Acer Aspire S7-392 med 2 560 x 1 440 pixlar i september

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag som går och spanar på laptops i den här prisklassen; vad ska man ta istället? Denna såg ju bra ut liksom

Beror väl mer på vad du ska använda datorn till!

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Icke! Det vi skrev är att den blir dyrare än toppkonfigurationen av Zenbook Touch UX31LA när den fortfarande låg på 16 990 kronor:

Det är ju det jag skriver. Att tydligen är det ÖVER det priset, alltså 16990, alltså dyrare än 17k, alltså alltså!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mayth:

Varför är det alltid 19/9? Hur svårt ska det vara för tillvärkare att inse att vissa av oss vill ha 16/10?

Mvh
Mattias

Tror inte att ekonomer och andra liknande parasiter som styr dessa företag förstår att vissa vill kunna arbeta med en laptop och inte bara titta på tv serier och kanske surfa lite.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Tickles:

Beror väl mer på vad du ska använda datorn till!

Ptja, typ samma stuk? Du sa att det fanns bättre för dom pengarna, tänkte ifall du hade nåt exempel

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Tror inte att ekonomer och andra liknande parasiter som styr dessa företag förstår att vissa vill kunna arbeta med en laptop och inte bara titta på tv serier och kanske surfa lite.

För undra vilket folk som är de stora kunderna här.......undra....

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Kan ju hoppas på det. Det är inte alla som har råd att köpa en ny bärbar för 15000:- var 3-4 år. Vet min gamla bärbara (som i och för sig är rätt gammal nu) där hade batteriet sjunkit med mer än hälften efter 4 år. Efter en 6-7 år höll batteriet ca 30 min och nu håller batteriet högst 15 sek.

Ja annars är den skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Om du bara kollar på film på din laptop så duger 1080p men läsning blir markant bättre vid högre upplösning, särskilt om man spenderar timmar vid pdf'er. Din kommentar påminner mig om alla som sa att vi inte behöver mer än 720p, och sen när 1080p så insåg folk att det fanns en skillnad. Steget till 4K är väsentligt viktigare och när vi kommer till 8K så kommer vi inte kunna se skillnad på TV/film och verklighet som vi kan göra idag. Vi kommer bara se en ram och på så sätt vet vi att det är en TV, samt att innehållet inte nödvändigtvis stämmer överens med omgivningen.

Superhög upplösning gör nästan ingenting för mig när det gäller realism, och då har jag ändå bra syn.

Däremot är jag väldigt känslig för hackande och flimmer. T.ex. ser Panasonics värsting-plasma för 20.000 ut som skräp för mig eftersom jag kan se flimmret och det känns som att stirra in i en neon-lampa.

Likaså kan jag busenkelt se hackade när man spelar filmer i 24fps - det är helt patetisk att vi skryter om 100Hz och 200Hz TV-skärmar när vi använder dom för att spela upp filmer i 24Hz!!!

Jag är helt totalt ointresserad av 4k upplösning för både film och dator. Ge mig +100Hz IPS dataskärmar och +60fps Bluray filmer så börjar vi snacka...

Ledsen om det blev lite "rant" här men vad jag försöker säga är att 1080p på 13-tummare än mer än nog. Sedan gäller det att fiza allt annat som att den inte ska flimmra, inte ha back-light blead, snabb responstid, bra färger, inte dra för mycket ström etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Kan ju hoppas på det. Det är inte alla som har råd att köpa en ny bärbar för 15000:- var 3-4 år. Vet min gamla bärbara (som i och för sig är rätt gammal nu) där hade batteriet sjunkit med mer än hälften efter 4 år. Efter en 6-7 år höll batteriet ca 30 min och nu håller batteriet högst 15 sek.

ja för alternativet att köpa ett nytt batteri finns inte

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ptja, typ samma stuk? Du sa att det fanns bättre för dom pengarna, tänkte ifall du hade nåt exempel

Du säger ju fortfarande inte vad du kommer använda den till, vilket är väldigt viktigt för vilken typ av dator och prestanda!

kollar du runt lite så finns ju några likvärdiga ultrabooks för 9k med ivy-bridge och snäppet bättre grafikkort ute i butiker. Visst lite sämre skärmupplösningar och sådant men som sagt beror ju helt på vad man är ute efter. Sen finns det laptops som är till för mer avancerade operationer, men då får du gå ifrån ultrabooks.

Vill du ha mer ingående råd så tar vi det via PM eller så får du helt enkelt starta en ny tråd för att få hjälp med mer infallsvinklar från andra.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Varför RAID 0??? En SSD är väl snabb nog för den datorn och några tusenlappar mindre gör väl mer för försäljningen?

Permalänk
Medlem

Why!!? Min 27'' har samma upplösning, nu känns det som jag är på dagis igen

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Rofl, seriöst alla klagar på upplösningen? Det var inte länge sedan sweclockers var mitt uppe i 4k hypet.

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mayth:

Varför är det alltid 16/9? Hur svårt ska det vara för tillvärkare att inse att vissa av oss vill ha 16/10?

Mvh
Mattias

För att de som ens bryr sig om 16:10 är en sådan pass liten minoritet att det inte är värt att lansera en skärm för just den målgruppen. De finns men de är få och dessutom så sitter Brorsan på en 16:10 och skillnaden mellan den och min 16:9 är inte ens märkbar.

Skrivet av ajp_anton:

Najs specs, bra skärm, bra anslutningar, äntligen en dator jag kan tänka mig kö... vänta, tangentbordets layout? Argh!

Layouten kommer att ändras när den når den nordiska marknaden.

Skrivet av MrNeikter:

*16:9, (tror iof att det bara var slarvfel.)

