Helgsnack: "Får tekniken följa med på semestern?"

Permalänk
Medlem

Jag kom nyligen hem från en skön vecka i Montenegro och dess natur, det enda jag har med mig är min mobil eftersom telefon är alltid bra att ha, jag fick exempelvis SMS från en bekant om incidenten på Arlanda igår så jag tycker det är försvarbart. Däremot köper jag aldrig wifi på hotellet och jag har inte roaming på, jag har lite playlists nerladdade i Spotify så att jag kan lyssna på musik på flyget och även när man ska ta en liten siesta på eftermiddagen efter en dag på stranden. Jag tycker det är skönt att koppla av från allt som är vardag när jag sticker iväg och även då internet, forum och IRC finns kvar när jag kommer hem och jag tycker inte det kliar i fingrarna alls när jag är borta. Istället för att dröna bort tiden vid ett spel eller att slösurfa tar jag hellre en tur i landet jag är i och upplever mat och natur. Men alla gör som dom vill, men ni som gärna tar med sig allt och fixar internet utomlands - prova att bara köra ner fötterna i sanden och skit i allt i 7 dagar, det är jäkla skönt.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Eftersom jag gillar, jobbar och lever med teknik mest hela året (säkert som många andra här) är det ärligt talat j*****vligt svårt att slita sig från älsklingsprylarna på semestern. Haha.

Gör så gott jag kan eftersom jag vet att man verkligen varvar ner efter ett par dagar utan teknik och internet.

Mobil och laptop följer med men mobil används mest att kolla väderprognoser med i skärgården. Laptop finns men hålls för det mesta avstängd förutom att spela upp film med.

Egentligen borde man väl testa att lämna ALL teknik hemma någon gång och inte ens ta mobil med, bara som ett experiment. Man vet ju att det går - fast det känns som att semestra utan sin högra arm ungefär.

Permalänk
Medlem

Beror på semestervalet, men telefon följer alltid med. Allt som oftast följer även plattan eller den bärbara med, och då även HDMI-kabel/adapter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Padfone 2 och vita eller 3ds brukar jag ta med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Samsung galaxy note, mobilen räcker till allt jag behöver, internet banken mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Nu åker jag sällan iväg några längre sträckor men då klarar jag mig med mobilen.

Jag stänger dock av jobbmailen och kalendern så fort jag lämnar arbetsplatsen inför semestern.

Permalänk
Medlem

Mobil och laptop följer med om jag ska iväg någonstans. Mobilen är alltid bra att ha om det skiter sig och sen har jag musik på den. Laptop är bra att använda under resorna och slösurfa på innan man ska lägga sig, funderar dock på att köpa en platta för det ändamålet istället.

Permalänk
Medlem

Systemkamera och Kindle är det enda som följer med, förutsom telefonen som får ligga avstängd och endast användas i nödfall eller för planering av aktiviteter.

Permalänk
Avstängd

jag håller med om att mobilen räcker, internetuppkoppling kan jag klara mig utan.

Permalänk

Åker upp till Norrland en gång per år med flickvännens familj, brukar vara där ca 2 veckor. Kan säga att jag är den enda som inte tar med mig någon form av teknik, det är fel i mitt tycke att ta med teknik, anledningen som jag tar semester är i alla fall för att slappna av och försvinna lite från det moderna samhället.

Så nej, ingen teknik mer än telefonen på semester (För nödsituationer och dylikt).

Permalänk
Medlem

mobilen, ipaden & 3ds xl.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Har varit på harmoniska hippiefestivaler och då kunnat ta med systemkamera och laptop (för backup/tömma minneskortet inför en ny dag).

Kan låta krångligt att gå ut en kväll med systemkamera, men det är alltid värt det i efterhand!

Permalänk
Snusfri

Mobil + laptop, snart dimper en platta ner och då kommer antagligen den att åka med den också.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Jag tar bara med mobilen, hade jag haft en surfplatta så hade den nog fått stanna hemma. Jag sitter i Bulgarien i skrivande stund, dottern sover middag och sambon är vid poolen, jag passar på att slösurfa lite på det gratis wifi som hotellet erbjuder. Jag trodde aldrig det skulle fungera uppe på rummet men det sitter en fet router utanför min dörr, så wohoo!

Det jag gör dock är att jag tar ut sim-kortet ur mobilen, mest för att vara säker på att undvika roamingavgifter samt att ingen kan ringa mig och orsaka utgifter på det sättet heller. Skulle barnen vilja låna mobilen för spel etc så känns det säkrare på det sättet också.

Skickades från m.sweclockers.com

Så gjorde jag också när jag var i Japan och det var ohyggligt dyrt.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

För mig är det mobil och platta (iPad mini) som gäller. Funderar på om jag ska ta med datorn när jag åker till sydostasien för att hålla mig uppdaterad med skola, projektarbete och UF, men får se om plattan kanske får räcka!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Så kan man se det, men bara för att processorn i en smartphone är fyrkärnig behöver inte det betyda att den ens är i närheten lika kraftfull som en stationär dator. Och det är de inte heller :/ Det handlar inte så mycket om antal kärnor eller klockfrekvens.

