Permalänk
Avstängd

Datorn vägrar

Har byggt datorer från och till i några år nu och aldrig stött på problem förutom idag.

Datorn vägrar gå igång, fläktarna snurrar till något varv för att sedan stanna av, (700w nätagg)

Bytte sedan nätagg till ett antec 500w och kopplade in allting på nytt. Datorn startar upp utan problem men kopplar in skärmen så får jag ingen bild alls.

prövat ta ut minnen hdd osv osv men samma problem.

Har även prövat sätta i ett annat grafikkort men sammaproblem där så antar att det inte är gpun.

Någon som har några ide'r?

Vill tillägga att cpun är ny köpt idag ( amd fx 8320 )

Permalänk
Medlem

Stöder moderkortet processorn?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

npt moderkortet att göra väl eftersom du inte bytt det

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Avstängd

Moderkortet ett asus rog socket 942 am3+ satt en amd fx 8150 i förut,

Permalänk

Har du testat så standardutgången för video inte är från moderkort istället för extern grafikkort?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thedestroyter:

Har du testat så standardutgången för video inte är från moderkort istället för extern grafikkort?

Förståe inte vad du menar? Det finms inget intregerat grafikkort på datorn

Permalänk
Medlem

Montera om processorn och kylaren, om det inte funkar kanske den är defekt.

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Har du det senaste bios installerat de flesta äldre kort stödjer inte pilediver out of box det är som LGA 1155 där vissa äldre sandy bridge moderkort behövde det senaste bios för att starta upp med ivy bridge.

Exempel http://www.asus.com/Motherboards/CROSSHAIR_V_FORMULA/#support... behöver BIOS 1703 för att köra med 8320.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LittleVoor:

Moderkortet ett asus rog socket 942 am3+ satt en amd fx 8150 i förut,

Det är ju inte ovanligt att man måste uppdatera bios om man har ett äldre moderkort och köper ny cpu.
Om den cpu du köpt inte fanns på marknaden när ditt moderkort släpptes så har kortet inget stöd för cpun fören i senare bios.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

Har du det senaste bios installerat de flesta äldre kort stödjer inte pilediver out of box det är som LGA 1155 där vissa äldre sandy bridge moderkort behövde det senaste bios för att starta upp med ivy bridge.

Exempel http://www.asus.com/Motherboards/CROSSHAIR_V_FORMULA/#support... behöver BIOS 1703 för att köra med 8320.

Jag har skivan till mlderkortet men kan ju inteinstallera något om.datorn inte stsrtar

Permalänk
Medlem

Man måste ha en äldre CPU för att uppdatera BIOS

Exempel http://cdon.se/hemelektronik/asrock_h67m-ge_intel_h67_4xddr3_... kommer med Bios 1.70 då kan jag inte uppdatera BIOS med en Ivy bridge som kräver BIOS 2.1 utan måste då ha en Sandy Bridge CPU liggande för att uppgradera BIOS sen kan jag använda Ivy Bridge

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Som sagt prova att uppdatera BIOS till det nyaste om du har kvar den gamla processorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

Så alltså behöver jag skaffaen till äldre cpu?

Permalänk
Medlem

Ifall du behöver uppdatera ditt bios så måste du tyvärr göra det ifall det är ett annat fel så behövs det inte.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd

Det satt en fx 8150 förut i moderkortet vet inte om det är piledriver

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, fläktarna gick en sekund för att sedan stanna, Använde inte rätt SATA kabel skulle vara en som var vinklad som följde med moderkortet (Gigabyte), sedan fungera allt problemfritt.

Permalänk
Medlem

Det är inte en pilediver utan den äldre generation zambezi det är därför vill frågade ifall du hade uppdaterat ditt BIOS.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd

Jag har en fx6300, det är samma slcket tror ni det går om jag sätter i den? Och updaterar sedan byter cpu, tänkte om moderkortet stödjer den cpun

Permalänk
Medlem

Det är också en pilediver du komme få samma problem ifall det är ditt bios som krånglar

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LittleVoor:

Jag har skivan till mlderkortet men kan ju inteinstallera något om.datorn inte stsrtar

Det är sånt man kollar upp och gör innan man monterar den nya cpun

ASUS har en bios utility som du kan ladda ner (från annan dator), tror du lägger den på en USB och sen bootar från denna och flashar bios i dos.
Då behöver du inte byta till den gamla cpun för att flasha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Det är sånt man kollar upp och gör innan man monterar den nya cpun

ASUS har en bios utility som du kan ladda ner (från annan dator), tror du lägger den på en USB och sen bootar från denna och flashar bios i dos.
Då behöver du inte byta till den gamla cpun för att flasha.

Hur gör jag det? Med tanke på att skärmen inte går igång alls

Permalänk
Avstängd

Du har inte kvar den gamla då? Kul problem. Not.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LittleVoor:

Hur gör jag det? Med tanke på att skärmen inte går igång alls

Sorry, missa att du hade det problemet också..

Permalänk
Avstängd

Precis

Någon som har nån id'e hur jag kan lösa det här?

Permalänk
Avstängd

Ska jag sätta i AMD FX 6100 6-core och pröva?

Moderkortet är

ASUS ROG s942 am3+

cpu AMD FX 8320 8-core 3,5 ghz

Permalänk
Medlem

FX 6100 är en zambezi och ska funka ifall du hade en 8150 innan

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

FX 6100 är en zambezi och ska funka ifall du hade en 8150 innan

Det som satt i innan var AMD 8150

Permalänk
Avstängd

Jag prövar sätta i så får vi se vad som händer.

Återkommer snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av LittleVoor:

Moderkortet ett asus rog socket 942 am3+ satt en amd fx 8150 i förut,

uppdaterat bios till nyaste ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av LittleVoor:

Ska jag sätta i AMD FX 6100 6-core och pröva?

Moderkortet är

ASUS ROG s942 am3+

cpu AMD FX 8320 8-core 3,5 ghz

Pröva, kan ju inte mer än misslyckas.

Sen hittar jag inte ditt moderkort på ASUS sida, finns inget med exakt det namnet.