Hwbot ogiltigförklarar resultat i Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Klockan är ju i mitt tycke en ganska så grundläggande funktion i ett operativsystem.

"Klockan" är ironiskt nog en av dem mer avancerade funktionerna i operativsystemet.

Du har en hel hög med akronymer som PIT, APIC, HPET, TSC, o.s.v. Alla kan tekniskt sett användas för att representera "klockan" men har olika fördelar och nackdelar när det gäller exakthet, upplösning, overhead och beteenden under diverse energisparlägen.

Jag spekulerar lite vilt här, men det känns som att man i Windows 8 har gått över till att i mycket större grad använda sig av TSC. Den är i princip bäst i alla kategorier hos moderna processorer och kräver inte att CPU:n vaknar upp hundratals gånger per sekund för att enbart uppdatera klockan (i.e. förlänger batteritiden).

Det enda problemet är att Intels implementation av TSC (troligen) tickar i takt med BCLK som i normala fall förväntas vara konstant...

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är det jag menar, för om man inte kan starta datorn ens en gång går man ju helt utanför normalt användarscenarie. Känns lite som om man lika gärna kan låta bli då.

Du menar de som sätter världsrekord på flerkärniga processorer men rekordet räknas på en kärna ist för på alla?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Vitsen är att slå världsrekord.

Ibland vill man undvika coldbuggar eller andra saker som får en processor att inte vilja boota.
Väldigt smidigt att prova suicide screen genom att klocka upp det sista i windows.

Liknande argumentation har använts om doping. Jag är förmodligen i minoritet, men jag tycker inte att det är något vidare världsrekord att komma med om du tar bort så många parametrar från normalt användande.

Skrivet av Tumnus:

Du menar de som sätter världsrekord på flerkärniga processorer men rekordet räknas på en kärna ist för på alla?

Det tycker jag är lika fånigt det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Det där är inget bra argument för att inte basha MS om de inte kan få RTC rätt. Att läsa ut tiden från systemets RTC (som är hårdvara, eller åtminstone utanför CPU) är en basuppgift för varje OS och om inte det kan göras korrekt finns ingen anledning att anförtro operativet med någonting. Det är föga imponerande att göra ett OS för hundratals språk eller hundratusentals HW-kombinationer eftersom det är självklarheter för varje OS. Dessutom tillhandahålls flera av de funktioner du räknar upp inte alls av operativet, utan av drivrutiner. Klara sig bra mot säkerhetshot? Menar du allvar? Vi talar om leksaksoperativet som är det som mest i särklass är utsatta för hot.
...
Den här nyheten är bara förbryllande och saknar den tekniska stringens som skulle krävas för att man faktiskt ska förstå vad det handlar om. Inte tusan kan operativet låta CPU-klockan påverka operativets tidshållning? Nämligen så är ju CPU-frekvensen sedan länge typiskt dynamisk och förutom detta har vi "spread spectrum" som standard i många fall. Dessutom så styrs CPU-klockan av en PLL och utgår ifrån en kristalloscillator med allt annat än ideala prestanda. Noggrannheten är typiskt två storleksordningar sämre än en vanlig klockkristall som finns i varje armbandsur. Så Windows måste ha försökt göra något "smart". Varje gång Windows försöker göra något "smart" blir operativet lite, lite sämre. Måtte denna plattform dö ut snarast.

Jag kan nog hålla med om att tidigare Windowsversioner har varit leksaksoperativ. Windows 8 RTM klarar sig dock bra mot säkerhetshot.

Antalet infekterade installationer världen runt i procent:

http://blogs.technet.com/b/security/archive/2013/08/06/the-ri...

Mönstret är ganska enkelt att se. Windows XP kom utan antivirus och antimalware förinstallerat. Windows Vista till Windows 7 SP1 kom med antimalware förinstallerat. Windows 8 RTM kom med antimalware och antivirus förinstallerat. Utöver det förstås nya säkerhetsfunktioner.