Skrivet av Umbrellas:

En modern mobil idag är en dator. En dator kan ha många olika former och en smartphone idag klarar definitivt definitionen på en dator, eftersom den är kraftfull nog att göra allt en stationär kan göra förutom de tyngsta sakerna(t.ex. videoredigering, tunga spel etc).

Vad är det som du inte förstår här..?

Permalänk
Medlem

Utomlands tar jag med mig en Nokia mobil för 100kr och köper ett lokalt simkort. Enbart för att kunna ha kontakt med dem där hemma, kollar telefonen varje/varranan kväll kanske.

11" laptopen är med för att 1) lätt kunna boka/boka om hotell/flyg på resan/göra bankärenden 2) Göra backup på foton från systemkameran 3) Kolla på film/tv-serier under flygning/någon slö kväll på hotellet.

Surfplattan är INTE med just bara att datorn är med...

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Avstängd

Mobil tar jag med mig, dator är inte så nödvändigt men kan vara skönt att kolla på nån skön rulle innan bedtime fan.
Mobilen fyller ju datorn funktioner oftast, och fan man är ju på semester ska man ju ta sig borta från tekniken också va va va ?

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Mobiltelefonen är med, annars noll teknik!

Edit: Bluetooth-högtalare också så klart så att man kan lira Spotify på semestern!

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Medlem

Bärbara högtalare (bra ljud är livsviktigt för mig). Samt Spotifykompatibel spelare, gärna att man kommer åt YouTube också. Alltså min Android. Solcellsladdare också så man kan va på vift med högtalarna och mobilen utan urladdning!

Permalänk
Medlem

Telefonen tar jag alltid med, men något annat behöver jag inte. Det var dock lite komiskt när jag och grabbarna var utomlands i somras och efter solandet och badandet så gick vi alltid upp på rummet och körde rutinkoll av FB och instagram innan det var middagsdags. Så lite beroende är man kanske?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Det är ju jätteanvändbart att kunna använda Google Maps när man är utomlands och ska hitta någonstans (offline-kartor eller så köper jag/vi lokalt SIM-kort). Även att kunna ringa flickvännen som är med utan att det kostar 20 kr/min. Eller att kunna google öppettider till någonstans man vill gå så att man vet om det är 17.00 eller 20.00 och man slipper lägga tid på att åka dit om det ändå är stängt.

Lika så med en laptop på hotellrummet så man kan kolla upp kartor, väder, info om resmål etc.

Surfplatta full med TV-serier är guld värt på långflyget också...

Men folk kanske mest åker på all-inclusive till medelhavet och då kan man ju stolt deklarera att man lämnar all elektronik hemma, fast jag är inte lika imponerad.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Det är ju jätteanvändbart att kunna använda Google Maps när man är utomlands och ska hitta någonstans (offline-kartor eller så köper jag/vi lokalt SIM-kort). Även att kunna ringa flickvännen som är med utan att det kostar 20 kr/min. Eller att kunna google öppettider till någonstans man vill gå så att man vet om det är 17.00 eller 20.00 och man slipper lägga tid på att åka dit om det ändå är stängt.

Lika så med en laptop på hotellrummet så man kan kolla upp kartor, väder, info om resmål etc.

Surfplatta full med TV-serier är guld värt på långflyget också...

Du har ungefär med dig allt en vanlig svensson har hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pcnoob:

Hädanefter blir det bara mobilen, då jag senast var på semester spydde en tjej på min laptop och trampade på surfplattan med klackskor så skärmen sprack

Vilket drama! Hoppas du hade försäkring på både din laptop och surfplatta? Även om jag inte har varit med om samma sak som dig så har jag lärt mig att alltid teckna försäkring, framför allt under det första året med en ny produkt...

Jag har alltid med mig mobiltelefonen överallt och har nu den sista tiden börjat ta med mig min dator på olika resor eller semestrar jag gör.

Permalänk
Medlem

när vi åker till Italien (gör det 2 gånger om året)
Har vi alltid med oss 2 till 3 nallar 3-4 surfplattor, en dator, (för att spela på)
+ en stor hdd, en mediaspelare typ boxee eller lg så ungarna kan se på film.
naturligtvis är det en påse med sladdar hörlurar nät adaptera mm med också . ( vi har alltid en extra 15kg väska med oss)

Är vi bara på stranden är det alltid minst 3 nallar, en surfplatta eller dator med (oftast datorn),
så jag får nog säga nej, jag kopplar av bäst när jag är ansluten=) och kan sitta och pula när frugan solar och ungarna leker.

/Aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

semester? sånt känner jag inte till...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Systemkamera såklart, utan varken bilder eller filmer så har man inge minne att kolla på om kanske 30 år, att wow var det så länge sen!?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Utan elektronik? Nä, det går inte. Den finns ju överallt. Visakortet som man använder i bankomat mm. Telefon måste man ju ha (resebolaget skickar sms om försening bl a). Bilder vill man ju gärna ta, antingen med mobil eller kamera.
Jag har med mig mobiler, iPad, systemkamera (ibland), undervattenskamera (ofta). iPad är mitt liv. Där har jag film mm för flyget. E-böcker under semestern, reseguider mm. Wifi är ett måste, då man kollar utflyktmål i närheten, betyg på restauranger, google maps etc etc.
Dock kollar jag inte jobbrelaterade saker som jobbmail mm, sajter som har med jobbet att göra mm.

Visa signatur

Don´t call me stupid!