Försöker byta till SDD disk

Permalänk

Försöker byta till SDD disk

Köpte en Asus X502ca bärbar dator och bestämde mig för att byta ut hårddisken till en SSD 120 gb. Har nog lagt 25 timmar på det och inte lyckats…håller på att bli knäpp.

Har testat en rad olika kloningsprogram. När jag sätter i SSD disken efter kloning får jag upp att datorn behöver återställas. Men det går inte att göra något.

Slutligen tänkte jag ominstallera datorn med hjälp av en w8 iso fil från USB ( har inte cd läsare). Biosen hittar usb:n Men när jag lagt in ISO filen på USB:n dyken den inte upp i biosen.

Känns som det inte är meningen att jag skall byta hårddisk.

Någon som har en ide vad det kan vara för fel ??

Permalänk

Att klona direkt brukar inte vara den bästa lösningen. Helt klart så tycker jag att du ska installera om. Hur har du gjort för att bygga din USB-sticka?

Jag kan helt klart rekommendera detta program av MS: http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Wi...

Du kan inte bara kopiera över ISO:n till usbstickan, den måste "packas upp" och markera USB:n som en bootbar disk.

Hojta om det inte hjälper

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Tejprullen:

Att klona direkt brukar inte vara den bästa lösningen. Helt klart så tycker jag att du ska installera om. Hur har du gjort för att bygga din USB-sticka?

Jag kan helt klart rekommendera detta program av MS: http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Wi...

Du kan inte bara kopiera över ISO:n till usbstickan, den måste "packas upp" och markera USB:n som en bootbar disk.

Hojta om det inte hjälper

Jag har packat upp filen och använt mig av Windows 7 USB DVD Download Tool för att installera den på usbstickan. Så långt verkar allt okej. Men när jag stoppar i den i datorn och tittar i biosen för att ställa in vilken prioritet den skall bootas ifrån dyker den inte upp. Det lustiga är att den dök upp i biosen innan jag la in iso filen via 7 USB DVD Download Tool.
Någon ide på vad som är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndiAndiAndi:

Jag har packat upp filen och använt mig av Windows 7 USB DVD Download Tool för att installera den på usbstickan. Så långt verkar allt okej. Men när jag stoppar i den i datorn och tittar i biosen för att ställa in vilken prioritet den skall bootas ifrån dyker den inte upp. Det lustiga är att den dök upp i biosen innan jag la in iso filen via 7 USB DVD Download Tool.
Någon ide på vad som är fel?

Har du testat att trycka på funktionstangenten F8 när du startar upp datorn för att få upp en Boot Menu.

Edit: Och jag kan även klicka på knappen Boot Menu i BIOS för att kunna välja boota USB minnet i min stationära dator med ASUS moderkort.

Edit 2: Nu är jag inte helt säker på vad du har gjort men du skall inte packa upp ISO filen innan du lägger över den till USB minnet, det är Windows 7 USB DVD Download Tool som skall packa upp ISO till USB minnet.

Visa signatur

janee

Permalänk

Lägg usb stickan som primary drive i BIOS istället för hårddisken, då borde det gå att boota från den.

Permalänk

Problemet är att jag varken får upp USB eller SSD disken i BIOS, så jag kan inte välja varken eller.
Däremot i SATA Configuation så ser jag att SDD finns med.