Gigabyte tillkännager FM2+-moderkort för AMD A-serien "Kaveri"

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte tillkännager FM2+-moderkort för AMD A-serien "Kaveri"

AMD:s kommande processorer i A-serien "Kaveri" kräver den nya sockeln FM2+ och senast att tillkännage nya moderkort är Gigabyte, som bland annat har en Sniper-modell i antågande.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr svårt att se varför man skulle köpa ATX formfaktor till en cpu som dels redan har inbyggd GPU men även känns för klen för tex sli.

Permalänk
Medlem

Men snälla.. Varför skulle jag vilja ha ett atx moderkort till en APU?

Samma problem som AM3, finns ju inga vettiga moderkort i varken m-atx eller itx.

När dessa kommer då är jag förmodligen väldigt intresserad.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Men snälla.. Varför skulle jag vilja ha ett atx moderkort till en APU?

Samma problem som AM3, finns ju inga vettiga moderkort i varken m-atx eller itx.

När dessa kommer då är jag förmodligen väldigt intresserad.

Om man har behov av mycket lagring i chassit eller har många kort i datorn, men inte spelprestanda kan det ju vara en ok grund att bygga på. Antar att de säljer tillräckligt många för att det ska löna sig att ha dom på marknaden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Men snälla.. Varför skulle jag vilja ha ett atx moderkort till en APU?

Samma problem som AM3, finns ju inga vettiga moderkort i varken m-atx eller itx.

När dessa kommer då är jag förmodligen väldigt intresserad.

Det brukar ju släppas modeller utan integrerad GPU också, och säkerligen kommer det även släppas moderkort i pytteklassen så småningom. Jag tycker det är starkt av dem att de vågar värna om ATX-formatet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag är helt övertygad om att AMD's nästa "hög prestanda cpu" kommer ligga på FM sockeln och att dom kommer överge AM.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om man har behov av mycket lagring i chassit eller har många kort i datorn, men inte spelprestanda kan det ju vara en ok grund att bygga på. Antar att de säljer tillräckligt många för att det ska löna sig att ha dom på marknaden.

Nja, jag förstår ju vad man skulle kunna använda det men jag ser inte poängen med att göra någonting så mycket större än vad som behövs.

Skrivet av Ozzed:

Det brukar ju släppas modeller utan integrerad GPU också, och säkerligen kommer det även släppas moderkort i pytteklassen så småningom. Jag tycker det är starkt av dem att de vågar värna om ATX-formatet.

Jag vet inte varför man ska vara extra sentimental med just atx men det är ju trevligt med standarder. Däremot så är det ju nästan ett krav att det är proppat med unika "features", såsom t.ex, en brutal mängd sata portar, massa pci-e 3 slots.. Och liknande.

Att köpa atx när dom flesta ändå bara kör med ett grafikkort ändå.. Och nu är det en plattform som är byggd för att inte ha ett grafikkort..

Aja, det är bara mina "two cents":)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Entusiast

Till alla som skriker om ATX. Kollar man samma nyhet på Anandtech så ser man att tre av de sju är mATX. De som heter XM istället för bara X är mindre. Då väntar vi bara på mITX också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på AMD's 20 nm processorserie så det betyder tidigast hösten 2014. Har inte så bråttom trots att min CPU är en gammal i5 750K från 2009. Grafikkortsutvecklingen går mycket snabbare.

Har kört med Intel + Nvidia i hyffsat många år nu, ska bli kul att köra AMD i kombination framöver nu när de två stora konsolerna är optimerade för den hårdvaran, redan BF4 är optimerat för AMD kort.

Ryktas om att vi kommer få se en 6 Ghz processor från AMD nästa år men det är bara rykten och om den kommer så lär den ha tokig TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Nja, jag förstår ju vad man skulle kunna använda det men jag ser inte poängen med att göra någonting så mycket större än vad som behövs.

Jag vet inte varför man ska vara extra sentimental med just atx men det är ju trevligt med standarder. Däremot så är det ju nästan ett krav att det är proppat med unika "features", såsom t.ex, en brutal mängd sata portar, massa pci-e 3 slots.. Och liknande.

Att köpa atx när dom flesta ändå bara kör med ett grafikkort ändå.. Och nu är det en plattform som är byggd för att inte ha ett grafikkort..

