Permalänk
Jubileumsmästare

Överklocknings tips: i7-3770K

Hej, har haft min i7-3770K nu i lite mer än 1 år. Jag köpte nyligen en CM Hyper 212 EVO till den för jag ville testa att överklocka den. Jag har aldrig överklockat innan typ och googlade runt i flera dagar för att lära mig om alla inställningarna och vad de gör och vad som är bra att ha dem på osv. Så jag undra bara om ni har några tips om hur jag kan få ner min VCORE volt så att jag kan överklocka den högre. För vill inte gå över 1.35 helst annars max 1.4 V och min kylare klarar ca 1.35 V sen blir processorn 105 C och throttlar ner till lägre hastighet. Fast kan alltid köpa annan kylpasta och en till fläkt till min kylare haha. Och jag undrar också om jag uppgraderar min kylare så att processorn blir 10-20 C svalare. Går då VCORE volt ner med? För när jag bytte från Intels stock kylare till min CM Hyper 212 EVO så märkte jag att jag kunde köra högre frekvenser på samma VCORE volt som jag hade innan och samma frekvens på lägre VCORE volt. Anyway, här är mina settings och resultat

OBS: Använder Windows 8 men fick samma resultat med Windows 7.

Prime95 (30 min)

Frequency: 4500 MHz
Voltage: 1.312 V
Offset: -0.020 V
Temp: 99 C
Power: 95.16 W

Settings (ASUS SABERTOOTH Z77)

Synchronizing Target CPU Turbo-Mode Speed: 4500MHz
Target DRAM Speed: 1600MHz

Ai Overclock Tuner: Manual
BCLK/PEG Frequency: 100.0
ASUS MultiCore Enhancement: Enabled
Turbo Ratio: Manual
Ratio Synchronizing Control: Enabled
Core Ratio Limit: All 45
Internal PLL Overvoltage: Enabled
CPU bus speed : DRAM speed ratio mode: Auto
Memory Frequency: DDR3-1600MHz
EPU Power Saving Mode: Disabled

CPU Ratio: Auto
Enhanced Intel SpeedStep Technology: Disabled
Turbo Mode: Enabled

Turbo Mode Parameters: All Auto

CPU Load-line Calibration: Extreme
CPU Voltage Frequency: Manual
CPU Fixed Frequency: 500
CPU Power Phase Control: Extreme
CPU Power Duty Control: Extreme
CPU Current Capability: 140%
CPU Power Thermal Control: 130
CPU Power Response Control: Ultra Fast
DRAM Settings: All Default

CPU Voltage: Offset Mode
Offset Mode Sign: -
CPU Offset Voltage: 0.020
DRAM Voltage: Auto
VCCSA Voltage: 0.92500
CPU PLL Voltage: 1.41250
PCH Voltage: 1.05000
DRAM Settings: All Auto
CPU Spread Spectrum: Disabled
BCLK Recovery: Disabled

Intel Adaptive Thermal Monitor: Enabled
Hyper-threading: Enabled
Active Processor Cores: All
Limit CPUID Maximum: Disabled
Execute Disable Bit: Enabled
Intel Virtualization Technology: Disabled
Hardware Prefetcher: Enabled
Adjacent Cache Line Prefetch: Enabled

CPU C1E: Disabled
CPU C3 Report: Disabled
CPU C6 Report: Disabled
Package C State Support: Disabled

Permalänk
Medlem

Temp på 99 grader??? Nått är uppenbarligen galet här..

Har exaxt sammt prolle som du och samma mobo. Återkommer imorgon för vidare information.
Måste sova.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Jubileumsmästare

Jag råkade sätta väldigt mycket kylpasta. Så jag kanske får 5 grader mer än vad jag borde få eller nått. Har du samma kylare då?

Permalänk
Medlem

Måste du mata den med så pass mycket ström för att komma upp i 4.5? :S
Min 3570k rullar i 4.8@1.310 ~80°C(medel) med en Dark rock Pro 2.
Har för mig att 3770k ska vara betydligt lättare att klocka än 3570k då den förstnämnda har högre binning.
Har du load line som Extreme så går volten upp betydligt mer än man ställt in. jag kör high och då håller den sig där jag satt den +-0.005v. kör jag Ultra eller Extreme så får det betydligt högre ström, uppåt +0.05-0.06v.

Slå av offset och kör på manual, ställ in 1.310 och High på LLC. och testa igen. sänk sedan volten med 0.01-0.005v per halvtimme/timme beroende på hur mycket tålamod du har, så ska du se att du komemr få betydligt bättre temperaturer.

Kan printa mitt bios imorgon om jag kommer ihåg (citera, har kasst minne xD)
Det är ju ändå samma silikon utan Ht så kan vara lite relevant, kör på ett Asus V Gene.

Permalänk
Jubileumsmästare

När jag började överklocka så ändrade jag bara "Core Ratio Limit" och "CPU Offset Voltage". Då fick jag den stabil på samma voltage. Sen testade jag att höja/sänka alla settings en och en för att se om en setting gjorde någon skillnad. Men inget verkar funka för att sänka VCORE voltage det minsta. Fast har inte testat att köra "Manual Mode". Så kan testa att sätta den på "Manual Mode" med LLC High och se vad som händer. Återkommer snart.

EDIT: No luck, testar att stänga av HT då din inte har det.

Permalänk
Medlem

no luck = den dör? :S sjukt att den ska bli så varm på så låg volt.

