Storlek på disk vs. storlek

Permalänk

Storlek på disk vs. storlek

När man tar Alt+Retur(Enter) på en fil i Utforskaren (visa egenskaper) så står det "storlek på disk" och "storlek". Vilket visar rätt då, eller vilket visar "hur stor är filen" rättare sagt? Vad är vad?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem

Storlek är hur stor filen är, storlek på disk är hur mycket utrymme filen tar upp på disken med tanke på klusterstorlek.

Ex. Partition med klusterstorlek 4kB. Fil med storleken 8,62kB, utrymmeskrav 12kB eftersom tre klustrar behövs.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Dags för en redig bump, men denna tråden ligger högt upp när man googlar - sååå...

Håller på att backup:a lite filer, och har märkt att det verkar skilja pyttelite i storlek mellan filerna på originaldisken & den nya. Storleken är kanske 20 bytes (om mappen är säg 100-120gb), men storlek på disk är exakt likadan.

Är detta något att oroa sig för (korrupta filer?) eller är det bara att tuffa på? Har provat att öppna några slumpmässiga filer på den nya disken och det verkar inte vara något problem, men ett stickprov är fortfarande bara ett stickprov tyvärr!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Dags för en redig bump, men denna tråden ligger högt upp när man googlar - sååå...

Håller på att backup:a lite filer, och har märkt att det verkar skilja pyttelite i storlek mellan filerna på originaldisken & den nya. Storleken är kanske 20 bytes (om mappen är säg 100-120gb), men storlek på disk är exakt likadan.

Är detta något att oroa sig för (korrupta filer?) eller är det bara att tuffa på? Har provat att öppna några slumpmässiga filer på den nya disken och det verkar inte vara något problem, men ett stickprov är fortfarande bara ett stickprov tyvärr!

Det låter ju jäkligt märkligt måste jag säga. Den enda rimliga gissningen jag kan komma på vore om det är nån slags overhead i filsystemet, metadata i allokeringstabeller/journal, etc, som inte räknades med i filstorleken i tidigare versioner av NTFS eller vad du kör.

Du kan ju om du har tid/ork leta rätt på och köra något program som jämför kopiorna bit för bit, eventuellt går det med "compare by content"-funktionen i Total Commander. Det kommer dock ta sin lilla tid, men kanske bättre att ta det säkra före det osäkra, och när du väl dragit igång det så sköter det sig själv.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Dags för en redig bump, men denna tråden ligger högt upp när man googlar - sååå...

Håller på att backup:a lite filer, och har märkt att det verkar skilja pyttelite i storlek mellan filerna på originaldisken & den nya. Storleken är kanske 20 bytes (om mappen är säg 100-120gb), men storlek på disk är exakt likadan.

Är detta något att oroa sig för (korrupta filer?) eller är det bara att tuffa på? Har provat att öppna några slumpmässiga filer på den nya disken och det verkar inte vara något problem, men ett stickprov är fortfarande bara ett stickprov tyvärr!

Det är inte så att du har din backup-disk formaterad i FAT och din original disk i NTFS. FAT har inte koll på behörigeheter osv. så det skulle kunna förklar skillnaden i storleken precis som kaput är inne på.

Permalänk
Medlem

Backupen är nog inte FAT utan NTFS, men det skiljer ett par år mellan diskarna, det gör det. Sen har jag Win7 på original(/systemdisken) och backupen har nog helt enkelt bara formaterats med NTFS. Var kollar man vilken version det är på filsystemet (googlade lite på det förresten och senaste versionen, 3.1, verkar ha kommit ut för 12 år sedan)? Får kolla vad exakt den andra disken har ASAP, men kan inte det förrän morgondagen!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Liten update: Kikade på backupen nyss och den är NTFS den med. Men till det "roliga" nu. Om jag tittar på en random mapp så kan det skilja några bytes, men om jag kikar på submapparna i den mappen och filerna för sig så syns ingen skillnad, och då kan det handla om kanske 15 bytes för lite när man tittar på huvudmappen, men separat har de 4-5 submapparna ingen diff (så alltså kan det inte vara så att skillnaden är för liten för att synas när man kikar på en enskild mapp?). Tror jag kör på helt enkelt och behåller originaldatan ett tag för att se så inget felar, känns smidigast så. :x

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Skrivet av illusi0n:

Liten update: Kikade på backupen nyss och den är NTFS den med. Men till det "roliga" nu. Om jag tittar på en random mapp så kan det skilja några bytes, men om jag kikar på submapparna i den mappen och filerna för sig så syns ingen skillnad, och då kan det handla om kanske 15 bytes för lite när man tittar på huvudmappen, men separat har de 4-5 submapparna ingen diff (så alltså kan det inte vara så att skillnaden är för liten för att synas när man kikar på en enskild mapp?). Tror jag kör på helt enkelt och behåller originaldatan ett tag för att se så inget felar, känns smidigast så. :x

Kan vara windows som har lagt in overhead info, typ thumbnails, index filer m.m. Så det är nog inget att oroa sig för.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du valt att visa dolda filer, det finns även program förutom win som lämnar en del dolda filer som loggar och olika databaser som ska snabba upp det nästa gång mapen besöks.
Om du vill kolla filerna i sig kan du tex göra det med ett duplikatletningsprogram som Doublekiller http://www.bigbangenterprises.de/en/doublekiller/

Vill du ha en mer avancerad filkopierare som kan verifiera filerna efter kopieringen så kanske Teracopy passar http://codesector.com/teracopy

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.