EA möjliggör retur av köpta spel på Origin

Permalänk

Har hänt mycket gott inne på EA sedan den nya VDn kom till tronen!

EA har nästan restorerat sitt gamla ryckte, iallafall för mig!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Härligt, nu är det bara Steam är dom onda då. Fick bråka ordentligt för att få tillbaka pengar på ett skitspel på Steam. Hann spela det 5 timmar, men det tog 4 melj innan dim medgav återköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du hann spela spelet i 5 timmar har du ändå nyttjat spelet?

Det är ungefär som att gå på en biofilm som är 120 minuter lång och gå efter 110 minuter och kräva pengarna tillbaka eftersom du tycker filmen är dålig.

Steam borde inte betalat dig en krona tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Om du hann spela spelet i 5 timmar har du ändå nyttjat spelet?

Det är ungefär som att gå på en biofilm som är 120 minuter lång och gå efter 110 minuter och kräva pengarna tillbaka eftersom du tycker filmen är dålig.

Steam borde inte betalat dig en krona tillbaka.

Kass jämförelse, efter 120min kan du inte se filmen igen utan att betala för en gång till. Helt fel parallell här. 24h tycker jag är bra, de få demos som finns erbjuder något liknande när det är fullversion, eller så saknas hälften av spelet.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Kan ju så att du förbeställt något och sedan läser du recensioner som skriver att det är rena skiten aka "Citadels".

Skickades från m.sweclockers.com

Förbeställer aldrig spel av princip.
https://www.youtube.com/watch?v=mf5Uj4XIT1Y

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OlleTheGreat:

1. Köpa massa humble origin bundles för 1$/st.
2. Begära återköp på alla spelen
3. repeat 1-2
4. Profit

Måste ju va gjort så att det inte funkar för koder.

Yes, gäller endast spel köpta i "Originbutiken".
Har du handlat någon annanstans får du vända dig till dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepperflame:

Synd att det inte går att bli av med Sim City 5 och få lite pengar tillbaks

Skrivet av mikegnorp:

Mycket synd.

Fick ni inte ett gratisspel för att sim city hade funkat så dåligt? Nää det är inte så synd om er.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av Blupparen:

Och 24 timmar om man startat det. Tycker det låter vettigt. Kanske kunde utöka till två veckor/48h. Vad tycker du är en vettig tid?

Jag tycker att 14 dagar om man inte startat det är rimligt. Det skulle också vara precis vad svenska distans- och hemförsäljningslagen kräver av företag som säljer från Sverige.

Om jag förstår lagen rätt så kräver den möjlighet till ångerrätt även vid handel på Internet från annat EU-land (men ångerfristen kan då vara kortare). När jag handlar på Steam så är avsändaren "Valve S.à r.l., L-2450 Luxembourg" men jag ges inte möjlighet att ångra mitt köp? Bryter Steam mot lagen? (Eller kan jag ringa dem och häva mitt köp även fast det inte framgår på sajten?)

Källa: http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/distans--och-hemforsaljningslagen/

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mycket bra! Får hoppas att Valve/Steam hakar på, men jag tvivlar på att de har särskilt bråttom.

Det är inte bara ett spel jag köpt på Steam, spelat max en timme, hatat skiten och placerat det under kategorin "Skitspel som jag inte borde köpt" för att slippa se det.

Att man ångrar ett spontanköp kanske.
Jag tycker det låter bra. Jag köpte tex Alan Wake (dock på Steam) och testade bara någon timme. Fick tuppjuck på kameran! Man kollar rakt fram, trycker på W, och så springer han snett åt vänster! I ett sådan tillfälle hade jag gärna fått pengarna tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Bra!
Äntligen gör EA någonting rätt! Det är smått otroligt!
Då kan man köpa spel och funkar inte det på datorn så kan man returnera det.
Detta kanske leder till att färre piratkopierar.

Hoppas att Steam, Desura och andra tjänster gör samma sak.