Aja, det är bara mina "two cents":)

Det beror väl på hur pass flexibel man känner att man vill vara. Hittils känns det för min del som att ingen har lyckats göra ett mATX-kort utan att kompromissa bort något, och det är väl ganska naturligt att det inte går göra på så mycket andra sätt när ytan du har att jobba med krymper, och då föredrar jag de stora korten som har plats för fler prylar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara det blir en rejäl processorkraft i dom nya processorerna så har AMD en bra chans att slå emot Intels dominans något
hade inte haft något emot att se Intel på 70% av marknaden vilket hade varit en enorm förbättring för AMD.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror väl på hur pass flexibel man känner att man vill vara. Hittils känns det för min del som att ingen har lyckats göra ett mATX-kort utan att kompromissa bort något, och det är väl ganska naturligt att det inte går göra på så mycket andra sätt när ytan du har att jobba med krymper, och då föredrar jag de stora korten som har plats för fler prylar.

Jo men absolut, det är ju som sagt en del av mitt krav innan jag ens är intresserad av plattformen.

Intel har ju faktiskt intressanta moderkort på bägge m-atx och m-itx som inte känns som kompromisser även om det nu är slaget i sten att m-itx endast har en pci-e slot:)

Skrivet av Zotamedu:

Till alla som skriker om ATX. Kollar man samma nyhet på Anandtech så ser man att tre av de sju är mATX. De som heter XM istället för bara X är mindre. Då väntar vi bara på mITX också.

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl ingen som skriker någonting här?

Jag sa i alla fall endast det jag hade på hjärtat, helt övertygad om att det kommer mängder med kort i mindre formfaktorer, kändes dock som att det var större fokus på atx än andra:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Jag är helt övertygad om att AMD's nästa "hög prestanda cpu" kommer ligga på FM sockeln och att dom kommer överge AM.

Har också en känsla av att det kommer att bli så. Det har ju knappt hänt någonting på am3+ hållet på drygt två år. Kommer ens steamroller med en ny styrkrets?

Permalänk
Medlem

FM2+? Ännu en sockel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Skrivet av FubbHead:

FM2+? Ännu en sockel?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du läser nyheten:

Citat:

Noterbart är att moderkort med sockel FM2+ även blir kompatibla med A-serien "Trinity" och "Richland", men att Kaveri inte kommer kunna användas i tidigare moderkort med sockel FM2.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Detta moderkortet såg mäkta inponerande ut!

Släpper AMD en bra processor till FM2+ med 3-4 moduler(inbyggd grafik eller ej) och detta moderkortet på en bra pris punkt vid lansering så kan jag se en väldigt stor användarkrets!

Jag bland annat!

En bra inbyggd ljudkrets är väldigt underskattad!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Om du läser nyheten:

Noterbart är att moderkort med sockel FM2+ även blir kompatibla med A-serien "Trinity" och "Richland", men att Kaveri inte kommer kunna användas i tidigare moderkort med sockel FM2.

I min ögon betyder det att de har förbättrat något mer än bara optimerat några % i arkitekturen, för en gång skulle.... höll jag på att säga.

ATX är inte intressant längre, mATX gör exakt samma sak fast i ett mindre format som ger mer plats i större burkar eller ger plast för mindre en mindre burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag har tyvärr svårt att se varför man skulle köpa ATX formfaktor till en cpu som dels redan har inbyggd GPU men även känns för klen för tex sli.

Du kan inte köra SLI med en APU.

(Tror jag) Rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

DATOR: | Intel i7 3820@4.2Ghz | Corsair H80i | AsRock X79 Extreme4-M | GTX 1070 | Corsair 16GB CL9 1600 mHz | Asus Xonar D2X | Samsung 830-SSD 128GB | FSP Aurum 750W 80+ Gold | SilverStone Temjin TJ08B-E | Seagate GoFlexPro 500GB(8 st).
Utrustning: | Corsair K90 Mekaniskt | Corsair M90 Mouse | Corsair Vengence 1500 Headset | Razer Carcharias Headset |.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Du kan inte köra SLI med en APU.

(Tror jag) Rätta mig om jag har fel!

SLI är nvidia's grej.

Har för mig att det fanns ett crossfire-läge för att köra APU tillsammans med ett AMD-grafikkort av liknande prestanda. Att para ihop Radeon 6670 och första generationens A8/A10 nämndes lite här och där.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Teddis:

SLI är nvidia's grej.

Har för mig att det fanns ett crossfire-läge för att köra APU tillsammans med ett AMD-grafikkort av liknande prestanda. Att para ihop Radeon 6670 och första generationens A8/A10 nämndes lite här och där.

