Problem med överhettning. 98°C. Vad ska jag göra?

Permalänk

Problem med överhettning. 98°C. Vad ska jag göra?

Hallå!!

Har precis, för bara någon timme sedan, fått en begagnad dator jag köpte. Helt clean utan OS eller något. När jag startade den möttes jag upp av en helt svart skärm med detta:

American Megatrends:
cpu over temperature error!
Press F1 to continue.

Jag fortsatte och allt fungerade bra. Var ändå lite misstänksam så körde lite tester på min dator och min i7 processor fick väldigt dåligt resultat, mycket sämre än vad det ska vara. Så sökte runt lite och hittade folk med liknande problem. De hade tappat datorn, fläkten lossnat lite, etc etc. Kollade även temperaturen och resultat gick upp i 98 grader. Stängde av datorn och kollade inuti den (vilket jag för övrigt inte är något direkt proffs på). Märkte att en liten del av processorfläkten satt löst, mycket lösare än de 3 andra delarna.
Kan detta vara problemet? Kan det vara så att jag måste ta loss den och sätta dit den igen? Man ska tydligen använda kylpasta och grejor för detta och jag har tyvärr inte en aning om något sådant.

Vet ni några andra problem det skulle kunna vara? Vad ska jag göra??

Här är några specs:
Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 socket 1366
Processor: Intel i7 920 quad-core 2,66@3,4Ghz socket 1366
RAM: 9Gb Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz
Aggregat: Corsair CMPSU-750TX
Grafikkort: Geforce GTX 285 1Gb grafik

Väldigt tacksam för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av antooonn10:

Hallå!!

Har precis, för bara någon timme sedan, fått en begagnad dator jag köpte. Helt clean utan OS eller något. När jag startade den möttes jag upp av en helt svart skärm med detta:

American Megatrends:
cpu over temperature error!
Press F1 to continue.

Jag fortsatte och allt fungerade bra. Var ändå lite misstänksam så körde lite tester på min dator och min i7 processor fick väldigt dåligt resultat, mycket sämre än vad det ska vara. Så sökte runt lite och hittade folk med liknande problem. De hade tappat datorn, fläkten lossnat lite, etc etc. Kollade även temperaturen och resultat gick upp i 98 grader. Stängde av datorn och kollade inuti den (vilket jag för övrigt inte är något direkt proffs på). Märkte att en liten del av processorfläkten satt löst, mycket lösare än de 3 andra delarna.
Kan detta vara problemet? Kan det vara så att jag måste ta loss den och sätta dit den igen? Man ska tydligen använda kylpasta och grejor för detta och jag har tyvärr inte en aning om något sådant.

Vet ni några andra problem det skulle kunna vara? Vad ska jag göra??

Här är några specs:
Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 socket 1366
Processor: Intel i7 920 quad-core 2,66@3,4Ghz socket 1366
RAM: 9Gb Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz
Aggregat: Corsair CMPSU-750TX
Grafikkort: Geforce GTX 285 1Gb grafik

Väldigt tacksam för svar!!

Om inte kylaren sitter som den ska så kan det absolut vara orsaken.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304