Jag tycker att den här nyheten är ett utmärkt exempel på hur djupt man har gått när man har byggt Windows 8. Till och med något så här grundläggande har man gått in och förändrat. Bra att det upptäcktes så att Microsoft har möjlighet att fixa buggen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Trodde först det bara var något som påverkade just benchmarks som använde realtidsklockan till saker som inte den var "tänkt" att användas till, men verkar ju även påverka Windows faktiska användarpresenterade klocka enligt källan. Å andra sidan, så om det bara uppstår om man ändrar på saker man inte "ska" ändra på så är det fortfarande möjligen inget som klassificeras som en "bugg" i sig.

Men ja, operativsystem är komplicerade saker, möjligen speciellt just på den allra lägsta nivån. De mest basala rutinerna som körs och anropas konstant är vanligen optimerade bortom förståelse för de som inte är djupt insatta i vad som händer. Det är högst mänskligt att liknande problem uppstår under sådan optimering. Om utvecklingsrutinerna är "perfekta" så upptäcks problemen i enhetstester, men det är ingen som tror att den sista programvarubuggen har hittats än.

I detta fall antar jag att det har att göra med ändringar i frekvensen för vad som brukar kallas "ticks" i ett operativsystem: tidpunkter där CPU:n kan överblicka och bestämma vilken operation den ska utföra härnäst. Det möjliggör multitasking, dvs att kunna köra flera beräknande processer "samtidigt", på enstaka kärnor. På desktop så har man vanligen helt enkelt satt denna frekvens till ett fast värde och varit glad med det (Windows 7 har tidigare använt 60 Hz, vad jag läst). Dock så har adaptiva tickperioder fördelar ur t ex energisparsynpunkt, och iom att Windows 8 riktar sig även till tablets så antar jag att det är anledningen till att de gett sig in och ändrat i denna kod, vilket säkerligen kan påverka systemklockan om man inte tar speciell hänsyn till detta. Googlade lite för att styrka detta, och hittade denna artikel [Ars Technica]. Kombinerar man detta med stöd för mjukvaru-RTC så får man nog en hel del testfall att ta hänsyn till.

Antaligen inget problem för de som inte överklockar och ändrar på liknande saker, så ingen större fara på taket för Windows i stort (isf hade det säkert märkts vid detta lag). Troligen något som kommer fixas, dock.

Snygga inlägg som detta borde få mer +1! Informativt och intressant, med argument stärkta med källhänvisningar. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Jag kan nog hålla med om att tidigare Windowsversioner har varit leksaksoperativ. Windows 8 RTM klarar sig dock bra mot säkerhetshot.

Antalet infekterade installationer världen runt i procent:
http://blogs.technet.com/cfs-filesystemfile.ashx/__key/commun...

http://blogs.technet.com/b/security/archive/2013/08/06/the-ri...

Mönstret är ganska enkelt att se. Windows XP kom utan antivirus och antimalware förinstallerat. Windows Vista till Windows 7 SP1 kom med antimalware förinstallerat. Windows 8 RTM kom med antimalware och antivirus förinstallerat. Utöver det förstås nya säkerhetsfunktioner.

Jag tycker att den här nyheten är ett utmärkt exempel på hur djupt man har gått när man har byggt Windows 8. Till och med något så här grundläggande har man gått in och förändrat. Bra att det upptäcktes så att Microsoft har möjlighet att fixa buggen.

Hehe, och hur många av de datorerna kör OpenBSD, OSX, GNU/Linux, Solaris...? Ohh, noll i statistiken. Det är klart att version X av Win kan vara enormt mycket bättre än version Y av Win när det kommer till säkerhet, men diagrammen har en del problem. XP har funnits längre och installationer tenderar därför att vara både äldre och opatchade under längre tid. Idag torde XP köras mest i vissa legacysystem. Att ett OS som knappt har nått marknaden har få hot är inte så märkligt. Till Windows "fördel" talar möjligen att det operativet är så vanligt att majoriteten av alla hot riktas mot just win. Andra operativsystem är inte per automatik säkrare, de är bara mindre intressanta att hitta attackvektorer mot.

Å andra sidan så bör man ju normalisera diagrammet. Vi kan ju inte ha antivirusprogram på en installation, men inte på en annan och sedan hävda att den förra är "säkrare"! Duh!

