Elsäkerhetsverket har synpunkter på Strömadapter till Wii U

Permalänk
Medlem

Elsäkerhetsverket har synpunkter på Strömadapter till Wii U

Produkt: Wii U Premium Pack typ WUP-011(UKV)/WUO-002(UKV) (stickproppsadapter: 21107)
Importör: Webhallen Sverige AB
Stickproppsadaptern medföljer en spelkonsol, som i sin tur är försedd med en engelsk stickpropp. I Sverige så får man bara sälja produkter med svenska stickproppar. Stickproppsadaptern uppfyller dessutom inte måttbladen för stickproppar, och jordningen är felaktigt utförd. Elsäkerhetsverket har beslutat om försäljningsförbud.

http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljnin...

(Akta era barn)

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem

Detta kan inte vara bra för Nintendo?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Fast detta är ju bara för Webhallen, eftersom de importerar från UK ist för att sälja varianten som andra butiker i Sverige säljer.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte på vilket sätt detta ska innebära ett problem, samt på vilket sätt jordningen är "felaktig".
Dessutom står det uttryckligen "Eftersom bristerna inte innebär någon direkt eller omedelbar fara för person eller egendom har verket bedömt att produkten inte behöver tas tillbaka från återförsäljare och konsumenter." så några barn behöver inte aktas utöver det självklara att hålla dem borta från vägguttag - vilket man ska lära dem ändå.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att beställa dom 2 sladdarna som behövs som svenska varianter från Nintendo/Bergsala ??
och vad kostar det isåfall ?

Permalänk
Medlem

Webhallen importerar flera olika konsoller och spel från UK och öststaterna för att sänka sina priser. Dock ifall man köper en UK konsoll och inte får med en svensk strömadapter så är det en förlustaffär för kunden

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag förstår inte på vilket sätt detta ska innebära ett problem, samt på vilket sätt jordningen är "felaktig".

Det är inget problem, det är en avvikelse från elsäkerhetsverkets föreskrifter och får då inte säljas i Sverige. Står tydligt i länken som Provetecor postade. Utöver felaktiga dimensioner på stickproppen för jordade uttag så saknas jordbleck, således är jordningen felaktigt utförd.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är inget problem, det är en avvikelse från elsäkerhetsverkets föreskrifter. Står tydligt i länken som Provetecor postade. Utöver felaktiga dimensioner på stickproppen för jordade uttag så saknas jordbleck, således är jordningen felaktigt utförd.

Jag missade totalt avsaknaden av jordbleck, de har ju inte direkt valt optimala vinklar på sina bilder. Då förstår jag iallafall varför en varning utfärdats överhuvudtaget.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ragrath:

Fast detta är ju bara för Webhallen, eftersom de importerar från UK ist för att sälja varianten som andra butiker i Sverige säljer.

Ja det har ju ingenting med Wii U att göra över huvud taget utan beror på att Webhallen köpt den billigaste adaptern de kunde hitta på eBay och slängde med den till sina Wii U-kunder.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Ja det har ju ingenting med Wii U att göra över huvud taget utan beror på att Webhallen köpt den billigaste adaptern de kunde hitta på eBay och slängde med den till sina Wii U-kunder.

Sannt men finns det någon som säljer dom svenska versionerna av kablarna, om man nu inte gillar adapters ?

Verkar som Ginza också har sålt gråimport versionen med adaptrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Sannt men finns det någon som säljer dom svenska versionerna av kablarna, om man nu inte gillar adapters ?

Nej, hade det funnits som val hade du nog hittat dom vid det här laget. Du kan skära upp kabeln och byta plugg, krävs inte mycket kunskaper.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Nej, hade det funnits som val hade du nog hittat dom vid det här laget. Du kan skära upp kabeln och byta plugg, krävs inte mycket kunskaper.

lol jo det kan man ju.. har gjort det på min dammsugare då kabeln var trasig.. sitter ju ihop seriöst men ser långt ifrån proffsigt ut med sockerbit och vulktejp... skulle tagit skarvar man klämmer ihop + krymplang men tog det som fanns hemma...

kan ju jämföra med potatisskalare, det finns billiga för 79kr, med lite halvdåligt grepp och den skrammlar men visst fungerar den..
sedan finns dom för 179kr med bättre grepp och inga lösa delar... sedan finns deluxe modellen för 279kr som känns superstabil ser designad ut och har 25 års garanti. visst nu kanske att köpa till en svensk kabel istället för en ny adapter är som att köpa deluxe potatisskalaren för 279kr.. men kanske känner att borde ha köpt den från första början

