Dator och 770 dör oregelbundet?

Permalänk
Medlem

Dator och 770 dör oregelbundet?

Tjenare. Har ett problem med mitt PNY 770.
När jag sitter och spelar (t.ex WoW) så händer det ibland att hela skärmen blir svart i någon sekund, och sedan krashar datorn till desktop, och sedan får jag en varning om att Grafikkortet har slutat att fungera.
Har den senaste drivrutinen till GPUn.
ÄVEN ibland kan det hända att hela datorn dör och startar om sig automatiskt.
Kortet ligger på ca 65C (max) och CPUn ligger på 50-55 vid max (kör inte med stock kylare)
detta kanske händer 1- 3 gånger per dag.

Specs:

GPU: PNY 770 2GB
CPU: Intel i5 3470 @ 3.20ghz (maxklockat till 3.60ghz)
RAM: 16GB 4x 4Gig HyperX @ 1600 MHZ
Moderkort: MSI B75MA-P45, Socket-1155
Nätagg: Corsair CX 750 W Modulärt.

Tack för visad hjälp :).

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har överclockat grafikkortet?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Det är inte så att du har överclockat grafikkortet?

Nope.. Kör på stock inställningarna.

Permalänk
Medlem

Okej. Kör ner processorn i orginalklock o se om det blir nån skillnad?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Hade rensat bort alla grafikdrivrutiner och installerat aktuell version på nytt.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk

Om du kör med de senaste betadrivrutinerna så är det nog dem som är boven, annars vet jag inte.

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk

Är väl inte så troligt i ditt fall men exakt så fick jag för en tid tillbaka och det berodde på att jag hade ett för klent nätagg, problemen jag upplevde var exakt de du skriver. Du sitter däremot på ett 750w så brist på kräm borde det ju inte vara (om nätagget nu är inte på väg att gå sönder), men den dumma standardfrågan är väl att fråga om samtliga kablar sitter i?

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

Är väl inte så troligt i ditt fall men exakt så fick jag för en tid tillbaka och det berodde på att jag hade ett för klent nätagg, problemen jag upplevde var exakt de du skriver. Du sitter däremot på ett 750w så brist på kräm borde det ju inte vara (om nätagget nu är inte på väg att gå sönder), men den dumma standardfrågan är väl att fråga om samtliga kablar sitter i?

Japp, allt sitter där det ska. Nä det tror jag inte är fallet, mitt nätagg är ca 4-5 veckor gammalt, och 80+ gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkzideR 84:

Om du kör med de senaste betadrivrutinerna så är det nog dem som är boven, annars vet jag inte.

Ska formatera om datorn nu till veckan och kolla om problemet löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Okej. Kör ner processorn i orginalklock o se om det blir nån skillnad?

Det gör/är ingen skillnad alls.

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem som visade sig vara en av strömkablarna var glapp så när jag rörde kortet så gick led lampan från grönt till rött för nån milli sekund och då tror ju datorn att man hastigt har ryckt kortet.
Jag fick tom BSOD helt random så kika över kablarna noga.

Edit: strömkablarna till grafikkortet alltså...

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Hade liknande problem som visade sig vara en av strömkablarna var glapp så när jag rörde kortet så gick led lampan från grönt till rött för nån milli sekund och då tror ju datorn att man hastigt har ryckt kortet.
Jag fick tom BSOD helt random så kika över kablarna noga.

Edit: strömkablarna till grafikkortet alltså...

Tusen tack! Kan va detta ja, kollar det direkt!

Permalänk

Har du det senaste bioset till moderkortet? Vet att vissa moderkort haft problem med 770, 780 och Titan om man inte har det senaste.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

CX 750M är inte 80 gold utan 80 bronze. Mitt råd att kolla ifall allt är uppdaterat BIOS drivers etc och att se ifall alla kablar sitter ordentligt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Obalaan:

Hade liknande problem som visade sig vara en av strömkablarna var glapp så när jag rörde kortet så gick led lampan från grönt till rött för nån milli sekund och då tror ju datorn att man hastigt har ryckt kortet.
Jag fick tom BSOD helt random så kika över kablarna noga.

Edit: strömkablarna till grafikkortet alltså...

När du ändå är där och drar så se till att kortet sitter ordentligt i Pci-e kontakten.

Nu har du ju fått meddelande om att just grafikkortet slutat fungera, annars hade jag testat ramminnet!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonKG:

Tjenare. Har ett problem med mitt PNY 770.
När jag sitter och spelar (t.ex WoW) så händer det ibland att hela skärmen blir svart i någon sekund, och sedan krashar datorn till desktop, och sedan får jag en varning om att Grafikkortet har slutat att fungera.
Har den senaste drivrutinen till GPUn.
ÄVEN ibland kan det hända att hela datorn dör och startar om sig automatiskt.
Kortet ligger på ca 65C (max) och CPUn ligger på 50-55 vid max (kör inte med stock kylare)
detta kanske händer 1- 3 gånger per dag.

Specs:

GPU: PNY 770 2GB
CPU: Intel i5 3470 @ 3.20ghz (maxklockat till 3.60ghz)
RAM: 16GB 4x 4Gig HyperX @ 1600 MHZ
Moderkort: MSI B75MA-P45, Socket-1155
Nätagg: Corsair CX 750 W Modulärt.

Tack för visad hjälp :).

Har du senaste BIOS versionen? Om inte lägg in den och sedan justera inställningarna.

Jag skulle testa hur systemet fungerar med 2 minnesmoduler för att se om stabiliteten infinner sig. Det är dock inte bara GPU värmen som spelar in utan värmen på grafikkortets regulatorer om minnen vilka kan spöka om man råkat få ett mindre bra kort.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Har du det senaste bioset till moderkortet? Vet att vissa moderkort haft problem med 770, 780 och Titan om man inte har det senaste.

Nope det har jag inte. Har faktiskt inte en aning hur man uppdaterar..

Permalänk
Medlem

Kolla här. Tips är att läsa på lite hur man gör innan du flashar om, så inget går fel. Lär finnas mycket guider om du söker.

http://www.msi.com/product/mb/B75MA-P45.html#/?div=BIOS

EDIT: About how to flash the BIOS, please refer to BIOS flash SOP http://www.msi.com/service/biosupdate/

Version 1.5 har: - Improved PCI-E display card compatibility.

Men ta den senaste IMO.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Kolla här. Tips är att läsa på lite hur man gör innan du flashar om, så inget går fel. Lär finnas mycket guider om du söker.

http://www.msi.com/product/mb/B75MA-P45.html#/?div=BIOS

EDIT: About how to flash the BIOS, please refer to BIOS flash SOP http://www.msi.com/service/biosupdate/

Version 1.5 har: - Improved PCI-E display card compatibility.

Men ta den senaste IMO.

Tack så hemskt mycket! Men bara en fråga, hjälper det om jag installerar om BIOS - och vad kan hända ifall någonting går fel (i detta fall hoppas jag inte det..) Är det så farligt som alla säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonKG:

Tack så hemskt mycket! Men bara en fråga, hjälper det om jag installerar om BIOS - och vad kan hända ifall någonting går fel (i detta fall hoppas jag inte det..) Är det så farligt som alla säger?

Jag har själv bara flashat om någon enstaka gång, och jag tyckte inte det var speciellt svårt. Bara läsa o följa stegen.

Det står ju i changelogs att version 1.5 har: - Improved PCI-E display card compatibility.

Så det kan ju vara just ditt problem som har åtgärdats i den.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.