1: Alla klagar på TN-panel.
2: TN-panelen ersätts med IPS.
3: Alla börjar klaga på den "för låga" upplösningen.
4: Upplösningen höjs.
5: Alla börjar klaga på bildskärmens förhållande (B/H).
6: ... etc

I dagens läge kan inte alla bildskärmar tillfredsställa alla individers krav och önskemål. Kanske kommer det en "gudaskärm" i framtiden, vem vet? Men nu är det i alla fall som det är så det är bara till att le och vara glad.

Välkommen till verkligheten där folk gnäller för att gnälla trots att de inte vet vad de gnäller om. Jag kan satsa min högra testikel på att majoriteten av de som gnäller på 16:9 är folk som inte ens vet skillnaden eller helt enkelt intalat sig att det är en skillnad. Skillnaden är att 16:9 är mer kvadratisk medan 16:10 är mer rektangulär. Där har du den största skillnaden. Det handlar om millimeter och 120 pixlar på höjden.

Skrivet av AxMi-24:

Tror inte att ekonomer och andra liknande parasiter som styr dessa företag förstår att vissa vill kunna arbeta med en laptop och inte bara titta på tv serier och kanske surfa lite.

Haha. För 16:9 hindrar dig från att arbeta på den. Snarare så att dessa "parasiter" inser att målgruppen är så pass liten att det inte är värt att satsa på det. Det är oftast dessa "parasiter" som lyckas med sina företag medan folk som skapar saker för en minimal marknad inte ens överlever vintern.

Skrivet av TuHack:

Varför RAID 0??? En SSD är väl snabb nog för den datorn och några tusenlappar mindre gör väl mer för försäljningen?

För att det låter coolt att säga "X antal SSD i Raid 0"?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Varför RAID 0??? En SSD är väl snabb nog för den datorn och några tusenlappar mindre gör väl mer för försäljningen?

Alla SSD på marknaden arbetar redan i raid0 under skalet, det är därför de kan vara så snabba eftersom minnestekniken de är byggda på inte är så snabb. Det är också därför som större SSD diskar ibland är snabbare än mindre, de har mera raid0 internt så att säga.

Troligen har de gjort "raid0" på den här laptopen bara för att de ville expandera volymen på hårddisken genom att använda två små hårddiskar istället för en stor. Ska man lägga ihop två hårddiskar och få dubbla volymen är det raid0 och JBOD som gäller, då kan man lika gärna ta raid0. Speciellt då det låter fräsigt och kanske säljer en laptop till eller två.

Fast - som sagt - egentligen är alla SSD redan "raid0" på ett eller annat sätt. Kostnadsmässigt gör det knappast någon skillnad - jag tror dom gjorde det av utrymmesskäl.

Permalänk
Medlem

iMac pro är fortfarande 16:10, retina display och IPS!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För att de som ens bryr sig om 16:10 är en sådan pass liten minoritet att det inte är värt att lansera en skärm för just den målgruppen. De finns men de är få och dessutom så sitter Brorsan på en 16:10 och skillnaden mellan den och min 16:9 är inte ens märkbar.

Välkommen till verkligheten där folk gnäller för att gnälla trots att de inte vet vad de gnäller om. Jag kan satsa min högra testikel på att majoriteten av de som gnäller på 16:9 är folk som inte ens vet skillnaden eller helt enkelt intalat sig att det är en skillnad. Skillnaden är att 16:9 är mer kvadratisk medan 16:10 är mer rektangulär. Där har du den största skillnaden. Det handlar om millimeter och 120 pixlar på höjden.

Haha. För 16:9 hindrar dig från att arbeta på den. Snarare så att dessa "parasiter" inser att målgruppen är så pass liten att det inte är värt att satsa på det. Det är oftast dessa "parasiter" som lyckas med sina företag medan folk som skapar saker för en minimal marknad inte ens överlever vintern.

Haha, påstår du att det inte märks skulle jag säga att du är halvt blind. Den skillnaden märks väl för folk som håller på med texteditering, programering osv. Finns ju en anledning till att man undviker tex microsoft office och dess hemska ribbon.

16/9 hindrar mig inte från att arbeta på den. Men det är extremt frustrerande då man får mindre skärmyta.

Dessutom väldigt ofta som jag kör skärmen i portrait läge bara för att få mer yta för text. En 16/9 fungerar inte bra där heller för då blir den för smal.

16/9 på skrivbordet var ett försök från tillverkare att tillverka billigare paneler och lura svenssons med att sätta en "FullHD" stämpel på den. Och nästan alla svalde det med hull och hår. -.- Skrämmande att se nördar acceptera att tillverkarna bara minskar skärmytan per tum hela tiden. 16/9 och även 21/9 som är på väg frammåt.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Haha, påstår du att det inte märks skulle jag säga att du är halvt blind. Den skillnaden märks väl för folk som håller på med texteditering, programering osv. Finns ju en anledning till att man undviker tex microsoft office och dess hemska ribbon.

16/9 hindrar mig inte från att arbeta på den. Men det är extremt frustrerande då man får mindre skärmyta.

Dessutom väldigt ofta som jag kör skärmen i portrait läge bara för att få mer yta för text. En 16/9 fungerar inte bra där heller för då blir den för smal.

16/9 på skrivbordet var ett försök från tillverkare att tillverka billigare paneler och lura svenssons med att sätta en "FullHD" stämpel på den. Och nästan alla svalde det med hull och hår. -.- Skrämmande att se nördar acceptera att tillverkarna bara minskar skärmytan per tum hela tiden. 16/9 och även 21/9 som är på väg frammåt.

Mvh
Mattias

Det är ju vad du anser, du talat inte för vad andra vill ha eller anser är bra.
Office (2013) är nog det bästa Microsoft har gjort och finns inget arbetsverktyg som är i närheten av samma kvalitet, funktioner och användarvänlighet tycker jag.