Jag säger det igen, som jag alltid sagt. Windows var som bäst i version 2000. All DOS-baserat (inte NT-baserat) Windows innan var skräp och allting efter har kategoriskt varit skräp. XP var i grunden ett förstört 2000 där man hade gjort saker mer "användarvänliga" (dvs tagit bort grundläggande funktioner som sökning på reguljära uttryck och lagt till animeringar). Vista, 7 och nu 8 har väl aldrig varit mer leksak?

Edit: Jag är inte säker på om jag förstår din sista mening. Vad är det för något man gått på djupet med och ändrat något grundläggande? Jag antar att du inte menar att bundla antivirus, för det är varken djupt eller grundläggande. Snarare idiotiskt, ungefär som MSAV på sin tid. Antivirus (som är en dålig lösning från första början) fungerar hjälpligt därför att de är polykultur. MS har försökt göra det till proprietär monokultur förr. Det har varit som att definiera upp attackvektorn på förhand.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Hehe, och hur många av de datorerna kör OpenBSD, OSX, GNU/Linux, Solaris...? Ohh, noll i statistiken. Det är klart att version X av Win kan vara enormt mycket bättre än version Y av Win när det kommer till säkerhet, men diagrammen har en del problem. XP har funnits längre och installationer tenderar därför att vara både äldre och opatchade under längre tid. Idag torde XP köras mest i vissa legacysystem. Att ett OS som knappt har nått marknaden har få hot är inte så märkligt. Till Windows "fördel" talar möjligen att det operativet är så vanligt att majoriteten av alla hot riktas mot just win. Andra operativsystem är inte per automatik säkrare, de är bara mindre intressanta att hitta attackvektorer mot.

Å andra sidan så bör man ju normalisera diagrammet. Vi kan ju inte ha antivirusprogram på en installation, men inte på en annan och sedan hävda att den förra är "säkrare"! Duh!

Jag säger det igen, som jag alltid sagt. Windows var som bäst i version 2000. All DOS-baserat (inte NT-baserat) Windows innan var skräp och allting efter har kategoriskt varit skräp. XP var i grunden ett förstört 2000 där man hade gjort saker mer "användarvänliga" (dvs tagit bort grundläggande funktioner som sökning på reguljära uttryck och lagt till animeringar). Vista, 7 och nu 8 har väl aldrig varit mer leksak?

Edit: Jag är inte säker på om jag förstår din sista mening. Vad är det för något man gått på djupet med och ändrat något grundläggande? Jag antar att du inte menar att bundla antivirus, för det är varken djupt eller grundläggande. Snarare idiotiskt, ungefär som MSAV på sin tid. Antivirus (som är en dålig lösning från första början) fungerar hjälpligt därför att de är polykultur. MS har försökt göra det till proprietär monokultur förr. Det har varit som att definiera upp attackvektorn på förhand.

Ledset att jag inte får trycka på 'Gilla'-knappen mer än en gång..

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Hehe, och hur många av de datorerna kör OpenBSD, OSX, GNU/Linux, Solaris...? Ohh, noll i statistiken. Det är klart att version X av Win kan vara enormt mycket bättre än version Y av Win när det kommer till säkerhet, men diagrammen har en del problem. XP har funnits längre och installationer tenderar därför att vara både äldre och opatchade under längre tid. Idag torde XP köras mest i vissa legacysystem. Att ett OS som knappt har nått marknaden har få hot är inte så märkligt. Till Windows "fördel" talar möjligen att det operativet är så vanligt att majoriteten av alla hot riktas mot just win. Andra operativsystem är inte per automatik säkrare, de är bara mindre intressanta att hitta attackvektorer mot.

Å andra sidan så bör man ju normalisera diagrammet. Vi kan ju inte ha antivirusprogram på en installation, men inte på en annan och sedan hävda att den förra är "säkrare"! Duh!

Jag säger det igen, som jag alltid sagt. Windows var som bäst i version 2000. All DOS-baserat (inte NT-baserat) Windows innan var skräp och allting efter har kategoriskt varit skräp. XP var i grunden ett förstört 2000 där man hade gjort saker mer "användarvänliga" (dvs tagit bort grundläggande funktioner som sökning på reguljära uttryck och lagt till animeringar). Vista, 7 och nu 8 har väl aldrig varit mer leksak?

Edit: Jag är inte säker på om jag förstår din sista mening. Vad är det för något man gått på djupet med och ändrat något grundläggande? Jag antar att du inte menar att bundla antivirus, för det är varken djupt eller grundläggande. Snarare idiotiskt, ungefär som MSAV på sin tid. Antivirus (som är en dålig lösning från första början) fungerar hjälpligt därför att de är polykultur. MS har försökt göra det till proprietär monokultur förr. Det har varit som att definiera upp attackvektorn på förhand.

"Hehe, och hur många av de datorerna kör OpenBSD, OSX, GNU/Linux, Solaris...?"
Va? Frågar du hur många Windowsmaskiner som kör OpenBSD, OSX, GNU/Linux eller Solaris? Jag förstår tyvärr inte vad du menar.

"Ohh, noll i statistiken."
Det vore väl väldigt märkligt om operativsystem som inte är med hade något annat än noll... eller? Jag förstår tyvärr inte vad du menar.

Jag borde kanske skrivit "Windows-installationer i världen" istället för "installationer i världen". Även om grafen ganska tydligt visar vad det handlar om.

Som det har länkats till tidigare beskriver den här artikeln rätt bra hur man gått in på djupet för att optimera Windows 8. Det var det jag pratade om.
http://arstechnica.com/information-technology/2012/10/better-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Hehe, och hur många av de datorerna kör OpenBSD, OSX, GNU/Linux, Solaris...?"
Va? Frågar du hur många Windowsmaskiner som kör OpenBSD, OSX, GNU/Linux eller Solaris? Jag förstår tyvärr inte vad du menar.
[/url]

Orkar inte citera allt, men summan av det hela torde vara:

det är ganska få installation av Windows 8(.x) än så länge, så det finns ingen motivator för elaksinnade människor att skapa virus och skit till dem. När W8 fått en lika stor, eller större, användarbas som Windows 7 har kommer antalet virus och annat tjafs att ha ökat till samma nivåer.

Tillgång och efterfrågan, typ. Och att försöka göra själva operativet (sic) säkrare genom sånt som UAC är fel väg tror jag. Det måste in djupare än så, men det kommer att inkräkta på vanlig användning (se t ex de säkerhetsvarianter som finns av GNU/Linux m fl - de är rent av skitjobbiga att jobba i). Nu kan man ju argumentera för att "Metro" är rent vidrigt när man kör det på en Windows Server, men skiten finns ju där och är jobbigt, så de kanske får klassning en dag...

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

"Hehe, och hur många av de datorerna kör OpenBSD, OSX, GNU/Linux, Solaris...?"
Va? Frågar du hur många Windowsmaskiner som kör OpenBSD, OSX, GNU/Linux eller Solaris? Jag förstår tyvärr inte vad du menar.

"Ohh, noll i statistiken."
Det vore väl väldigt märkligt om operativsystem som inte är med hade något annat än noll... eller? Jag förstår tyvärr inte vad du menar.

Jag borde kanske skrivit "Windows-installationer i världen" istället för "installationer i världen". Även om grafen ganska tydligt visar vad det handlar om.

Som det har länkats till tidigare beskriver den här artikeln rätt bra hur man gått in på djupet för att optimera Windows 8. Det var det jag pratade om.
http://arstechnica.com/information-technology/2012/10/better-...

Problemet är att du bara jämför olika Windows-versioner och konstaterar att "Windows 8 RTM klarar sig dock bra mot säkerhetshot". Det är som att säga att en dörr av papp klarar sig bra mot intrångsförsök för att den är tio gånger tåligare än pappersdörren du jämförde med. Jämför din pappdörr med en ståldörr istället!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ilja:

Problemet är att du bara jämför olika Windows-versioner och konstaterar att "Windows 8 RTM klarar sig dock bra mot säkerhetshot". Det är som att säga att en dörr av papp klarar sig bra mot intrångsförsök för att den är tio gånger tåligare än pappersdörren du jämförde med. Jämför din pappdörr med en ståldörr istället!

