Win7 / Linux känner inte igen HDD

Permalänk
Medlem

Win7 / Linux känner inte igen HDD

Jag hade kört freenas (unix) på en USB sticka, systemet var alltså installerat på usbn. Jag har en WD HDD 2T som jag använde bara som lagring.
Nu har jag bestämt mig att installera fulll Linux på själva hårdisken, men ijag kan ej installera något OS på HDD pågrund av att systemet inte känner ingen den. Windows 7 hittar inte heller när man försöker installera, jag är säker på att någon Unix fil har smygit sig in och det är orsaken. vad ska jag göra?
Jag har formaterat om den men det står att den inte känner igen HÅRDVARAN.

Glömde nämna att när man bootar så får jag upp, This is a FreeNas data disk and can not boot system. System halted.

Visa signatur

Gamer: AMD RYZEN 1800,MSI X370 Gaming Pro, DDR4 32gb 2666Mhz, Vega 56 8GB,OCZ Trion 240GB, Samsung SSD 830 128gb, 2TB HD, WD HD 650GB, XFX 850W HTPC: i5 2500, 16gb ram, samsung ssd 500gb, Gefroce 1030

Permalänk
Medlem

Boota datorn med gparted live usb eller live cd så kan du där skapa ny partitionstabell, nya partitioner och formatera. Det är ofta enklare än att göra i intallationsprogrammet för ditt operativsystem.

Jag hade liknande problem när jag skulle installera Windows 7 på en hårddisk som hade varit bootdisk till FreeBSD. Men Gparted Live löste problemet.

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php