AMD A10-6700T med 45 watt TDP på ingång

Permalänk
Melding Plague

AMD A10-6700T med 45 watt TDP på ingång

Inom kort lanserar AMD en ny modell i A-serien "Richland" för stationärt bruk, som tack vare lägre klockfrekvenser kliver ner till 45 watt TDP.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar just hur mycket krut det är i dom här cpu:na?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Undrar just hur mycket krut det är i dom här cpu:na?

Njae, till en HTPC tror jag inte denna kommer att stöta på några problem; om du sen ska driva lite tyngre saker kanske man kikar i fel segment.

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem

Mycket intressant för media dator. Finns väl kylare som klarar 45w passivt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Grymt Blir nog denna cpu i nästa htpc bygge

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

Njae, till en HTPC tror jag inte denna kommer att stöta på några problem; om du sen ska driva lite tyngre saker kanske man kikar i fel segment.

Nej, jag hade självfallet HTPC segmentet i första tanke. Men det känns som att dom kanske kommer gå på knäna om man kör 1080P och en del streamingtjänster....men det är inget man behöver oroa sig över tror du? Är enbart tänkt att agera som HTPC som sagt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beltet:

Mycket intressant för media dator. Finns väl kylare som klarar 45w passivt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ultimat för HTPC: Streacom FC8 Tested and approved. Kört en 65 W och den låg i cirka 65-70°C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Nej, jag hade självfallet HTPC segmentet i första tanke. Men det känns som att dom kanske kommer gå på knäna om man kör 1080P och en del streamingtjänster....men det är inget man behöver oroa sig över tror du? Är enbart tänkt att agera som HTPC som sagt.

Kommer klara det utmärkt. 1080p med DXVA aktiverat drar inte alls mycket.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Intressant för HTPC eller någon typ av billig spelrigg för äldre/enklare spel.

Permalänk
Medlem

Som vanligt är det väl bara en nerklockad nervoltad version som de tar mer betalt för. Antagligen kan man själv undervolta och klocka ner en billigare processor med samma resultat. Å andra sidan så har ju dagens processorer så bra energibesparingsfunktioner så de håller sig ändå väldigt strömsnåla om de inte belastas. Så enda fördelen med den här är väl om man har begränsad möjlighet till kylning eller väldigt begränsad maxeffekt i nätaggregatet. Själv föredrar jag att ha extra prestanda tillgänglig när det behövs. En snabbare processor utför samma arbete på kortare tid och går sedan ner i energisnålt läge igen när den är färdig. Nackdelen är då att man måste dimensionera kylning och strömförbrukning för att det ska fungera i full load.

Permalänk
Medlem

känns som en efterträdare till AMD Athlon 64 X2 4850e, som är väldigt lätt att kyla

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Skulle lätt kunna tänka mig denna!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Rätt snarlik en A10-5750M då, fast med lite vassare grafik och stöd för snabbare minne. Det är väl det de extra 10 watten går till.

Man kan väl tycka vad man vill om prestanda och så, men jag tycker det är bra att man fyller ut en nisch som fanns tillgänglig. Skadar inte om man kan dra in ett par kronor extra från folk som ser att den fyller ett behov. Vill man inte ha den så finns det ju annat att köpa

Permalänk
Medlem

undrar hur den kommer överklocka.. och hur mycket 2133mhz kommer att göra för den..

Den lär vara riktigt bra men borde vara lite billigare :/

Permalänk
Skrivet av criscros:

undrar hur den kommer överklocka.. och hur mycket 2133mhz kommer att göra för den..

Den lär vara riktigt bra men borde vara lite billigare :/

snabbare minnen gör riktigt mycket för dessa APUer framför allt för grafikprestandan.

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter! Knåpar ihop en kombinerad (för tillfället) htpc och server inom kort, detta verkar MYCKET lovande!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garumental:

Ultimat för HTPC: Streacom FC8 Tested and approved. Kört en 65 W och den låg i cirka 65-70°C

Vilket moderkort kör du till denna? Jag har svårt att hitta något som verkar kunna passa OK, annat än ngt MSI kort som jag kikat på (som flera verkar ha kompatabilitets problem med vissa nättagg).

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Bra för nettops och passivtkylda byggen.

Hoppas få se fler strömsnåla processorer framöver (från både Intel och AMD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Som vanligt är det väl bara en nerklockad nervoltad version som de tar mer betalt för. Antagligen kan man själv undervolta och klocka ner en billigare processor med samma resultat. Å andra sidan så har ju dagens processorer så bra energibesparingsfunktioner så de håller sig ändå väldigt strömsnåla om de inte belastas. Så enda fördelen med den här är väl om man har begränsad möjlighet till kylning eller väldigt begränsad maxeffekt i nätaggregatet. Själv föredrar jag att ha extra prestanda tillgänglig när det behövs. En snabbare processor utför samma arbete på kortare tid och går sedan ner i energisnålt läge igen när den är färdig. Nackdelen är då att man måste dimensionera kylning och strömförbrukning för att det ska fungera i full load.