Ja det gick fint att göra men nyttan med det var ju inte så stor. Det var ju samma problem med CF fast med låg total prestanda. Om man ändå kan tänka sig att köra med ett diskret grafikkort så är det ju enklare att köpa ett lite kraftigare direkt och helt hoppa över det integrerade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle566:

Du kan inte köra SLI med en APU.

(Tror jag) Rätta mig om jag har fel!

Har man ett sådant moderkort tror jag inte man tänker använda den inbyggda grafikdelen i en APU. Då finns det Athlon processorer som alternativ.
En processor som i mitt tycke är för klen för två stycken diskreta grafikkort.

Det var det som var min poäng. Antingen kör man AM3+ och dedikerat grafikkort, eller så kör man FM2 APU. Kör man det sistnämnda så tror jag inte man har behov av ett ATX moderkorts extra funktioner gentemot mATX.

Hoppas du förstår bättre hur jag tänkte nu

Edit: Och nej du kan såklart inte köra SLI med en APU från AMD. Vissa enstaka grafikkort från AMD kan dock köra CF men den inbyggda grafikdelen.

Permalänk
Medlem

Kaveri, det är väl PS4-processorn, fast strippad på några exklusiva finesser som Sony begärt att få dit själva. Det förklarar varför moderkorten presenteras så tidigt, eftersom PS4 är i stort sett klar. Ser man till den parallellen kan man räkna med en relativt kraftfull integrerad gpu, men kanske strypt bandbreddsmässigt, om inte Kaveri chockar med 256-bit minnesbuss vilket inte är omöjligt. Isåfall bör den få Intels integrerade cpu, även Haswell refresh, att se rent löjliga ut ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Inga döskallar eller pistoler? inget köp!

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

Ok för en HTPC kanske? Skulle man föredra haswell/ivy till en filserver?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Entusiast
Skrivet av the squonk:

Kaveri, det är väl PS4-processorn, fast strippad på några exklusiva finesser som Sony begärt att få dit själva. Det förklarar varför moderkorten presenteras så tidigt, eftersom PS4 är i stort sett klar. Ser man till den parallellen kan man räkna med en relativt kraftfull integrerad gpu, men kanske strypt bandbreddsmässigt, om inte Kaveri chockar med 256-bit minnesbuss vilket inte är omöjligt. Isåfall bör den få Intels integrerade cpu, även Haswell refresh, att se rent löjliga ut ...

Nej du tänker på Kabini som är AMDs plattform med Jaguar-kärnor. Det är den som sitter i PS4 och Xbone. Den släpptes för ett tag sedan fast än så länge har de bara fyrkärniga plattformar ute. Sony of Microsoft har en specialare med två stycken Kabini-kluster ihopkopplade.

Kaveri kommer vara första produkten med den senaste iterationen av Bulldozer som heter Steamroller. Det är något helt annat än det som sitter i senaste generationen spelkonsoler. Det verkar dock som om Kaveri kommer med en GDDR5-kontroller utöver den vanliga DDR3 vilket öppnar för väldigt mycket högre bandbredd mot RAM vilket behövs då redan förra generationen integrerad grafik var kraftigt begränsad av minnesbandbredden. Det återstår dock att se hur CPU trivs med de mycket större latenserna som GDDR för med sig. Fast har de fixat mycket med prefetch och cache som de lovat så kan det nog fungera bra ändå. I alla fall för vanligt kontorsarbete och spel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Teddis:

SLI är nvidia's grej.

Har för mig att det fanns ett crossfire-läge för att köra APU tillsammans med ett AMD-grafikkort av liknande prestanda. Att para ihop Radeon 6670 och första generationens A8/A10 nämndes lite här och där.

Stämmer för Trinity. Richland kan köra hybrid crossfire med 7750, vilket gör att du kan spela alla de senaste spelen på 720p i högsta inställningarna (BF3 ~50fps, FarCry 3 ~30fps, o.s.v.). Helt klart bra för en budget dator och om du inte är så kräsen.

Något som hade varit enormt intressant vore om Kaveri kunde köra hybrid crossfire med en mid/high-end gpu i nya Radeon serien som kommer snart. Då hade man kunnat få en riktigt fin-fin budget gaming burk för 1080p gaming. Känns inte så nödvändigt att ha en Intel cpu för gaming burken då en AMD cpu klarar spelen utan bottleneck.