Permalänk
Medlem

Montera om kylaren, något har blivit fel där. OCH ta bara ett "riskorn" kylpasta;)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Jubileumsmästare

HT gav mig 0.010-0.020 mindre volt så det var ingen direkt höjdare. Jag har tänkt på att montera om den med annan pasta och en till fläkt om lägre temp = lägre volt. För annars så spelar det ingen vidare roll då jag är ok med 100 grader på CPUn. För om bättre kylning inte ger mindre volt så kräver 4.6 GHz typ 1.360-1.370 och då blir den typ 1.4+ i spel och vill inte ha volten så högt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Måste du mata den med så pass mycket ström för att komma upp i 4.5? :S
Min 3570k rullar i 4.8@1.310 ~80°C(medel) med en Dark rock Pro 2.
Har för mig att 3770k ska vara betydligt lättare att klocka än 3570k då den förstnämnda har högre binning.
Har du load line som Extreme så går volten upp betydligt mer än man ställt in. jag kör high och då håller den sig där jag satt den +-0.005v. kör jag Ultra eller Extreme så får det betydligt högre ström, uppåt +0.05-0.06v.

Slå av offset och kör på manual, ställ in 1.310 och High på LLC. och testa igen. sänk sedan volten med 0.01-0.005v per halvtimme/timme beroende på hur mycket tålamod du har, så ska du se att du komemr få betydligt bättre temperaturer.

Kan printa mitt bios imorgon om jag kommer ihåg (citera, har kasst minne xD)
Det är ju ändå samma silikon utan Ht så kan vara lite relevant, kör på ett Asus V Gene.

Jag skulle uppskatta om du vill printar dina inställningar i BIOS då jag tänkt testa hur långt upp jag kan köra min i7 3770K

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Will do! Såfort jag kommer hem från jobbet (Runt 22)

Iwy ska visst börja läka ström över ~73°. så helskt ska man hålle den under det, ju varmare de blir desto mer ström läker dem o ju mer från man höjja volten, vilket gör dem ännu varmare.

Permalänk
Medlem

Alla cpu är olika så bara för någon klarar 4,7ghz med 1,3 vcore betyder inte det att nästa cpu gör det.

Jag kör min i5 3570 i 4,6 ghz med 1.296 vcore med temp runt 51-55 grader i prime95 . Men lyckas ej få den stabil utan whea errors i windows loggen i 4,7 ghz eller mer oavsett vad jag ställer in för volt.

Så alla är olika. Jag vattenkyler min därav dom låga temps.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Alla cpu är olika så bara för någon klarar 4,7ghz med 1,3 vcore betyder inte det att nästa cpu gör det.

Jag kör min i5 3570 i 4,6 ghz med 1.296 vcore med temp runt 51-55 grader i prime95 . Men lyckas ej få den stabil utan whea errors i windows loggen i 4,7 ghz eller mer oavsett vad jag ställer in för volt.

Så alla är olika. Jag vattenkyler min därav dom låga temps.

Hur kollar du det i windowsloggen?
Min är Prime-stabil i 4.8, crashar i prime i 5+ iom att den blir för varm och vill ha mer spänning.
Får även massa "x har slutat svara" problem i 5+.
Jag borde nog delidda den, det är ju spännande *phun intended*

Vet dock inte om det blir småerrors i windowsloggen som för den delen inte blir bsod/programfel.

Styr screenshots såfort jag letat fram usbminnet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Hur kollar du det i windowsloggen?
Min är Prime-stabil i 4.8, crashar i prime i 5+ iom att den blir för varm och vill ha mer spänning.
Får även massa "x har slutat svara" problem i 5+.
Jag borde nog delidda den, det är ju spännande *phun intended*

Vet dock inte om det blir småerrors i windowsloggen som för den delen inte blir bsod/programfel.

Styr screenshots såfort jag letat fram usbminnet...

Windows system sen leta efter logg , sitter ej vid datorn nu men googla bara tex windows 7 om du har de o sen systemlogg.
Jag kan köra både 4,7 o 4,8 med prime men errors syns bara i loggen som tillslut kan resultera i bsod.
För varje whea error i loggen betyden att processorn måste räkna om det som blev fel o därav tappar du beräknings kraft som gör att det inte är lönt att överklocka mer plus whea errors kan göra datorn ostabil samt få den att krasha.

Stabil oc är när temp är underkontroll med lagom vcore samt klarar stressprogram utan whea errors och utan bsod. Allt annat är totalt ointressant.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Dallebull:

Will do! Såfort jag kommer hem från jobbet (Runt 22)

Iwy ska visst börja läka ström över ~73°. så helskt ska man hålle den under det, ju varmare de blir desto mer ström läker dem o ju mer från man höjja volten, vilket gör dem ännu varmare.

Det kan nog stämma för när jag bytte kylare så drog även processorn rätt mycket mindre ström typ 5-10 W kommer inte ihåg. Så lägre temp = lägre ström = lägre Vcore. Så det man egentligen gör när man höjer Vcore är att höja strömförsörjningen till processorn? Och om den inte får tillräckligt med ström så blir den instabil? Detta betyder alltså att om jag fixar bättre kylpasta och sätter mindre denna gången haha och skaffar en till fläkt till min CM Hyper 212 EVO så blir min processor svalare och drar mindre ström vilket resulterar i mindre Vcore?