Permalänk

Ibm 3584 bandrobot

Jobbar med återvinning o fick då in en sån. ser alldeles för fin ut för att slängas, så jag tänkte fiska lite info osv om den

Vet absolut inget om den. därav frågan här

Jag har vad jag tror är en tom bandrobot sönder/dålig skick. tom ramen liksom, finns det något andrahandsvärde i den el är det bara att slänga.

återkmr med bilder o info snart.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det är väl en rätt stor pjäs?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

IBM 3584, känd idag som TS-3500 (http://www-03.ibm.com/systems/storage/tape/ts3500/) eller "Darth Vaders svarta garderob" som vi kallar dem på jobbet är riktigt bra och stabila bandbibliotek.

Jag förstår dock inte ditt inlägg, i fösta meningen säger du "för fin ut för att slängas" i nästa mening säger du "sönder/dåligt skick"? Har du två bandbibliotek eller?
Är ramen inte rak, kasta helt värdelös.

Det du måste ta redan på är vilken/vilka frames du har? Finns det några bandstationer i? Finns det plats för bandstationer eller bara slots för band? Finns robotarmen med?

Problemet är dock att ev. köpare måste måste teckna service&support med IBM eller annan partern och det kommer att kosta dem skjortan om inte IBM fått sälja framen. Är det en library frame eller drive frame så kan det vara så att den har gammal hårdvara som inte fungerar med nya bandstationer och då måste den uppgraderas. Nyare 3584 (om det är en library frame) som använder sig av AMLS har även en mjukvara som måste licensieras för den.

Min gissning är att har man kastat den är det en gammal modell som var för dyr att uppgradera till ny hårdvara.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Det är väl en rätt stor pjäs?

Yupp, typ ett 19" rack stor (eller något större) per frame!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk

jaha då kanske det ej är värt att göra något alls... lite bilder iaf

Robotarmen verkar vara kvar

Då fattar jag vrf man slänga den, det är altså billigare att köpa nytt?

Permalänk
Medlem

Det ser ut som en mycket äldre modell än vi har, frontpanelen ser t.ex. helt annorlunda ut, sedan har någon kört en traktor över grippern ser det ut som och luckan ser ut att saknas till den översta IO-sloten.

Jag ser inte riktigt vad det står på bandstationerna? Ser ut som om det kan stå "Ultrium/LTO 2" (http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_Tape-Open)? I så fall är de troligen från 2003-2004 så du har troligen en minst 10 år gammalt bandbibliotek i din hand.
Idag säljs LTO6 (och ev. 5).

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns