Datorn bootar inte efter kort strömavbrott, hårddisk sönder?

Permalänk
Medlem

Datorn bootar inte efter kort strömavbrott, hårddisk sönder?

(Hoppas att det är rätt kategori)

God kväll gott folk!

Nu är det så att föräldrarnas datorn har lagt av efter ett antal väldigt korta strömavbrott. Datorn i frågan har redan några år på nacken och är inte den snabbaste längre men om det funkar så funkar det! Efter en av dom strömavbrotten försökte morsan starta datorn men den fastnade på laddningsskärmen av windows vista (nedan i bild). Efter allt det där tog jag ut hårddisken och provade den i min dator, datorn startade som vanligt men även min fastnade på laddningsskärmen av operativsystemet (windows 7). Sedan startade jag om datorn igen och gick in på biosen där datorn hittade båda hårddiskar men den ville fortfarande inte boota på mitt operativsystem (windows 7).

Hur ska jag gå tillväga? Har hårddisken gett upp eller är det nånting annat som är felet?

Om ni inte förstå nånting eller behöver mer information är det bara att fråga.

Tack på förhand,

Doez

Permalänk
Medlem

Testa att köra en reparation av operativsystemet genom att trycka F8 mellan BIOS och Windows, välj "Reparera datorn"/"Repair this computer".
Chansen är att det är MBR som blivit felaktigt.
Om reparationen inte lyckas, testa att välja "Avancerade alternativ", "Kommandotolk" och skriv sedan
fixmbr
fixboot
Stäng fönstret, välj att starta om datorn och hoppas på det bästa.
Ingen data försvinner av dessa kommandon.
Du kan även försöka med en systemåterställning men då finns risken att nyligen installerade program försvinner, beroende på när den sista återställningspunkten gjordes.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att hårddisken flyttade/skrev viktiga filer precis när spänningen försvann, något som nu resulterat i korrupt mjukvara.
Har du en Windows Vista skiva till hands? Pröva att boota till den, och utför en reparation av operativsystemet.

Edit: Fack

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan inte flytta disken till en annan dator utan att det blir problem så det testat säger inte mycket, därmot kan du kolla om du kan lösa filerna på disken från din normala installation.
Kan du läsa så passa på att göra en backup utifall det skulle krävas en ominstalltion senare.
Du kan prova att boota dina föräldrars dator via en live linux, ladda hem tex Mint eller Ubuntu och gör en installationsusb, den kan du sedan starta deras dator ifrån utan att installera, funkar det så vet du att det är fel på win installationen och funkar det inte så kan det tyda på hårdvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Testa att köra en reparation av operativsystemet genom att trycka F8 mellan BIOS och Windows, välj "Reparera datorn"/"Repair this computer".
Chansen är att det är MBR som blivit felaktigt.
Om reparationen inte lyckas, testa att välja "Avancerade alternativ", "Kommandotolk" och skriv sedan
fixmbr
fixboot
Stäng fönstret, välj att starta om datorn och hoppas på det bästa.
Ingen data försvinner av dessa kommandon.
Du kan även försöka med en systemåterställning men då finns risken att nyligen installerade program försvinner, beroende på när den sista återställningspunkten gjordes.

Tack för ditt svar!

Har provat att trycka på F8 mellan BIOS och Windows utan vidare framgång, datorn fortsätter till en ny skärm som säger windows is loading files (bild nedan) och sen fortsätter den till vista laddningsskärmen som i mitt första inlägg. Trycker jag fel mellan BIOS och windows? Har du nån aning om när man ska trycka på F8?

Annars så får upp några valmöjligheter när jag starta upp datorn, typ Diagnostics och några till (kan ta bild eller skriva ner dom vid behov). Jag kan komma in i BIOS eller köra en compaq diagnos på datorn som säger att allting funkar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan inte flytta disken till en annan dator utan att det blir problem så det testat säger inte mycket, därmot kan du kolla om du kan lösa filerna på disken från din normala installation.
Kan du läsa så passa på att göra en backup utifall det skulle krävas en ominstalltion senare.
Du kan prova att boota dina föräldrars dator via en live linux, ladda hem tex Mint eller Ubuntu och gör en installationsusb, den kan du sedan starta deras dator ifrån utan att installera, funkar det så vet du att det är fel på win installationen och funkar det inte så kan det tyda på hårdvarufel.

Ska prova det där med usb minnet.

Är det bara att ladda ner ubunta och sedan skapa en live usb med tex http://www.linuxliveusb.com/en/home ?
Om jag förstår dig rätt så borde den boota ifrån usb-minnet? Behöver man ändra på "boot order"?

Permalänk
Medlem

En disk går inte sönder av ett strömavbrott. Men sker strömavbrottet under skrivning till MFT (Master File Table) så blir filsystemet korrupt. Det är troligen det som hänt. Chkdsk kan eventuellt korrigera filsystemet. Men gör för säkerhets skull först en avbild av filsystemet. Det kan du göra under linux med dd eller ddrescue. Kolla noga att du anger rätta diskar då programmen skriver över utan att fråga.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Rekordmedlem

Det ska nog gå bra att skapa en bootusb med det progget, bootordningen kan behöva ändras eller så kanske man behöver hålla ner en knapp, tex asus har F8 som ger en moderkortsmeny där man kan välja bootenhet utan att ändra något i bios, men det beror på datormodell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

En disk går inte sönder av ett strömavbrott. Men sker strömavbrottet under skrivning till MFT (Master File Table) så blir filsystemet korrupt. Det är troligen det som hänt. Chkdsk kan eventuellt korrigera filsystemet. Men gör för säkerhets skull först en avbild av filsystemet. Det kan du göra under linux med dd eller ddrescue. Kolla noga att du anger rätta diskar då programmen skriver över utan att fråga.

Det är nog det som har hänt, för att komma till chkdsk behöver man väl först komma in till windows recovery console eller? Har provat att komma in i recovery consolen utan vidare framgång (ska prova igen). Är det bara att trycka på F8 innan datorn bootar windows?

Permalänk
Medlem

Min kompis råkade av misstag dra ut strömsladden till datorn under drift vilket ledde till att datorn inte kunde starta efteråt.
Det hade blivit ytfel på hårddisken när strömmen bröts så därför kunde inte windows läsa in systemfilerna.
Lösningen var att köra Spinrite som fixade de dåliga sektorerna på disken.
Efter det gick det bra att starta datorn igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuvok:

Min kompis råkade av misstag dra ut strömsladden till datorn under drift vilket ledde till att datorn inte kunde starta efteråt.
Det hade blivit ytfel på hårddisken när strömmen bröts så därför kunde inte windows läsa in systemfilerna.
Lösningen var att köra Spinrite som fixade de dåliga sektorerna på disken.
Efter det gick det bra att starta datorn igen!

Ska prova lite olika saker imorgon, det som oroar mig lite just nu är att jag inte kan komma in i system recovery av nån skum anledning. (gotta love inte självbyggda datorer)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av D0ez:

Ska prova lite olika saker imorgon, det som oroar mig lite just nu är att jag inte kan komma in i system recovery av nån skum anledning. (gotta love inte självbyggda datorer)

Om filsystemet är skadat så är det inte så konstigt, det kan vara så att disken har såna logiska fel att den behöver partiorneras/formateras om för att fungera normalt igen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om filsystemet är skadat så är det inte så konstigt, det kan vara så att disken har såna logiska fel att den behöver partiorneras/formateras om för att fungera normalt igen

Aja, får väl köra på en omformatering då. Alla viktiga filer ligger ändå på den externa hårddisken så jag hoppas att den funkar utan problem, blir äntligen dags för päronen att uppgradera till windows 7

Tack för alla svar och möjliga lösningar men tror att det här blir den lättaste vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D0ez:

Aja, får väl köra på en omformatering då. Alla viktiga filer ligger ändå på den externa hårddisken så jag hoppas att den funkar utan problem, blir äntligen dags för päronen att uppgradera till windows 7

Tack för alla svar och möjliga lösningar men tror att det här blir den lättaste vägen.

Glöm inte att ta bort och skapa ny(a) partition(er) på disken också. Många var tvungen att göra det också för att felet var kvar när de bara formaterade och installerade om Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Glöm inte att ta bort och skapa ny(a) partition(er) på disken också. Många var tvungen att göra det också för att felet var kvar när de bara formaterade och installerade om Windows.

Skulle du kunna förklara lite mer omkring det? Tror att det hjälper mig, har precis provat att köra en ren installation med hjälp av ett usb minne men jag kommer ingenstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D0ez:

Skulle du kunna förklara lite mer omkring det? Tror att det hjälper mig, har precis provat att köra en ren installation med hjälp av ett usb minne men jag kommer ingenstans.

När du installerar. Välj det avancerade alternativet (ej uppdatera). Sen i fönstret där du väljer disk/partition att installera på så finns det ett till avancerade alternativet som ger dig möjlighet att ta bort alla partitioner innan du fortsätter installationen.

Om du menar varför man gör så här så har bla mrqaffe och fagerja förklarade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

När du installerar. Välj det avancerade alternativet (ej uppdatera). Sen i fönstret där du väljer disk/partition att installera på så finns det ett till avancerade alternativet som ger dig möjlighet att ta bort alla partitioner innan du fortsätter installationen.

Om du menar varför man gör så här så har bla mrqaffe och fagerja förklarade det.

Kommer inte ens vidare i installations skärmen av windows alltså det första laddningsskärmen så jag har inte möjligheten att formatera om eller nånting åt det hållet.

Permalänk
Rekordmedlem

Du botar från usbpinnen eller vad du nu använder och väljer avancerade alternativ, där kan du sedan ta bort partitioner, ta bort alla så kommer sedan installationprogrammet att fråga om det ska skapa en partition.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till en annan dator med samma Windows version eller högre? I så fall kan du montera in disken där och från den datorn köra en kommandoprompt med administratörsbehörighet och använda kommandot fsutil dirty set X: där X: motsvarar enheten som din partition på din hårddisk får i den nya datorn. Detta kommer att framtvinga en avsökning av disken vid nästa omstart om inte din andra dator redan gör detta.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Har löst problemet nu, har formaterat om hårddisken och håller nu på att ominstallera windows.

Tack för alla svar och tips!