efter att installerat om windows på min dator så kan jag inte längre bränna dvd eller blu-ray utan endast vanliga cd-skivor. Det går bra att läsa DVD men inte bränna. Det är en LiteOn HBS112 och jag har provat uppdatera drivrutinerna till den men det funkar inte heller. Någon som har nån teori om vad det kan vara för fel?

Permalänk

Har du kollat att sata-kabeln sitter i ordentligt på både läsaren och moderkortet?

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk

Ja den sitter i ordentligt, annars skulle den inte fungera alls eller? Hursomhelst så sitter den i.

Permalänk
Medlem

Testat rengörings skiva ?
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/rengoring/dvd-blu-ra...

Edit: läste just dessa reviews från amazon.. så testa på egen risk

Citat:

Works fine from a reliable brand. But..should really only be used on audio cd players or dvd players. PC disk burners rotate much faster and the brush may damage the laser lens, detroying your burner rather than cleaning it.

Citat:

This has been used to clean 6 of my CD drives, 3 of these are PC DVD drives. Contrary to a review claiming it may damage drives in a PC, I think as it is no more than a soft brush cleaning surface dust off the lens, it's unlikely to cause damage. It works well within it's own limits and I have noticed an audible improvement, this isn't a cure all for bad drives but works well for what it is.

Permalänk

Men borde det inte vara något med mjukvaran eftersom den läser cd utan problem, det är som att den inte fattar att den kan bränna DVD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksmagasin:

Men borde det inte vara något med mjukvaran eftersom den läser cd utan problem, det är som att den inte fattar att den kan bränna DVD

Kan vara så att du har 2 lasrar varav den som används för bränning är trasig. Vet inte om dom bygger så längre men fungerade ofta så "back in the day"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eriksmagasin:

Men borde det inte vara något med mjukvaran eftersom den läser cd utan problem, det är som att den inte fattar att den kan bränna DVD

Det är tyvärr ett vanligt fel på DVD/CD-brännare att den s.k brännardelen lägger av. Men en ny sådan kostar ju inte skjortan typ 200:- så det är ju inte en månadslön precis.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Okej men kan det vara den även om den kan bränna cd-skivor?

Permalänk
Medlem

Det sitter 2 lasrar i DVD spelare.
En för CD och en för DVD.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eriksmagasin:

Okej men kan det vara den även om den kan bränna cd-skivor?

De bränner med olika våglängd därav två olika lasrar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Eriksmagasin:

Okej men kan det vara den även om den kan bränna cd-skivor?

Skrivet av Jalle64:

De bränner med olika våglängd därav två olika lasrar.

Aha okej då till min nästa fråga vart får man tag på brännardelen? Hur krångligt är det att byta den? Eller det kanske är lättare att köpa en ny, för att lämna in den på reparation är väll ingen idé.

Permalänk
Medlem

Köp en ny! Du får en DVD/CD-brännare för 150 kronor. Totalt meningslöst att försöka byta. Om du inte är hemmafixare förstås (och väldigt gärna vill), men inte ens då tror jag det är någon mening... xD

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksmagasin:

Aha okej då till min nästa fråga vart får man tag på brännardelen? Hur krångligt är det att byta den? Eller det kanske är lättare att köpa en ny, för att lämna in den på reparation är väll ingen idé.

Det kostar inte mycket alls med en helt ny, så det är inte värt besväret att byta ut en liten del i din trasiga.

Här har du en hel del alternativ, och t o m den dyraste i "vanliga" storleken kostar bara nätet och jämnt 200 spänn
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/datorkomponenter/cd_d...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Köp en ny! Du får en DVD/CD-brännare för 150 kronor. Totalt meningslöst att försöka byta. Om du inte är hemmafixare förstås (och väldigt gärna vill), men inte ens då tror jag det är någon mening... xD

Skrivet av dwd94:

Det kostar inte mycket alls med en helt ny, så det är inte värt besväret att byta ut en liten del i din trasiga.

Här har du en hel del alternativ, och t o m den dyraste i "vanliga" storleken kostar bara nätet och jämnt 200 spänn
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/datorkomponenter/cd_d...

Okej men då blir det en ny brännare tack för hjälpen alla.