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

lol jo det kan man ju.. har gjort det på min dammsugare då kabeln var trasig.. sitter ju ihop seriöst men ser långt ifrån proffsigt ut med sockerbit och vulktejp... skulle tagit skarvar man klämmer ihop + krymplang men tog det som fanns hemma...

kan ju jämföra med potatisskalare, det finns billiga för 79kr, med lite halvdåligt grepp och den skrammlar men visst fungerar den..
sedan finns dom för 179kr med bättre grepp och inga lösa delar... sedan finns deluxe modellen för 279kr som känns superstabil ser designad ut och har 25 års garanti. visst nu kanske att köpa till en svensk kabel istället för en ny adapter är som att köpa deluxe potatisskalaren för 279kr.. men kanske känner att borde ha köpt den från första början

Sockerbit? vulktejp? Seriöst, syssla inte med sådant du inte begriper dig på. Köp en lös stickpropp med jordbleck så du slipper ta livet av dig!

http://www.jula.se/jordad-stickpropp-230v-400239

Permalänk
Medlem

tack för tipset men jag är faktiskt elektriker
tog jag det jag hade hemma.. kanske var någon dragavlastning med också så det inte går isär.
hade jag köpt stickpropp så hade kabeln blivit betydligt kortare då det var brott mitt på

bara svarade på inlägget från MugiMugi att visst går det att göra bonnmeckvarianten, men det är inte speciellt snyggt eller bra.

Permalänk
Medlem

Trams utan dess like.... men elsäkerhetsverkets synpunkter har man ju ibland synpunkter på med.

Va nu den strömadaptern skall ha jord överhuvudtaget för är ju en intressant fråga, efter ha kollat mitt gamla wii och even bilder på wii U.

Skrivet av Alpha77:

lol jo det kan man ju.. har gjort det på min dammsugare då kabeln var trasig.. sitter ju ihop seriöst men ser långt ifrån proffsigt ut med sockerbit och vulktejp... skulle tagit skarvar man klämmer ihop + krymplang men tog det som fanns hemma...

kan ju jämföra med potatisskalare, det finns billiga för 79kr, med lite halvdåligt grepp och den skrammlar men visst fungerar den..
sedan finns dom för 179kr med bättre grepp och inga lösa delar... sedan finns deluxe modellen för 279kr som känns superstabil ser designad ut och har 25 års garanti. visst nu kanske att köpa till en svensk kabel istället för en ny adapter är som att köpa deluxe potatisskalaren för 279kr.. men kanske känner att borde ha köpt den från första början

Det det där låter djävligt skummt om du tänker på att en stickpropp kostar typ 30kr om man nu känner för att byta, sedan om nu du med är elektriker så är det la djävligt mycket lättare att gå ut i bilen och hämta en?

Permalänk
Medlem

nu är vi altså offtopic.. *suck*.
avbrott en bra bit in på kabeln.. då är ny stickpropp en minst lika dålig lösning då nästan halva sladden hade blivit bortklippt.
en optimal lösningen hade isåfall vart en helt ny kabel. vilket kanske det blir så småningom.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Myhybris:

Trams utan dess like.... men elsäkerhetsverkets synpunkter har man ju ibland synpunkter på med.

Va nu den strömadaptern skall ha jord överhuvudtaget för är ju en intressant fråga, efter ha kollat mitt gamla wii och even bilder på wii U.

Funderade på det jag med då nätdelen med europakontakt ju saknar jord men kollar man på bilder på UK-nätdelen till Wii så ser den faktiskt ut att vara jordad: http://www.amazon.co.uk/Mains-Power-Supply-Adapter-Console/dp...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

tack för tipset men jag är faktiskt elektriker
tog jag det jag hade hemma.. kanske var någon dragavlastning med också så det inte går isär.
hade jag köpt stickpropp så hade kabeln blivit betydligt kortare då det var brott mitt på

bara svarade på inlägget från MugiMugi att visst går det att göra bonnmeckvarianten, men det är inte speciellt snyggt eller bra.

En elektriker som lagar sina prylar med "skarvar man klämmer ihop" känns som en wannaebe-elektriker. Vilken behörighet har du? BB1?
Man gör inga sådana grejer/ger råd som dina eller använder sådana uttryck om man har någon slags behörighet.

Permalänk
Medlem

Dunde är du nog med offtopic eller vad.. det var ett kanske onödigt svar på MugiMugi dåliga bonnmecksförslag.

Back on topic. någon som har någon länk till vart man kan köpa svenska nintendo sladdar.
Strömadaptrar för Wii U-konsolen och Wii U GamePad.