Problem med LaCie 2Big Netwok(NAS) v2

Permalänk

Problem med LaCie 2Big Netwok(NAS) v2

Hallå!

Som rubriken lyder så har jag problem med min NAS, jag hittade den i en låda hemma, den har säkert legat där i över ett år så det skulle vara kul att få igång den igen. Jag har laddat ner programvara till den, men NASen hittas inte i nätverket, jag har kollat i routern(Thomson Gateway TG789VN) och kan se att den har fått en egen IP-adress, men jag kan inte komma in på den ändå, jag har även testat att koppla in den direkt i datorn både via Ethernet och USB, men den hittas inte där heller. Det ända är att datorn känner av att ethernet porten används.

För tillfället sitter bara en HDD på 2Tb i den (det ska vara 2st) men det borde väll inte vara det som är felet, jag har även testat att byta plats på HDDn och det gjorde ingen skillnad.

Skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

Kolla i manualen. Brukar finnas en specialadress man kan gå in på. Nånting lacie.local. Sen kan du ändra det själv. Jag har server.local tex.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Skrivet av Tanso:

Kolla i manualen. Brukar finnas en specialadress man kan gå in på. Nånting lacie.local. Sen kan du ändra det själv. Jag har server.local tex.

Nu har jag testat det som står i manualen men det hjälpte inte, det hände ingeting av det som skulle hända.
specialadressen hände det inget med.

Permalänk

Nu har jag även testat att ansluta med min Mac men den säger bara såhär:

"Servern kanske inte finns eller är inte tillgänglig just nu. Kontrollera servernamnet eller IP-adressen samt din nätverksanslutning och försök sedan igen."

Någon som vet vad jag kan göra för att det ska funka?