Permalänk
Skrivet av anon4992:

I artikeln finns följande att läsa:
"Möjligheten finns även att slutanvändaren hinner spela ut spelet inom 24 timmar och begära ett återköp. Electronic Arts noterar dock att de har rätt att inte genomföra återbetalningen om de upptäcker bedrägeri eller missbruk av garantin."

Så för de pajasar som köper spel på spel och bara rushar igenom för att klara alla spel inom 24h får det jobbigt.

Men sen är det ju fortfarande EA, så vi får se. Men bra initiativ hursomhelst.

För det är jättesvårt och stressigt att klara ut de flesta spelen under 24 timmar -_- Kappa

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Haha, simcity hade varit nice att få tillbaka pengarna på, om jag hade köpt det dvs, bra idé.

Skickades från m.sweclockers.com

Det gick

Jag hade använt spelet och skickat förfrågan inom 24 timmar, och fick då möjligheten att göra återsköp, men bestämde mig att skita i det och fortsätta spela med mina vänner istället.

Permalänk
Medlem

Rätt väg att gå men behöver finslipad lite i min mening. Imponerad av EA som annars brukar vara ett gäng som jag inte har så höga tankar om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig tänkt på om steam hade det. Jag trodde aldrig något sådant skulle komma till de digitala distribueringstjänsterna.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gyroshrimp:

För det är jättesvårt och stressigt att klara ut de flesta spelen under 24 timmar -_- Kappa

Beror helt på vilket spel det rör sig om, svårighetsgrad, och om man vill uppleva spelet eller bara köra en speedrun.
Sen har ganska många annat att göra och kör inte igenom ett spel man köpt samma dag. Och bara för att förtydliga _ifall_ du misstolkade; man kan alltså inte spela i 24h utspritt under ett par dagar, utan 24h i sträck är det som gäller, när du har startat spelet har du ett dygn på dig att ångra köpet.

Spelar dock mindre roll hur lång tid man tar på sig att klara ett spel, dom varnar ju redan nu för att inte missbruka tjänsten, så de som köper ett spel och därefter klarar det inom de magiska 24timmarna, lär inte få pengarna tillbaks.

Permalänk
Skrivet av anon4992:

Beror helt på vilket spel det rör sig om, svårighetsgrad, och om man vill uppleva spelet eller bara köra en speedrun.
Sen har ganska många annat att göra och kör inte igenom ett spel man köpt samma dag. Och bara för att förtydliga _ifall_ du misstolkade; man kan alltså inte spela i 24h utspritt under ett par dagar, utan 24h i sträck är det som gäller, när du har startat spelet har du ett dygn på dig att ångra köpet.

Spelar dock mindre roll hur lång tid man tar på sig att klara ett spel, dom varnar ju redan nu för att inte missbruka tjänsten, så de som köper ett spel och därefter klarar det inom de magiska 24timmarna, lär inte få pengarna tillbaks.

Men jag förstår inte varför det skulle bli jobbigt för dem som redan kör ut spelen inom 24 timmar, den enda skillnaden är att de personerna har en chans att få tillbaka hela summan de betalade.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem

En 24h ångersrätt även om jag startar spelet hade varit utmärkt på MW3 då jag klarade singel player på 5h och var inte direkt imponerad av multiplayer.

Simcity 4 hade även det varit skönt att skicka tillbaka till EA

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gyroshrimp:

Men jag förstår inte varför det skulle bli jobbigt för dem som redan kör ut spelen inom 24 timmar, den enda skillnaden är att de personerna har en chans att få tillbaka hela summan de betalade.

ahh..hehe fattade dig helt fel, och jag skrev också otydligt.

Vad jag menade var att dom som försöker fuska genom att köpa spelet, klara det så fort dom kan och sen räkna med en refund, ja dom får det jobbigt.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Läs villkoren:

"som köpts i Origin-butiken (Origin.com och köp från Origin-applikationen) kan vara berättigade för återbetalning"

Det gäller inte spel som köpts via humble bundle eller någon annanstanns öht.

Du kan ju dock få återbetalning på Origin spel som du haft sen tidigare som även följde med bundeln

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stn1337:

Om du hann spela spelet i 5 timmar har du ändå nyttjat spelet?

