HDD och SSD markerad som Primary

Permalänk
Medlem

HDD och SSD markerad som Primary

Tjena! Tänkte göra en backup av enbart min SSD och har då gjort en ytterligare partition av min HDD på 130 GB då min SSD är 120 GB i rundan svängar men dyker dock upp problem när jag ska välja vilken disk jag ska göra en backup av. Se bild nedan.

Mobo: MSI Z68A-GD65 G3
SSD: 128GB Samsung 830
HDD: 1TB WD Caviar Black
CPU: 2500k

Jag reagerade på att båda var markerade som (System) så jag tog en titt i Disk Management.

Original
Förslag?

EDIT
Tog en titt i bios för att kolla boot order och det visade sig att min HDD var först och sen min SSD men det är fixat nu men en konstig sak var att min SSD var betecknad som CD/DVD enligt bios.

Permalänk
Medlem

Verkar som du har några systemfiler på Z disken. Det står "System, Active Primary Partition"

Permalänk
Medlem

Jo men precis, kan dock inte peka ut vad det skulle vara och framfört varför.

Permalänk
Medlem

Om du hade Z: -disken inkopplad när du installerade OS PÅ SSD, kan tex Bootmanagern ha hamnat där,

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Det var den nog, går det att lösa utan att installera om eller så?

Permalänk

Starta msconfig och kolla under boot-fliken, har du två OS där?

(för att starta msconfig gå in på sök, sen skriv "msconfig" och tryck enter)

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Nej, har enbart ett som pekar på F:\ (SSD)

Windows 7 (F:\Windows) : Curret OS; Default OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Nej, har enbart ett som pekar på F:\ (SSD)

Windows 7 (F:\Windows) : Curret OS; Default OS

Du kan testa att koppla bort SATA kabeln till Z: och sedan starta datorn, om detta lyckas så finns dom nödvändiga boot filerna på din SSD.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Du kan testa att koppla bort SATA kabeln till Z: och sedan starta datorn, om detta lyckas så finns dom nödvändiga boot filerna på din SSD.

Det verkar tyvärr som att du har rätt
Men tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Det verkar tyvärr som att du har rätt
Men tack för tipset

Om din SSD inte bootar så kan du försöka reparera startsektorn http://support.microsoft.com/kb/927392/sv

Visa signatur

janee