Det låter på dig som att det är jag som har gjort diagrammet. Det är det inte.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det låter på dig som att det är jag som har gjort diagrammet. Det är det inte.

Det spelar ingen roll. Du postade det och använde dig av det i ett argument.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Andra operativsystem är inte per automatik säkrare, de är bara mindre intressanta att hitta attackvektorer mot.

Nja, det är snarare så att man jämför äpplen med päron. Antalet smittade system hos Windows rapporteras med hjälp av statistik från antivirusprogrammen, men hur många kör sådana på *nix systemen? Hur "vet" folk att det inte finns en keylogger tickande i bakgrunden på deras OS X laptopar?

De flesta icke-bärbara *nix maskiner är dessutom konfigurerade som servrar. Nästan alla nyheter om att "webbsida X har blivit angripen" är på ett sådant system. *nix är inte mindre intressant än Windows. Det är bara att angrepsmetoderna är annorlunda.

Skrivet av Corran:

Och att försöka göra själva operativet (sic) säkrare genom sånt som UAC är fel väg tror jag. Det måste in djupare än så, men det kommer att inkräkta på vanlig användning (se t ex de säkerhetsvarianter som finns av GNU/Linux m fl - de är rent av skitjobbiga att jobba i). Nu kan man ju argumentera för att "Metro" är rent vidrigt när man kör det på en Windows Server, men skiten finns ju där och är jobbigt, så de kanske får klassning en dag...

UAC handlar inte enbart om den irriterande rutan som poppar upp.

Systemet styr även sandlådning av applikationer (e.g. isolering av filsystemet och registret) och är orsaken till varför Metro appar inte fungerar alls om man med hjälp av registernycklar stänger av UAC helt i Windows 8.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ilja:

Det spelar ingen roll. Du postade det och använde dig av det i ett argument.

Men det är ni som pratar om att jämföra med andra operativsystem, inte jag.

Skrivet av Weeblie:

Nja, det är snarare så att man jämför äpplen med päron. Antalet smittade system hos Windows rapporteras med hjälp av statistik från antivirusprogrammen, men hur många kör sådana på *nix systemen? Hur "vet" folk att det inte finns en keylogger tickande i bakgrunden på deras OS X laptopar?

Om du pratar om diagrammet jag presenterade så är det en rapport som Microsoft har tagit fram. Jag tror inte att de endast har gått via antivirusprogrammens statistik utan verkligen undersökt hur många datorer som är smittade. Annars vore det orättvist mot de operativsystem där en mindre procent har antivirusprogram installerade.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Men det är ni som pratar om att jämföra med andra operativsystem, inte jag.

Precis det är ju problemet som vi försöker påpeka för dig. Du måste jämföra med andra operativsystem, om du vill ha en någolunda korrekt bild av säkerheten i Windows.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weeblie:

De flesta icke-bärbara *nix maskiner är dessutom konfigurerade som servrar. Nästan alla nyheter om att "webbsida X har blivit angripen" är på ett sådant system. *nix är inte mindre intressant än Windows. Det är bara att angrepsmetoderna är annorlunda.

Nja, nu är du ute på hal is. Att "webbsida X har blivit angripen" har sällan något alls med operativsystemet att göra utan buggar i mjukvaran som körs på operativet, exempelvis Apache, men ofta inte ens där. Oftast så är det bristande säkerhet i PHP-kod och liknande som utgör problemet. Det finns inget operativsystem i världen som kan skydda dig mot det.

Skrivet av strejf:

Men det är ni som pratar om att jämföra med andra operativsystem, inte jag.

Om du jämför Windows mot Windows får du resultat som enbart visar hur säkert Windows är jämfört med Windows.

Skrivet av strejf:

Om du pratar om diagrammet jag presenterade så är det en rapport som Microsoft har tagit fram.

Vi pratar om diagrammet som du länkade till. Om det är Microsoft som har tagit fram eller ej är irelevant. Problemet är precis som MBY berättade för dig; du jämför äpplen med päron. Ena operativsystemet har antivirus installerat, det andra inte osv. Det säger ingenting om säkerheten i själva operatisystemet.

Skrivet av strejf:

Jag tror inte att de endast har gått via antivirusprogrammens statistik utan verkligen undersökt hur många datorer som är smittade. Annars vore det orättvist mot de operativsystem där en mindre procent har antivirusprogram installerade.

Du är ute på hal is nu med; det är farligt att "tro" och sedan använda sig av det som argument. Orättvist? Sen när bryr sig Microsoft om huruvida det är rättvist eller ej? De jämför ju inte, som du själv säger och vi andra påpekar, med några andra operativsystem än sina egna (om nu diagrammet kommer från Microsoft).

Skrivet av Ilja:

Precis det är ju problemet som vi försöker påpeka för dig. Du måste jämföra med andra operativsystem, om du vill ha en någolunda korrekt bild av säkerheten i Windows.

Helt klart sant om man vill få en bild av helheten. Det går ju dock få en intern bild över säkerheten inom Windows-familjen om och enbart om de jämförs under samma förutsättningar vilket inte var fallet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att det verkar vara ett problem för bara Intel CPU:er också. Se uppdateringarna:
http://hwbot.org/news/9824_breaking_windows_8_benchmark_resul...

Citat:

Windows 8.1 is, just like its older brother, affected by at-runtime base clock frequency adjustments. Intel platforms back to LGA775 are affected. From the looks of it, AMD systems are unaffected.

Så kanske inte så mycket en windows-bugg som en Intel-bugg?

Edit: Fast det är ju onekligen märkligt att problemet försvinner om man flyttar Win8 ifrån Intel till AMD och sedan tillbaka igen. Så hwbot har nog en poäng när de tycker att det i grunden är ett Win8-problem och inte ett Intel-problem.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Intressant också att stänga av "dynamic tick" inte verkar ge någon effekt. Ms kan verkligen dethär, eller nåt. Linuxkerneln har varit "tickless" ganska länge, och Intel specar ganska bra hur deras grejer implementerar RTC etc. Ändå verkar Ms gå bet på nåt sätt, samtidigt som det funkar på AMD av någon outgrundlig anledning, nu minns jag inte men inte har de väl någon radikalt annorlunda implementering av RTC ändå? Mjaja.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Nja, nu är du ute på hal is. Att "webbsida X har blivit angripen" har sällan något alls med operativsystemet att göra utan buggar i mjukvaran som körs på operativet, exempelvis Apache, men ofta inte ens där. Oftast så är det bristande säkerhet i PHP-kod och liknande som utgör problemet. Det finns inget operativsystem i världen som kan skydda dig mot det.

<...>

Det går ju dock få en intern bild över säkerheten inom Windows-familjen om och enbart om de jämförs under samma förutsättningar vilket inte var fallet.

Med samma resonemang så borde man i så fall inte heller bekymra sig om vilket Windows som är säkrast när det i majoriteten av fallen är webbläsaren/Java/Flash/dum-användare-som-klickar-på-virus.exe som är kryphålet och inte själva operativsystemet?

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weeblie:

Med samma resonemang så borde man i så fall inte heller bekymra sig om vilket Windows som är säkrast när det i majoriteten av fallen är webbläsaren/Java/Flash/dum-användare-som-klickar-på-virus.exe som är kryphålet och inte själva operativsystemet?

Nja, jag förstår din poäng och visst jag kunde förtydligat att om det finns buggar i tredjepartsmjukvara så kan det likväl finnas för Linux och övriga operativsystem. Det stannar ju dock inte där. I Windowsfallen så är ofta buggar i tredjepartsmjukvara vägen in förbi operativsystemets portar (om de så står öppna redan eller man lyckas hitta OS-buggar kan ju kvitta i Windows-fallet).

Det är väldigt ovanligt med buggar i Linux-kärnan som ger dig root-access, dvs fulla rättigheter för systemet. Det går med andra ord inte klicka på virus.exe och helt plötsligt är "datorn infekterad". Det enda som kan hända är att man gör skada för den nivå av rättigheter man har men inte allvarligare än så. Detsamma kan inte sägas för Windows-familjen genom tiderna.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

På grund av billiga maskiner utan hårdvaru RTC... Mitt senaste Amiga 600 bygge (från 1992) jag håller på med har fått en hårdvaru RTC modul med batteri backup

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.