Det är ungefär som att gå på en biofilm som är 120 minuter lång och gå efter 110 minuter och kräva pengarna tillbaka eftersom du tycker filmen är dålig.

Steam borde inte betalat dig en krona tillbaka.

Det är inte ungefär så som du säger, inte ens i närheten faktiskt. Här handlade det om ett spel som var så fullt av buggar att det inte ens gick att komma förbi första uppdraget. En vecka efter release var det fortfarande samma sak, så timmarna jag hade spelat betydde ingenting. Innan du öppnar käften nästa gång så kan du ju ta reda på vad det är du kommenterar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Förbeställer aldrig spel av princip.
https://www.youtube.com/watch?v=mf5Uj4XIT1Y

Det är sant, jag kommer iaf aldrig att förboka ett spel igen, speciellt inte på Steam där 99% av spelen är skitspel från diverse indie-utvecklare som aldrig ens kommer göra klart spelet i fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Härligt, nu är det bara Steam är dom onda då. Fick bråka ordentligt för att få tillbaka pengar på ett skitspel på Steam. Hann spela det 5 timmar, men det tog 4 melj innan dim medgav återköp.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av stn1337:

Om du hann spela spelet i 5 timmar har du ändå nyttjat spelet?

Det är ungefär som att gå på en biofilm som är 120 minuter lång och gå efter 110 minuter och kräva pengarna tillbaka eftersom du tycker filmen är dålig.

Steam borde inte betalat dig en krona tillbaka.

Skrivet av Skuggan74:

Det är inte ungefär så som du säger, inte ens i närheten faktiskt. Här handlade det om ett spel som var så fullt av buggar att det inte ens gick att komma förbi första uppdraget. En vecka efter release var det fortfarande samma sak, så timmarna jag hade spelat betydde ingenting. Innan du öppnar käften nästa gång så kan du ju ta reda på vad det är du kommenterar.

Innan du öppnar käften och kommenterar nästa gång kan du väll för fan leverera korrekt fakta istället för att skriva det i EFTERHAND.

Har man köpt och spelat ett spel i fem timmar och tycker det är tråkigt har man ingen som helst rätt till ångerrätt, däremot om man - som i ditt fall - spelar ett spel som är ospelbart ska man självklart ha rätt till ångerrätten. Tänk om EA lanserat detta INNAN SimCity, haha jisses.

Permalänk

Det verkar ju inte helt genomtänkt än... Hoppas Valve hoppar på detta!

Permalänk
Medlem

Ja, på el-giganten kan man ju köpa produkten, använda den fritt i 30 dagar, och returnera den för full "refund", så why not. Även Media Markt har nyss infört samma sak.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Tozzi:

Ja, på el-giganten kan man ju köpa produkten, använda den fritt i 30 dagar, och returnera den för full "refund", så why not. Även Media Markt har nyss infört samma sak.

De enda undantagen är:
Mobiltelefoner där emballagen är bruten.
Produkter som är sålda med abonnemang.
Spel, program och film där emballagen är bruten.

www.elgiganten.se/cms/s-biGsGQVpQFsAAAEwr6FqIUri/oppet-kop-hos-elgiganten-i-30-dagar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det nån som provat returna BF3 från humble bundle? =P

Finns inte en chans i helleberget att Origin åker in på min dator då de är ertappade rootkitinstallerare (två gånger om jag inte missminner mig) Jag köpte bundlet för att stödja humble bundle och har inga planer på att installera ett enda av spelen. Man kanske skulle ge bort sina keys här på sweclockers istället så de kommer till nytta.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Synd att man inte kan återlämna Sim City nu då...

Visa signatur

Specs: Fräsig dator

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Läs villkoren:

"som köpts i Origin-butiken (Origin.com och köp från Origin-applikationen) kan vara berättigade för återbetalning"

Det gäller inte spel som köpts via humble bundle eller någon annanstanns öht.

Bra att du förtydligade, dock var jag sarkastisk.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Det här var ju bra. Och nej, jag tror inte att det kommer att missbrukas i någon betydande omfattning.