Permalänk
Medlem

Tung cpu kylare=skada ?

Hejsan

jag har funderat på att köpa Cooler master GTS V8 . Men den vägar ändå 854 Gram ,Tar moderkortet skada av det när man ska flytta runt datorn mycket t.ex om man ska iväg på lan ?

De jag tänker på skada är om moderkortet skulle knäckas eller nåt liknade.

Jag har ingen egen erfarenhet av såna kylare har alltid använt stock kylare o vattenkylare

http://www.sweclockers.com/nyhet/17310-cooler-master-slapper-...

MVH

Permalänk

Det är ingen fara direkt men att transportera chassit liggande är att rekommendera

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det är nog inga problem. Det ska ändå ganska mycket till för att knäcka ett kretskort. Enligt specifikationerna så ska min NH-D14 kylare väga 1.24kg och jag ser inga tecken alls på att vikten skulle vara något problem för moderkortet.
Frakta datorn liggandes med moderkortet neråt om du vill vara på den säkra sidan. Vilket för övrigt kan vara lämpligt oavsett.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det är ingen fara direkt men att transportera chassit liggande är att rekommendera

Skrivet av Zicsoen:

Det är nog inga problem. Det ska ändå ganska mycket till för att knäcka ett kretskort. Enligt specifikationerna så ska min NH-D14 kylare väga 1.24kg och jag ser inga tecken alls på att vikten skulle vara något problem för moderkortet.
Frakta datorn liggandes med moderkortet neråt om du vill vara på den säkra sidan. Vilket för övrigt kan vara lämpligt oavsett.

Okej tack för bra svar

Jag har alltid varit rädd att skada moderkorten vid tyngre kylare

Permalänk
Medlem

Mitt gamla moderkort blev faktiskt böjt utav cpu kylaren (be quiet dark rock pro 2). Den väger mer än 1kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

Hejsan

jag har funderat på att köpa Cooler master GTS V8 . Men den vägar ändå 854 Gram ,Tar moderkortet skada av det när man ska flytta runt datorn mycket t.ex om man ska iväg på lan ?

De jag tänker på skada är om moderkortet skulle knäckas eller nåt liknade.

Jag har ingen egen erfarenhet av såna kylare har alltid använt stock kylare o vattenkylare

http://www.sweclockers.com/nyhet/17310-cooler-master-slapper-...

MVH

'Annars är du ju bara att av/på montera cpu fläkten för säkerhetens skull

Permalänk
Medlem

När jag flyttade valde jag att demontera min D14. Men det hade bara delvis med flytten att göra, jag tog det som ett tillfälle att tömma den på damm (det fanns knappt något, heja fläktfilter) och klämma dit ny kylpasta då jag råkade rucka lite på den när jag tryckte dit mer minne.

Det tar ju inte alls lång tid att montera en processorkylare så länge man har backplaten kvar, då är det oftast bara två skruvar som ska dras åt. Det enda som kan vara är ju kostnaden för kylpasta.

Men som andra sagt, frakta liggandes med moderkortet nedåt så ska det inte vara någon som helst fara. Enda anledningen att Inet tex inte monterar stora kylare är ju för att paketet riskerar att välta i lastbilen när paketet fraktas och det fallet kan vara nog för att knäcka ett moderkort. Men om datorn bara ligger platt på marken ska det inte vara några problem.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Det är ju de plötsliga stoppen som brukar demolera det mesta. Vaggar man burken som ett barn så är det nog inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabbeee:

'Annars är du ju bara att av/på montera cpu fläkten för säkerhetens skull

De är en jätte bra idé. visst kylar pastan kostar men de är en billig kostnad om man jämföra med moderkortet=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

De är en jätte bra idé. visst kylar pastan kostar men de är en billig kostnad om man jämföra med moderkortet=)

Tänk på att ha med grejer för att rengöra/ta bort den gamla kylpastan bara

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Tänk på att ha med grejer för att rengöra/ta bort den gamla kylpastan bara

De vet jag om jag har faktiskt rengörings (Arcticlean )medel till CPU/GPU den dagen de tar slut så finns de alltid T-röd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Tänk på att ha med grejer för att rengöra/ta bort den gamla kylpastan bara

Joo , Och en tub kylpasta är inte så mycket pengar att panga ut med

Permalänk
Skrivet av Zicsoen:

Tänk på att ha med grejer för att rengöra/ta bort den gamla kylpastan bara

Skrivet av nobleman:

De vet jag om jag har faktiskt rengörings (Arcticlean )medel till CPU/GPU den dagen de tar slut så finns de alltid T-röd

Skrivet av Fabbeee:

Joo , Och en tub kylpasta är inte så mycket pengar att panga ut med

Tänk dock på att om man har en Intel-rigg så kan man inte montera om CPU:n hur många gånger som helst innan man slitit ut pinnarna i socketen...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Tänk dock på att om man har en Intel-rigg så kan man inte montera om CPU:n hur många gånger som helst innan man slitit ut pinnarna i socketen...

Varför skall han montera om processorn när han tar loss kylaren?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Varför skall han montera om processorn när han tar loss kylaren?

För att rengöra den. Det går väl annars också, men det kan vara svårt då man kan råka dra ner kylpastan mellan plåten som håller fast CPU:n och IHS:en.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Tänk dock på att om man har en Intel-rigg så kan man inte montera om CPU:n hur många gånger som helst innan man slitit ut pinnarna i socketen...

men vilken tur att jag har AMD CPU då hehe

Permalänk
Skrivet av nobleman:

men vilken tur att jag har AMD CPU då hehe

Grymt!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Tror nog att det är större risk att skada cpun vid upprepade av/på monteringar än om man fraktar den liggandes och kör som folk. :S
Min Dark rock Pro 2 har inte böjt mitt Gene än iallafall. Dock brukar tunga kylare ha ordentliga bakplattor för stöd, har man socket 2011 kan de bli ev. bli värre men har inte sett denna socket personligen. (De är den som man skruvar fast kylaren i själva socketen, right?)

Hade det varit ett utbrett problem hade man hör mycket mer om det med tanka på hur många som kör på feta kylare.

Permalänk

Eller ta ett slutet vattensystem om du är osäker.

Bytte precis ifrån silver arrow till h100i pga kylarens plats i burken och påfrestning på moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirty_Harry:

Eller ta ett slutet vattensystem om du är osäker.

Bytte precis ifrån silver arrow till h100i pga kylarens plats i burken och påfrestning på moderkortet

jag bytar från ett slutet vattensystem till luft kylt för jag är så j'vla tröt på pumpen. den låter värre än en sliten dissel motor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

För att rengöra den. Det går väl annars också, men det kan vara svårt då man kan råka dra ner kylpastan mellan plåten som håller fast CPU:n och IHS:en.

Har aldrig lyckats göra det och har alltid rengjort direkt på CPun i moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com