Hjälp med extradelar.

Permalänk

Hjälp med extradelar.

Innan jag börjar, jag vet inte om jag la den i rätt forum så rätta mig gärna.

Jag har precis köpt en begagnad, ganska gammal, dator. Den saknar grejor såsom USB 3, trådlöst nätverkskort, etc. Jag tänkte iaf köpa det och lägga in i den.
Ny som jag är så vet jag inte riktigt hur många grejor jag kan ta beroende på mitt nätagg. Jag vet heller inte vilka sladdar jag ska ha till.

Här är en bild på vad jag funderar på att köpa:

http://d.pr/i/rXGU

En enkel, billig lösning.

Mina 2 frågor är egentligen bara, vilka sladdar ska jag ha till den och hur många saker kan jag lägga in i datorn innan nätagget inte klarar mer?

Kan passa på att säga att jag har ett Corsair CMPSU-750TX nätagg.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Ett sådant kort drar inte ngn betydande ström, så du behöver inte oroa dig.

Dom sladdar du använder till det kortet är USB-kablarna till enheterna du vill ansluta.

Edit: Lite fel av mig där. Åtminstone om man ska köra törstiga saker via utgångarna så lär man behöva koppla in en molex. Lär finnas på agget, så ny kabel behövs ej. Men kortet lär väl ha 75W att röra sig med även utan molex, eller hur är det?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Ett sådant kort drar inte ngn betydande ström, så du behöver inte oroa dig.

Dom sladdar du använder till det kortet är USB-kablarna till enheterna du vill ansluta.

Tack. Men angående sladdarna. Vilka sladdar inuti datorn ska jag ha? Den måste väl ha någon slags strömsladd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av antooonn10:

Tack. Men angående sladdarna. Vilka sladdar inuti datorn ska jag ha? Den måste väl ha någon slags strömsladd?

Kortet får den ström det behöver direkt från moderkortet.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Kortet får den ström det behöver direkt från moderkortet.

Det ser ju ut som att det är en molex kontakt uppe i hörnet?

Permalänk

Varför har kortet en Molex kontakt, eller vad är den vita klumpen på toppen av kortet?

Enklare om du angav namnet på kortet än en bild då kan man hitta mer fakta om det och ge ett bättre svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Kortet får den ström det behöver direkt från moderkortet.

Kolla på bilden en gång till så ser det ut som det behöver en 4-pols-molex kontakt.(finns på alla nätaggregat, har du inte många hårddiska osv i datorna så har du med största sannolikhet minst en ledig.).

Permalänk

Hittade vad det är för kort med hjälp av bild sök funktionen på google.
http://www.dustinhome.se/product/5010520691/sandberg-usb-3-0-...

Permalänk

Om datorn är för gammal kanske den inte supportar PCI-E, bara ett tips så du inte står där med ett kort som inte fungerar för din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Det ser ju ut som att det är en molex kontakt uppe i hörnet?

Skrivet av svartpippi:

Varför har kortet en Molex kontakt, eller vad är den vita klumpen på toppen av kortet?

Enklare om du angav namnet på kortet än en bild då kan man hitta mer fakta om det och ge ett bättre svar.

Skrivet av mattoys:

Kolla på bilden en gång till så ser det ut som det behöver en 4-pols-molex kontakt.(finns på alla nätaggregat, har du inte många hårddiska osv i datorna så har du med största sannolikhet minst en ledig.).

Det är som ni säger. Jag justerade mitt inlägg.

Dom där USB-utgångarna kan inte leverera den ström dom ska kunna leverera med den begränsade ström dom får från moderkortet.