Vad kan man göra med DATA (D:)

Permalänk
Medlem

Vad kan man göra med DATA (D:)

Tjena, det är såhär att min dator har 1TB stor hårddisk och det är delat upp på två disker. Det står (C:) 500GB och (D:) 500GB.
Det är såhär att jag har aldrig fyllt själva Data(D:) disken, den har alltid haft 500GB ledig plats. Det jag nu undrar är om jag kan använda (D:) som en SSD? Alltså föra över windows 7 och de spel jag gillar till den? Om jag kan göra så, hur gör jag det? Jag vill verkligen göra min dator snabbare och undrar om detta är ett bra sätt.

Permalänk
Inaktiv

Skall du använda en SSD måste du ju köpa en sådan. När du gjort det kan du flytta över Windows eller vad du nu vill ha på den!

Permalänk

Ehm.. Du måste köpa en SSD om du vill ha en SSD. Du kan inte göra en vanlig hårddisk till en SSD.

Visa signatur

MSI Z370 TOMAHAWK | MSI GeForce GTX 1080 8GB Armor | Intel® Core™ i7-8700K @ 4,7 GHz | Samsung 16GB DDR4 2133 MHz | M.2 PCIe SSD Intel 256 GB | Western Digital 1TB 7200 rpm | FSP 500W 80+ Silver | MSI Codex

Permalänk

För att den ska bli snabbare behövs två fysiska hårdsikar i raid0, går inte med en disk desvärre (vad jag vet).

Permalänk
Medlem

This is science!

Permalänk
Medlem

SSD enheter får du köpa om du ska ha hastigheterna och accesstiderna (accestiderna är det viktigaste skillnaden dock mellan ssd enheter och hårddiskar så stirra dig inte blind på hastigheter)
hårddisken i sig kan inte gå snabbare än vad den gör på varken D eller C då det fortfarande är samma hårddisk...

om du nu ska ha en ssd enhet så rekomenderas för det mesta Intels och samsungs SSD enheter.
lista på vad de kostar och lite annat (skicka gärna meddelande på vilken du funderar på sen så du inte beställer någon som gör skillnad men presterar ganska mediokert men bättre än din hårddisk eller att det är en butik som har lockpriser och verkar billiga men verkar lite okända så postar du vidare om det här)
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s138221231&o=produkt_pr...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Aha, okey tack så mycket.. Jag fick mitt svar iallafall Jag ska tänka på att köpa en SSD då, hör av mig om jag har fler frågor

Permalänk
Medlem

Menar du att du lagrar dina filer på systempartitionen? Jag delar alltid upp mina hårddiskar, fast för systemet har jag sällan mer än 60 GB och resten för filer (alltså data). Mitt problem är att det är lagringsdiskarna som blir fulla, inte systempartitionen. Fördelen är att man kan installera om systemet utan att förlora sina filer.