Nu är det rätt jobbigt att undervolta stabilt så det kan vara värt någon krona. Tidigare tester av S-modellerna har dock visat att det sannolikt rört sig om utvalda chip som håller sig svalare än K-modellerna vid samma klock, så helt värdelöst är det inte och jag vet inte hur många som vill kunna klocka upp sin HTPC i 100W TDP även om möjligheten finns med K-modellerna.

Ditt resonemang gäller dock så vitt jag förstått för Intel där jag i tester läst att undervolt gav samma eller bättre resultat än de färdiga låg-TDP-varianterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem

jag har kört GuildWars2 på en 6800k så det finns galet mycket kraft i dem för det låga priset!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Min htpc/lan burk med en 6800k som klarar 5ghz ganska enkelt fixar alla spel jag slängt på med ett gtx670. Så ja, bra mycket kräm för den summa pengar den kostade. Sedan går den ju givetvis att underklocka också samt undervolta. Tror inte det ska vara så svårt att få ner den till 45w.

Är givetvis vattenkylt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

snabbare minnen gör riktigt mycket för dessa APUer framför allt för grafikprestandan.

tro mig jag vet... Har varit desperat i en månad och testat olika inställningar för min 5800k+hyperx beast 2400mhz minnen för att komma upp i så hög minnes frekvens som möjligt som är stabil. Det blev 2410 och detta gör en extrem skillnad specielt i spel jämfört mot 1333-1866mhz

Jag tror dessa kommer att skala bättre än de högt klockade a10-6*** serien och tolererar mer än min 5800k (officielt stöd för 1866mhz).
Med att skala bättre menar jag att de lär få mer prestanda per mhz ökning. Bara en spekulation från mig.

De kommer säkert vara stabila i 4.2ghz med minnes frekvens runt 2600mhz och detta lär bli vansinnigt effektivt för sin låga TDP vilket också ökar givetivs men kommer ändå vara lägre vid samma frekvens som de andra e jag säker på.

Ser fram emot recensioner av dessa

Permalänk
Skrivet av criscros:

tro mig jag vet... Har varit desperat i en månad och testat olika inställningar för min 5800k+hyperx beast 2400mhz minnen för att komma upp i så hög minnes frekvens som möjligt som är stabil. Det blev 2410 och detta gör en extrem skillnad specielt i spel jämfört mot 1333-1866mhz

Jag tror dessa kommer att skala bättre än de högt klockade a10-6*** serien och tolererar mer än min 5800k (officielt stöd för 1866mhz).
Med att skala bättre menar jag att de lär få mer prestanda per mhz ökning. Bara en spekulation från mig.

De kommer säkert vara stabila i 4.2ghz med minnes frekvens runt 2600mhz och detta lär bli vansinnigt effektivt för sin låga TDP vilket också ökar givetivs men kommer ändå vara lägre vid samma frekvens som de andra e jag säker på.

Ser fram emot recensioner av dessa

Tror definitivt att amd kan stå emot Intel om de får ut ännu snabbare gpu och om program börjar använda Open cl mm för att kombinera cpu och gpu-kraft. Winzip har ju gpu-stöd vilket gör ganska stor skillnad på min bärbara amd burk samt htpc när jag zippar upp filmer. Hoppas som sagt fler program drar nytta av detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

tro mig jag vet... Har varit desperat i en månad och testat olika inställningar för min 5800k+hyperx beast 2400mhz minnen för att komma upp i så hög minnes frekvens som möjligt som är stabil. Det blev 2410 och detta gör en extrem skillnad specielt i spel jämfört mot 1333-1866mhz

Jag tror dessa kommer att skala bättre än de högt klockade a10-6*** serien och tolererar mer än min 5800k (officielt stöd för 1866mhz).
Med att skala bättre menar jag att de lär få mer prestanda per mhz ökning. Bara en spekulation från mig.

De kommer säkert vara stabila i 4.2ghz med minnes frekvens runt 2600mhz och detta lär bli vansinnigt effektivt för sin låga TDP vilket också ökar givetivs men kommer ändå vara lägre vid samma frekvens som de andra e jag säker på.

Ser fram emot recensioner av dessa

Jag borde tilläga att 2410mhz minnes frevens inte alls var stabilt för mig -.- .......suck

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Vilket moderkort kör du till denna? Jag har svårt att hitta något som verkar kunna passa OK, annat än ngt MSI kort som jag kikat på (som flera verkar ha kompatabilitets problem med vissa nättagg).

Ursäkta för lite sent svar men detta vet jag fungerar ASRock Z77E

Skulle även säga att detta fungerar utan problem Gigabyte GA-H87N

Kruxet är att sockeln måste sitta i nederkant som du ser på båda korten.

Men för att vara helt säker så kan man ju fråga streacom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garumental:

Ursäkta för lite sent svar men detta vet jag fungerar ASRock Z77E

Skulle även säga att detta fungerar utan problem Gigabyte GA-H87N

Kruxet är att sockeln måste sitta i nederkant som du ser på båda korten.

Men för att vara helt säker så kan man ju fråga streacom!

Nån som sett någon svensk butik som har fått in den ännu?

Skickades från m.sweclockers.com